شهروندان بیماری فاویسم را جدی بگیرند

فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از انزیم های گلبول قرمزایجاد می شود.

به گزارش ایسکانیوز از ایفدونا - Ifdona ،به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی خراسان شمالی دکتر سید علی وکیلی معاون غذا و دارو خراسان شمالی در این خصوص گفت: فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از انزیم های گلبول قرمز ایجاد می شود. این بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در جنس مذکر دیده می شود.

بیماران در حالت عادی کاملا طبیعی بوده و هیچگونه علامتی ندارند مگر اینکه با مواد اکسیدان( خوراکی یا استنشاقی) مواجهه پیدا کنند. از علائم بالینی در هنگام مواجهه با مواد اکسیدان می توان به : رنگ پریدگی، زرد شدن رنگ پوست و مخاط ، تغییر رنگ ادرار( تیره شدن رنگ ادرار به علت دفع بیلی روبین و هموگلوبین از ادرار)، تهوع و استفراغ، دل درد و بی اشتهایی، سر درد و احساس خستگی ، شوک ، زرد شدن چشم، تاکی کاردی، تاکی پنه، افت فشار خون، نارسایی حاد کلیه در موارد پیشرفته اشاره کرد.

دکتر وکیلی در ادامه افزود: علائم بیماری در دوران نوزادی خود را به صورت زردی نوزادی نشان میدهد تشخیص با اندازه گیری سطح انزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز در گلبول های قرمز است. عواملی که در مبتلایان به کمبود انزیم همولیز ایجاد می کند: باقلا به هر شکل موجود، انالوگ های ویتامین کا، نفتالین ( استنشاقی)، حنا ( استفاده موضعی).

او در پایان گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها اقدام موثر پیشگیری از بروز حمله همولیز با پرهیز از مواجهه با مواد اکسیدان و در صورت بروز حمله مراجعه سریع به پزشک جهت اقدامات نگهدارنده و حمایتی برای پیشگیری از عوارض همولیز است.

105105

کد خبر: 574792

وب گردی

وب گردی