ناگفته‌هایی از  فاجعه منا /  "اوحدی" برملا کرد

چهار ماه از فاجعه منا گذشت، سرانجام پس از شناسایی همه مفقودان، شهادت 461 زائر ایرانی به قطعیت رسید. ایران در شرایطی که دولت عربستان اعلام قطع روابط دیپلماتیک کرد، در وقت اضافه موفق شد همه پیکرها را به کشور بازگرداند، با این حال پرونده منا هنوز روی میز ایران و عربستان باز مانده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دولت عربستان برای پرداخت دیه جان‌باختگان منا به ایران چراغ سبز نشان داده، اما دیگر نماینده‌ای از دستگاه دیپلماسی ایران در این کشور حضور ندارد تا برای استیفای حقوق زائرانش تلاش کند.

حضور سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، درست زمانی اتفاق افتاد که با قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، آخرین وضعیت پنج پرونده‌ی قضایی زائران ایرانی و حج تمتع 95 به طور قطعی مشخص نشده است. اوحدی در گفتگویی به این ابهامات پاسخ داد.

رییس سازمان حج و زیارت در واکنش به اعلام عمومی دولت عربستان برای پذیرش زائران ایرانی پس از قطع روابط دیپلماتیک، بیان کرد: رفتار سعودی‌ها با توجه به پایین آوردن تابلوی نمایندگی این سازمان در مکه، صرفا یک ادعا است و با عملکردشان تناقض دارد.

او همچنین درباره آخرین وضعیت حج تمتع 95 با یادآوری اینکه حج مانند نماز و روزه فریضه‌ای واجب است که مردم برای اجرای آن به نظر مراجع تقلید خود استناد می‌کنند، گفت: تکلیف امر شرعی را مرجع تقلید مشخص می‌کند، برای همین تا کنون با وجود قطع روابط سیاسی دو کشور، هیچ زائری انصراف نداده است، اما در موضوع عمره از حدود یک سال پیش و پَس از ماجرای فرودگاه جده، بیش از 18 هزار نفر انصراف دادند.

20102

کد خبر: 574581

وب گردی

وب گردی