وزیر جهاد کشاورزی: آغاز صادرات محصولات لبنی به روسیه

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر کشاورزی روسیه از آغاز صادرات محصولات لبنی به روسیه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود حجتی در دیدار با الکساندر تکاچف وزیر کشاورزی روسیه و هیات همراه با اشاره به اینکه 22 شرکت تولید محصولات شیلاتی ،‌ لبنیات و طیور برای صادرات به روسیه در فهرست انتظار و تایید نهایی مقامات این کشور قرار دارند ، افزود : اطلاع دادند چهار شرکت تولید کننده محصولات لبنی ایران برای صادرات به روسیه در وضع سبز قرار گرفتند و بزودی صادرات آغاز می شود.

وی گفت:‌ پس از بررسی ها و ارزیابی های انجام شده و بازدیدهای مکرر مسئولان سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی از شرکت های تولید گوشت قرمز در ایران مجوز واردات گوشت قرمز را برای یک شرکت روسی صادر کرد که موافقت شد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در مبادلات تجاری با روسیه ترجیح می دهیم در شرایط برابر قرار بگیریم.

حجتی افزود:‌ برای گسترش و توسعه روابط تجاری با روسیه آمادگی داریم و امیدواریم برای افزایش مبادلات تجاری در بخش کشاورزی شاهد کاهش تعرفه ها در روسیه باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که 10 روز پیش درباره صادرات محصولات ایرانی به نام ترکیه اتفاق افتاده بود ، گفت :‌ در جلسه مشترکی که با تجار ایرانی در اتاق بازرگانی داشتیم به تجار تذکر و توجه لازم را دادیم و از آنها خواستیم به حساسیت های طرف روس توجه کنند ، ما بایکدیگر همکاری داریم بنابراین دو طرف باید حساسیت های یکدیگر را درک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره روند بررسی موافقتنامه همکاری کشورهای حوزه دریای خزر در زمینه حفاظت از ذخایر ماهیان خاویار افزود : ‌این موافقتنامه در دولت تصویب شد و در چند روز آینده نیز در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نیز برای اجرای طرح های مشترک حفاظت از ذخایر آبزیان دریای خزر آمادگی دارد.

حجتی گفت:‌ مشکلات زیادی در بخش ایجاد زیرساخت های فنی بین دو کشور وجود دارد که باید رفع شود و بسیاری از این مشکلات مربوط به مبادلات محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که بخشی از این مشکلات در مبادلات تجاری پروتئینی ، گیاهی و حیوانی با مشارکت دو کشور رفع شده است.

وی همچنین برای واردات دانه های روغنی غلات و چوب از روسیه اعلام آمادگی کرد و افزود: در زمینه واردات چوب از روسیه مشکلات قرنطینه ای و بهداشتی داریم و ضروری است دو کشور همکاری کنند تا با رعایت قوانین و مقررات فرنطینه ای مورد نظر جمهوری اسلامی ایران ؛ چوب به صورت پوست کنده و با رعایت مسائل بهداشتی به ایران وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از همکاری روسیه در کاهش تعرفه واردات محصولات شیلاتی قدردانی کرد و گفت : مبادلات تجاری آبزیان دو کشور سابقه دیرینه ای دارند به همین علت سازو کارهای لازم برای این بخش از تجارت محصولات کشاورزی آماده بود.

حجتی افزود: جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه اجرای طرح های تحقیقاتی برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری همکاری های گسترده ای دارند.

وی همچنین در پایان دیدار با همتای روسی خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره روند کند اجرای توافق های قرنطینه ای و بهداشتی برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه گفت: برغم مرز مشترک با یکدیگر زیرساختهای مناسب برای مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم نیست ، بنابراین برای ایجاد زیرساختهای فنی، حمل و نقل و رعایت موازین قرنطینه ای و بهداشتی به زمان نیاز داریم.

وی افزود: از آنجا که مقامات عالیرتبه و سران دو کشور بر گسترش همکاری ها تاکید و اصرار دارند صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه بطور خاص با همکاری این مقامات عالیرتبه بررسی و امروز اجرایی شد و دیگر مبادلات تجاری به صورت مصداقی است و برای عملیاتی شدن به تلاش و پیگیری هر دو کشور نیاز دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دو کشور راه زیادی پیش رو دارند و با کمک یکدیگر می توانیم زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم.

حجتی تاکید کرد: دو کشور ظرفیت هایی دارند که با تعامل سازنده برد- برد می توانند مبادلات تجاری خود را توسعه دهند .

الکساندر تکاچف وزیر کشاورزی روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه فدراسیون روسیه توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران را در اولویت قرار داده است، گفت: گردش کالا و سرمایه در بخش کشاورزی بین دو کشور ایران و روسیه بسیار مهم است و دو کشور باید از این روند پشتیبانی و بخش خصوصی را نیز در این زمینه فعال کنند.

وی با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها افزود: این اتفاق انگیزه جدیدی را برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و روسیه ایجاد کرده است.

وزیر کشاورزی روسیه از علاقه مندی کشورش در صادرات گوشت قرمز به ایران خبرداد و گفت: شرکت های تولید محصولات لبنی ایران به زودی محصولات خود را به روسیه آغاز می کنند و امیدوارم روسیه بتواند گوشت قرمز را به ایران صادر کند.

نیکولایوویچ تکاچف افزود: علاوه بر محصولات گوشتی مایلیم انواع غلات را به ایران صادر کنیم.

وی گفت: سالانه بیش از 100 میلیون تن انواع غلات در روسیه تولید و 30 میلیون تن آن صادر می شود.

وزیر کشاورزی روسیه افزود: در زمینه تولید چغندرقند و شکرخام نیز پیشرفت هایی داشتیم و همچنین علاقه مندیم روغن آفتابگردان را به ایران صادر کنیم.

وی همچنین از کاهش تعرفه واردات برخی از محصولات ایرانی خبر داد و گفت: پس از بررسی ها و ارزیابی های کارشناسان و مسئولان روسیه به این نتیجه رسیدیم که تعرفه پسته و خرما ، صفر و تعرفه واردات انگور، کشمش، گل کلم و کلم بروکلی نیز 5 درصد باشد که این طرح پس از تصویب در کمیسیون اوراسیا اجرایی می شود.

وزیر کشاورزی روسیه ابراز امیدواری کرد موافقتنامه حفاظت از ذخایر آبزیان دریای خزر در جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شود تا حفاظت و بهره برداری بهینه از ذخایر آبزیان دریای خزر با همکاری کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان انجام شود.

وی همچنین از محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی برای شرکت در همایش جهانی فله که پاییز 2016 در روسیه برگزار می شود ، دعوت کرد.

وزیر کشاورزی روسیه در نشست خبری که پس از پایان دیدار رسمی برگزار شد، گفت: اقای پوتین رئیس جمهور به من توصیه کردند که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دارد که باید به آنها توجه کرد و توسعه روابط با ایران در راس دستورات ایشان است.

وی افزود: بازار ایران برای ما جالب است و امیدواریم همکاری دو کشور به تجارت محدود نشود و در بخش سرمایه گذاری های مشترک نیز با یکدیگر همکاری کنیم.

وزیر کشاورزی روسیه تصریح کرد: مطمئنم همکاری روسیه با ایران برای دهها سال ادامه خواهد داشت و آنهایی که بازار ایران و روسیه را از دست دادند در آینده خواهند دید که ضرر کرده اند.

401401

کد خبر: 574165

وب گردی

وب گردی