توضیحات رئیس سازمان نظام پزشکی درباره تعرفه‌های 95

رئیس سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر لزوم انگ زدایی و خرافه زدایی در خصوص بیماران مبتلا به صرع در خصوص تعرفه‌های پزشکی سال 95 توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در دوازدهمین کنگره بین المللی صرع با بیان اینکه آمار صرع در کشور به صورت جسته و گریخته است و آنچه که اعلام می‌شود بر اساس گمانه زنی است گفت: طبق تخمین‌هایی که زده می شود 1.5 درصد از جمعیت کشور ما مبتلا به بیماری صرع هستند. در دنیا این میزان شش الی هفت نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و در کشورهای صنعتی میزان آن 49 نفر به ازای هر 100 هزار نفر پیش بینی می‌شود.

او با بیان اینکه صرع شایع ترین بیماری نورولوژیکال است افزود: تنوع علل و پیچیدگی‌های این بیماری، رسیدن به یک درمان همگون را دشوار کرده است.

او علت بالا بودن بروز صرع در کشور را نسبت به نرم جهانی آن بالا بودن حوادث ترافیکی و تروما در کشور دانست و گفت: در درمان موفق صرع همراهی بیمار و همراهان او بسیار حائز اهمیت است.

زالی تعداد مبتلایان به صرع مقاوم به درمان را 250 تا 300 هزار نفر در کشور دانست و گفت: یعنی 30 درصد مبتلایان به صرع، صرع مقاوم به درمان دارند. البته نکته مهم این است که 20 درصد افرادی که با تشخیص صرع به پزشک مراجعه می‌کنند تشخیص‌شان واقعی نیست چرا که بعضا این بیماری با بیماری سنکوپ و بیماری قلبی و عروقی اشتباه می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره میزان مرگ و میر ناشی از صرع گفت: این میزان در دنیا 4 درصد است. اگر افراد مبتلا به صرع بیماری و تشنج‌هایشان کنترل نشود میزان مرگ و میر در آنها 23 برابر افزایش می‌یابد، بنابراین باید بر کنترل این بیماری توجه داشته باشیم.

زالی با تاکید بر لزوم توانمندسازی گروه‌های مختلف پزشکی برای درمان صرع گفت: درمان بیماری صرع دشوار بوده و نیاز به همراهی و ممارست پزشک دارد به ویژه در پزشکان عمومی چرا که پزشک عمومی خط اول تشخیص و درمان این بیماری‌است.

زالی ادامه داد: درمان اصلی بیماری صرع درمان دارویی است، البته برخی از داروهای مورد نیاز برای درمان آن در کشور وجود دارد و برخی از آنها باید به کشور وارد شود. همچنین روشهای نوین درمان صرع نیز باید وارد کشور شوند و در این زمینه باید از نظر انجمن‌های تخصصی مربوطه بهره برد چرا که نگاه انجمن‌های تخصصی ملی است نه صنفی و می‌تواند افق‌های درمانی جدید را به کشور وارد کند تا مردم ما از این روشهای نوین بهره مند شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه درمان صرع مزمن، مستمر و گران است، بر لزوم افزایش حمایت‌های بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: بیمه‌ها باید بیش از گذشته در درمان صرع مداخله کرده و روشهای نوین درمان را تحت پوشش بیمه قرار دهند چرا که بوروکراسی در بحث ورود روشهای درمانی نوین به بیمه‌ها مردم را از بهره مندی از درمان‌های جدید دور می‌کند.

او سه چالش بزرگ و جدی در بحث صرع را مطرح کرد وافزود: اولین چالش آموزش همگانی است و ما به شدت به این آموزش هم برای خود بیمار و هم برای همراهان او نیازمندیم. متاسفانه هنوز برخی برداشت‌های خرافی درباره صرع وجود دارد اما اولین پیام ما این است که باید از بیمار مصروع انگ زدایی کنیم و او را به عنوان یک بیمار معرفی کنیم که می‌تواند در اجتماع مشارکت داشته باشد بنابراین رسانه‌ها باید در زمینه انگ زدایی و خرافه زدایی از مبتلایان به صرع اقدام کنند.

زالی چالش دوم را بحث رسیدن به آمار واقعی در زمینه بیماریهای مغز و اعصاب عنوان کرد و ادامه داد: ما در حال حاضر بر اساس گمانه زنی‌ها آمار را اعلام می‌کنیم اما باید پروفایلی ملی با قسمت‌های استانی و شهرستانی برای آمار واقعی صرع ایجاد کنیم و یک گایدلاین و راهنمای بالینی دقیق را در تشخیص و درمان صرع ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه سومین چالش بزرگ ما جدایی میان روشهای درمانی نوین و قدیمی در صرع است گفت: باید اتصالی میان این دو روش وجود داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه صرع بیماری گران و درمان آن طولانی مدت است ادامه داد: باید حمایت‌های لازم را از بیماران مبتلا به صرع از نظر اجتماعی، بیمه‌ای، اقتصادی و روانشناسی انجام دهیم.

زالی در ادامه کنگره در جمع خبرنگاران نیز حضور یافت و توضیحاتی درباره پیشنهادات سازمان نظام پزشکی در زمینه تعرفه‌های پزشکی سال 95 ارائه داد.

او با بیان اینکه ما پیشنهادهای خود را به مبادی ذیصلاح در زمینه تعرفه‌ها ارائه داده‌ایم گفت: پیشنهادات ما شامل 8 الی 9 مورد است که مسئله بسیار مهم آن منطقی کردن تعرفه ویزیت سرپایی به ویژه در گروه‌هایی مثل پزشکان عمومی، متخصصان داخلی،‌ متخصصان اطفال و عفونی بوده است.

او افزود: نگرانی که در زمینه تعرفه‌ها وجود دارد این است که در حال حاضر مبنای پرداخت سازمان‌های بیمه گر برای ویزیت سرپایی تعرفه بخش دولتی است که با تعرفه بخش خصوصی فاصله زیادی دارد بنابراین پیشنهاد ما این است که سازمان‌های بیمه گر پایه مبنای پرداخت در این حوزه را در بخش خصوصی، تعرفه بخش خصوصی قرار دهند تا پرداخت از جیب مردم کنترل شود.

20106

کد خبر: 574181

وب گردی

وب گردی