بازگشایی ترمینال‌های صادراتی اروپایی به روی ایران

مدیر کل توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی از بازگشایی ترمینال‌های صادراتی اروپایی برای محصولات و کالاهای غیرنفتی پس از اجرای برجام خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سید جمال مدرسی گفت: تاکنون عمده محصولات صادراتی مورد نیاز بخش کشاورزی از طریق گمرک یا تجار کشورهای دیگر مانند امارات‌، ترکیه و ... به عنوان واسطه صورت می‌گرفت اما در شرایط پسابرجام ترمینال‌های اروپایی صادراتی به زودی بازگشایی می‌شوند و دیگر به واسطه برای تامین نیازمندی‌های خود نیاز نداریم.

او گفت: بازگشایی ترمینال‌های صادراتی محصولات غیر نفتی از جمله محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در آینده نزدیک و پس از اجرایی شدن برجام باعث می‌شود نیازمندی‌های کشور در زمینه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بدون نیاز به واسطه و با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر برای ایران تامین شود.

مدرسی گفت: در شرایط تحریم و به دلیل وجود مشکلات بانکی برای انتقال پول و ارز نمی‌توانستیم نیازمندی‌های خود در بخش کشاورزی و صنایع غذایی که تحریم هم نبود‌، تامین کنیم بنابراین مجبور بودیم از طریق گمرک و تجار کشورهای دیگر مانند امارات‌، ترکیه و... استفاده کنیم تا ضمن دور زدن تحریم، بتوانیم نیازمندی‌های خود را تامین کنیم.

مدیر کل توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گرچه استفاده از ترمینال‌های صادراتی این کشورهای همسایه و تامین نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی ایران در شرایط تحریم مثمر ثمر بود اما هزینه‌های اضافی را نیز برای ایران داشت، چرا که این کشورها اکثر نیازمندی‌های ایران را از طریق صادرات مجدد تامین می‌کردند.

او گفت: یکی از آثار اجرایی شدن برجام و برداشتن تحریم‌ها بازگشایی ترمینال‌های صادراتی اروپایی به روی بازار ایران است که می‌تواند هزینه کمتر و کیفیت بیشتر را برای تامین این نیازمندی‌ها در پی داشته باشد.

در دوران تحریم ها علیه ایران، بسیاری از نیازمندی‌های غیر نفتی کشور از جمله واردات انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از طریق کشورهای واسطه‌ مانند امارات‌، ترکیه و ... تامین می‌شد که طبیعتا با هزینه‌های اضافه‌ای برای تجار و نهایتا مصرف‌کنندگان ایرانی همراه بود اما پس از توافق ایران با کشورهای 1+5 و نهایتا اجرایی شدن برجام، بسیاری از کشورهای اروپایی برای گسترش همکاری‌ها و روابط اقتصادی خود با ایران ابراز تمایل کردند.

20102

کد خبر: 574578

وب گردی

وب گردی