رییس دانشگاه آزاد اسلامی آیین‌نامه شرکت‌های دانش بنیان را ابلاغ کرد

دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای قوانین مربوط به شرکت های دانش‌بنیان را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای خطاب به معاونان و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، دبیران هیات امنای استان‌ها، روسای واحدهای جامع مستقل (علوم تحقیقات، نجف آباد) و روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما قوانین مربوط به شرکت های دانش‌بنیان را ابلاغ کرد.

این بخشنامه به منظور استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌ها و بهره‌دهی مطلوب با هدف کاهش بوروکراسی، مراحل درخواست و تایید مجوز استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی غیر دانش‌بنیان ابلاغ شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخشنامه به دو دسته تقسیم شدند. شرکت‌های دانش‌بنیان نوع اول که به تایید شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان و کمسیون دائمی هیات امنای استان رسیده‌اند و می‌توانند از امکانات و تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی برای استقرار در مراکز رشد و همکاری با دانشگاه و دسترسی به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی و معرفی برای اخذ واحد کم‌بهره استفاده کنند.

دسته دوم شرکت‌های دانش بنیانی هستند که پس از گرفتن مجوز از شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان و کمیسیون دائمی هیات امنای استان، مجوز فعالیت در سطح ملی را از معاونت علمی و فناوری به منظور استفاده از تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان گرفته‌اند.

میرزاده در این بخشنامه فرآیند ارزیابی این شرکت‌ها را به ترتیب ارزیابی علمی و فنی، ارزیابی مالی و اقتصادی و ارزیابی نهایی اعلام کرد. در ارزیابی علمی و فنی واحد متقاضی ایجاد شرکت دانش بنیان باید تقاضای خود را همراه با مستندات مربوط به شورای تحصصی پژوهش و فناوری استان برای ارزیابی علمی، پژوهشی و فناوری لازم ارائه کند و در صورت تایید این شورا به شورای تخصصی برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان استان معرفی کند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: پس از تایید علمی و فنی طرح های شرکت های دانش بنیان توسط شورای تخصصی پژوهش و فناوری، به شورای تخصصی برنامه ریزی امور اقتصادی دانش بنیان ارسال تا جنبه مالی و اقتصادی طرح ها بررسی شود. در صورت تایید برنامه کسب و کار (BP) و امکان پذیری (FS) طرح های شرکت های دانش بنیان در این شورا، این طرح ها به شورای اقتصاد دانش بنیان وسرمایه گذاری استان معرفی می شود.

در این بخشنامه آمده است که پس از ارزیابی نهایی و در صورت تایید این شرکت ها برای گرفتن مجوز کمیسیون دائمی هیات امنا به دبیر هیات امنای استان معرفی می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده است: تاسیس شرکت های دانش بنیان واحدها که به تایید شورای دانش بنیان و سرمایه گذاری استان رسیده و مجوز کمسیون دائمی هیات امنای استان حسب اختیاران تفویضی هیات امنای استان را داشته باشد، نیازی به گرفتن مجوز از سازمان شورای مرکزی (شورای اقتصاد داشن بنیان) دانشگاه ندارد.

همچنین در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: بار مالی، حقوقی، دستمزد و سایر جنبه های اداری کارکنان شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از نوع 1 و نوع 2، به عهده شرکت های یاد شده است و واحدها و مراکز دانشگاهی در این باره هیچگونه تعهد مالی یا استخدامی ندارند. البته عدم تعهد مالی و استخدامی واحد یا مرکز دانشگاهی در ارتباط با تاسیس شرکت های دانش بنیان، مانعی برای مشارکت اعضای هیات علمی و کارکنان واحدها در تاسیس این شرکت ها نیست.

در بخش دیگری از این بخشنامه به فعالیت های سرمایه گذاری و اقتصادی غیر دانش بنیان اشاره شده و آورده شده است: تصمیم گیری درباره فعالیت های سرمایه گذاری واحد دانشگاهی پس از بررسی و ارزیابی برنامه کسب و کار (BP) و امکان پذیری (FS) طرح مربوط در شورای اقتصاد و سرمایه گذاری واحد با رعایت قوانین و مقررات دانشگاه تا سقف مجاز تعیین شده در آیین نامه مالی و معاملاتی انجام می گیرد. آن دسته از طرح های سرمایه گذاری که حجم مالی آن ها خارج از اختیارات تعیین شده، در آیین نامه مالی و معاملاتی باشد باید به شورای اقتصاد و سرمایه گذاری استان فرستاده شود و در چارچوب مقررات و در سطح اختیارات واگذار شده به استان در آیین نامه مالی و معاملاتی بررسی و تصمیم گیری انجام گیرد. خارج از اختیارات تفویض شده به استان ها مندرج در آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه، باید به دبیرخانه شورای اقتصاد و سرمایه گذاری سازمان مرکزی مستقر در معاونت برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه فرستاده شود.

همچنین در این بخشنامه درباره شرایط واحدهای جامع مستقل علوم تحقیقات و نجف آباد آورده شده است: این واحدها پس از تایید علمی و فنی توسط شورای تخصصی پژوهش و فناوری واحد، نتیجه را به شورای تخصصی و برنامه ریزی آن واحد ارسال تا جنبه مالی و اقتصادی طرح بررسی شود. در صورت تایید برنامه کسب و کار (BP) و امکان پذیری (FS) طرح های شرکت دانش بنیان در این شورا، این طرح ها در صورت تایید برای گرفتن مجوز به کمسیون دائمی هیات امنا به دبیر هیات امنای استان معرفی می شود.

در این بخشنامه اعلام شد که واحدها و مراکز دانشگاهی موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار به معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان دانشگاه بفرستند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اعلام کرد: کلیه شرکت های دانش بنیان برای اینکه در سطح ملی مجوز فعالیت داشته باشند و از تسهیلات قانونی مربوط برخوردار شوند باید با در سامانه www.daneshbonyan.ir ثبت نام کنند. واحدهای دانشگاهی موظفند همکاری و حمایت های کافی را برای تجاری سازی این شرکت ها را طبق مقررات و بخشنامه های مربوط به عمل آورند، همچنین بخشنامه های قبلی مغایر با این بخشنامه لغو و بی اثر است.

20101

کد خبر: 574350

وب گردی

وب گردی