فقط  15 استان کشور روانپزشک قانونی دارند

به همت بخش آموزش اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان شمالی و با همکاری دادگستری کل استان، دوره آموزشی یک روزه روانپزشکی قانونی در دادسرای عمومی انقلاب بجنورد تشکیل شد.

به گزارش ایسکانیوز در این دوره آموزشی دکتر ادیب‌زاده معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی و عضو هیات علمی دانشگاه مباحثی را در خصوص چالش‌ها و مفاهیم روانپزشکی قانونی مطرح و به بحث و گفتگو گذاشتند.

در این جلسه معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی گفت: از آنجا که روانپزشکی و به طور کلی‌تر، پزشکی قانونی تلفیقی از علوم است لازم است اصحاب این علوم مرتبا با یکدیگر نشست و تبادل نظر داشته باشند. این امر باعث می‌شود صاحبنظران با مفاهیم، اصلاحات و چالش‌های یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

او افزود: معمولا در پرونده‌های قضایی، قاضی سوال کننده و پزشک جواب دهنده است، بنابراین هرچه این دست نشست‌ها بیشتر باشد تقریب افکار بیشتر و در نهایت دادرسی پرونده‌ها سریع‌تر انجام می پذیرد. در سازمان پزشکی قانونی هم همین روال وجود دارد به طوری‌که تا کنون پنج همایش "طب و قضا" برگزار شده است و در آخرین همایش که در سال جاری و در ساری برگزار شد، آیت‌الله لاریجانی، ریاست قوه قضائیه حضور داشتند و در جلسات بحث و گفتگو شرکت کردند.

دکتر ادیب‌زاده گفت: اصطلاحاتی هستند که مفاهیم طبی دارند اما اصل آن مفاهیم قضایی‌اند؛ از سوی دیگر برخی اصلاحات در علم قضا هستند که در علم پزشکی وجود ندارند. در این راستا علومی چون حقوق پزشکی و پزشکی قانونی برای رفع چالش‌ها به کمک ما می آیند.

فقط 15 استان کشور روانپزشک قانونی دارند

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی، در ادامه جلسه مباحثی راجع به مسئولیت کیفری، شرایط عام و خاص شرایط کیفری را مطرح کرد و به مواد قانونی این مباحث اشاره کرد و گفت: برای قضات مفاهیمی که در قانون هست، مانند جنون و سفاهت مهم است و چون نظرات پزشکی قانونی به استنباط قضایی آنها منجر می‌شود، پس لازم است جهت نحوه نگارش نظرات قضایی بین مقام قضایی و پزشک قانونی در استانها تعامل وجود داشته باشد. هم اکنون در 15 استان کشور روانپزشکانی که جزو کارکنان سازمان پزشکی قانونی‌اند مشغول به کار هستند اما هنوز در 16 استان کشور، مانند خراسان شمالی هنوز رواپزشک قانونی نداریم .

وی در ادامه افزود: مباحثی که در جلسات سازمانی راجع به آن به اتفاق نظر می‌رسیم تنها در 15 استان بصورت بخش نامه قابل ارائه‌اند اما در سایر استان‌ها این امر میسر نیست چراکه روانپزشک در استخدام این سازمان نیست و طبیعتا ملزم به رعایت این بخشنامه‌ها نیست.

در این جلسه همچنین محمدیاران، دادستان مرکز استان، از حضور ادیب‌زاده تشکر کرد و در ادامه نظرات کارشناسان پزشکی قانونی را بسیار مهم و حساس بر شمرد. وی همچنین از همکاری خوب و تعامل سازنده پزشکی قانونی استان با مراجع قضایی قدردانی کرد.

دکتر سلحشور در پایان این جلسه و در گفتگو با روابط عمومی پزشکی قانونی استان گفت: هم اکنون از محل مجوزهای صادره از سوی سازمان برنامه ریزی استان، در آزمون هماهنگ برگزارشده در ابتدای سال جاری، یک روانپزشک جذب شده که در حال حاضر در حال گذراندن مراحل استخدامی است.

105105

کد خبر: 574779

وب گردی

وب گردی