همایون نصیری:جشنواره موسیقی فجر تنها فستیوال جدی موسیقی در کشور است

همایون نصیری گفت: در نهایت دقت و البته سخت گیری های لازم، کارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در رای هایمان جانب عدالت را رعایت می کنیم.

به گزارش ایسکانیوز همایون نصیری با اشاره به دورانی که به عنوان نوازنده کوبه ای در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است، گفت: هیچ وقت برای شخص من بی میلی برای حضور در جشنواره وجود نداشته و هر گاه دوستان برگزارکننده از من برای حضور در جشنواره دعوت کرده اند با علاقه مندی این دعوت را پذیرفته ام. علاقه من برای شرکت در جشنواره با حضورم به همراه گروه دارکوب در جشنواره سه سال پیش مشخص می شود.

در جشنواره امسال با گروه کوبه ای تهران در تالار وحدت اجرای برنامه خواهم داشت و البته همزمان به عنوان یکی از داوران بخش پاپ در هیئت داوری حضور خواهم داشت. شخصا در طول دوران فعالیت هنریم هرگاه کاری از دستم بر می آمده و از من برای شرکت در جشنواره دعوت شده با کمال میل حاضر شده ام و این طور نبوده که یک سال بخواهم در جشنواره شرکت کنم و سال بعد به حضور در جشنواره تمایل نشان ندهم.

نصیری به تغییرات اعمال شده در جدول برگزاری جشنواره امسال اشاره کرد و با تاکید بر بالا بودن سطح کیفی جشنواره در دوره سی و یکم گفت: اتفاقاتی که امسال قرار است در جشنواره بیفتد کار را با دوره های گذشته فستیوال فجر کاملا متفاوت کرده است. گروه هایی که به خصوص قرار است در بخش بین الملل جشنواره امسال حاضر شوند به لحاظ جایگاه و اعتبار هنری نه تنها برای ما که در دنیای موسیقی شاخص و شناخته شده هستند.

تک تک کسانی که یا به شکل انفرادی یا در قالب گروه های هنری خارجی قرار است در جشنواره امسال به روی صحنه بروند، فعالیت حرفه ای قابل دفاعی داشته اند و در کشورهای مختلف و جشنواره های معتبر در زمینه موسیقی مورد تقدیر قرار گرفته اند. این دعوت ها کیفیت جشنواره امسال را به خصوص در بخش بین المللی بسیار افزایش داده و باعث شده که جشنواره در دوره سی و یکم به لحاظ نام های حاضر و از نظر سطح اعتبار با هیچ یک از دوره های قبلی خود قابل مقایسه نباشد.

این نوازنده سازهای کوبه ای در ادامه افزود: در بخش داخلی هنرمندان تراز اول موسیقی ایران قرار است که اجرای برنامه داشته باشند و جشنواره امسال از این بابت نیز در مقایسه با دوره های قبلی سطح کیفی و اعتبار به مراتب بالاتری را دارد.حضور این هنرمندان در جشنواره امسال نشان دهنده فعالیت گسترده ای که تیم برگزارکننده انجام داده است .در جشن رونمایی از جشنواره دوره سی و یکم شخصیت ها و نام های بزرگی روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.

حضور آقای اردوان کامکار روی صحنه تالار وحدت در آیین رونمایی فجر سی و یکم همه را سورپرایز کرد و به مراسم جذابیت و ارزش بالایی داد. من از این اتفاق بسیار لذت بردم و خوشحال شدم که پس از مدت ها دوباره آقای کامکار را روی صحنه دیدم. چنین اقداماتی تاثیر بسیار خوبی بر افزایش سطح کیفی و هنری جشنواره فجر دارد و می تواند تا اندازه قابل توجهی بر اعتبار فستیوال فجر تاثیر مثبت بگذارد.

نصیری بر لزوم همراهی همه موزیسین ها در مسیر معرفی و حفظ جشنواره موسیقی فجر به عنوان تنها فستیوال جدی موسیقی در کشورتاکید کرد و دراین باره گفت: مگر ما در کشور خودمان چند جشنواره موسیقی را در سال در اختیار داریم. من به عنوان یک هنرمند فرصت هایی نظیر جشنواره فجر را پیدا نمی کنم تا با حضور در آن هم بتوانم هنرم را عرضه کنم و هم در کنار سایر هنرمندان اجراهای مختلف دوستان دیگر را ببینم و البته مورد ارزیابی قرار دهم.

برخی از دوستان هنرمند دغدغه زیادی برای حضور در جشنواره های مختلف در کشورهای گوناگون را دارند. گاهی برخی از جشنواره های خارجی که دوستان برای شرکت در آن ها شوق زیادی دارند در سطح خیلی بالایی قرار ندارد با این حال ترجیح می دهند که به واسطه خارجی بودنش در آن حضور یابند. به نظر من ما باید تلاش کنیم که به جشنواره فجر به عنوان یک جشنواره موسیقی ایرانی پر و بال بدهیم و امیدوار باشیم که حضور هنرمندان بین المللی با سطح بالا بتواند اعتبار و جایگاه هنری فجر را بالا ببرد.

پیشنهاد من به دوستان هنرمندم در عرصه موسیقی این است که به دور از هر نوع حاشیه، باند و باند بازی و گروکشی به فکر پر رونق کردن جشنواره فجر باشند و با حضورشان به این جریان کمک کنند. تاکید می کنم که تنها جشنواره موسیقی که از اعتبار برخوردار است، جشنواره موسیقی فجر است و هر چه قدر سطح کیفی و هنریش بالا برود به نفع اهالی موسیقی و البته باعث خوشحالی مخاطبان خواهد بود.

او در ادامه گفت: کار ما باید به سمتی برود که اهالی موسیقی درست مثل دفاعی که از حضورشان در فلان فستیوال در فلان کشور می کنند، به اجرایی که در جشنواره موسیقی فجر هم دارند ببالند و از آن به عنوان یک افتخار یاد کنند.البته ممکن است برخی از دوستان هنرمند به شرکت در جشنواره موسیقی فجر علاقه نداشته باشند. به گمان من باید حرف های این دوستان را هم شنید. شاید آن ها نسبت به اقدام یا اتفاقی نگران و ناراحتند. اگر گفت و گو بین موافقان و مخالفان حضور در جشنواره در فضایی آرام و بدون تنش اتفاق بیفتد، قطعا می توان نکات مختلفی را مرور کرد و اعتراض آنها را برای پیشرفت هنر شنید تا با تلاش همه در جهت موفقیت هنر موسیقی کشور گام برداریم.گاهی برخی از منتقدین متوجه نکته ای می شوند که از دید دیگران دور مانده پس با صحبت و تبادل نظر این امکان فراهم خواهد شد که ابهامات مرتفع شود و همه با علاقه و امید در مسیر اعتلای هنر موسیقی حرکت کنند. به هر حال عدم حضور هر هنرمند صاحب نامی در جشنواره دلیلی دارد و من فکر می کنم این دلایل باید شنیده شود.جشنواره موسیقی متعلق به موسیقی مملکت است و همه هنرمندانی که شرایط حضور را دارند، باید از این امکان برخوردار باشند که بدون هیچ ناراحتی در آن شرکت کنند. تبادل نظر بین دوستان حاضر و کسانی که به هر دلیل ترجیح داده اند در جشنواره شرکت نکند، قطعا مثبت خواهد بود. اگر انتقادات، درست و منطقی باشد، مسئولان مروبطه باید آن را حل و فصل کنند و ایراد را بپذیرند. البته گاهی هم ممکن است برخی بدون آگاهی و در شرایطی که موضوع را به طور کامل نمی دانند، اقدام به انتقاد کنند که در این صورت باید در جریان کار قرار بگیرند و ابهاماتشان رفع شود.
نصیری که در بخش پاپ جشنواره فجر در این دوره عضو هیئت داوران است به جلسه مشترک داوران فجر اشاره کرد و گفت: با جدیت در بخش داوری همه هنرمندان سعی می کنند تمام پارامترهای مورد نظر را برای سال بعد رعایت کنند و در نتیجه سطح کیفی کارهای هنری بالاتر خواهد رفت.

به هر صورت وقتی بحث جایزه و عنوان مطرح شود، هنرمندان سعی خواهند کرد تا کارشان را با دقت بیشتر و در اصطلاح زیر ذره بین پیش ببرند تا بهترین محصول هنری که امکانش را دارند، منتشر کنند. در جلسه ای که با دیگر داوران پاپ داشتیم به این مسئله تاکید شد که در نهایت دقت و البته سختگیری های لازم، کارها را مورد بررسی قرار دهیم و تا آنجایی که از دستمان برمی آید در آرائمان جانب عدالت را رعایت کنیم. به این امید که حق به حق دار برسد و کسی که واقعا شایستگی بیشتری دارد به عنوان صاحب اثر برتر مورد تقدیر قرار بگیرد فزایش سطح جشنواره به نفع خودمان است.

504502

کد خبر: 574081

وب گردی

وب گردی