حسینی:  پیامدهای نفت 40 دلاری در بودجه سال آینده چیست؟

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران، گفت: شیوه سنتی که مسئولان برای تدوین لایحه بودجه سال 95 در نظرگرفته اند به هیچ عنوان منطقی و کارشناسانه نیست به طوری که باعث کسری پنهان بودجه خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید حمید حسینی،عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران ، درخصوص قیمت گذاری نفت و ارز در لایحه بودجه سال 95، گفت: قیمت گذاری هر بشکه نفت و ارز در بودجه سال 95 عملکرد مناسبی نیست.

حسینی، با بیان اینکه میزان درآمد نفتی در بودجه سال آینده حدود 66 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر بشکه نفت در سبد اوپک 23 دلار است بنابراین اگر قیمت جهانی نفت در سال 2016 بهبود پیدا کند این میزان درآمد نفتی محقق می شود و چنانچه قیمت هر بشکه نفت افزایش پیدا نکند باید با افزایش نرخ ارز آزاد این میزان درآمد نفتی تامین شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران، با تاکید بر اینکه تعیین قیمت نفت و ارز در لایحه بودجه اشتباه است، اظهار داشت: دولت در سال 95 خواهان کسب 66 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت و میعانات گازی است به همین دلیل دولت با توجه به قیمت هر فصل ارز و نفت در بازارهای جهانی و همچنین نرخ ارز در بازار آزاد باید تلاش کند که 66 هزار میلیارد تومان را کسب درآمد کند.

تعیین قیمت نفت و ارز در لایحه بودجه منطقی نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران،با بیان اینکه تعیین قیمت نفت و ارز در لایحه بودجه سال 95 منطقی نیست،تصریح کرد: اگر قیمت نفت و ارز پایین در نظر گرفته شود به بازارهای جهانی سیگنال مثبت داده می شود که ایران قیمت های پایین را درسال آینده پذیرفته است و چنانچه قیمت ها بالا تعیین شود دولت با کسری پنهان بودجه، افزایش بدهی و به دنبال آن رشد نقدینگی و تورم مواجه می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران،تصریح کرد: شیوه سنتی که دولتمردان برای تدوین لایحه بودجه سال 95 در نظر گرفته اند به هیچ عنوان منطقی و کارشناسانه نیست.

وی، ادامه داد: دولت باید اینگونه در نظر بگیرید که در سال آینده حدود 150 هزار میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشد تا علاوه برای تامین هزینه های جاری از جمله پرداخت حقوق و تامین پوشش اجتماعی بتواند بدهی های خود را به نظام بانکی و پیمانکاران پرداخت و برخی از پروژه های نیمه تمام عمرانی را تکمیل کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران،تصریح کرد: باید 80 هزار میلیارد تومان از 150هزار میلیارد تومان پیش بینی شده از طریق اخذ مالیات، 66 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و مابقی هم از محل سود شرکت های دولتی کسب شود و چنانچه دولت توانست کسب درآمد بیشتری داشته باشد، درآمد مازاد را برای تکمیل و اجرای پروژه های عمرانی هزینه کند.

وی، ادامه داد: امسال همانند سنوات گذشته باید قیمت ارز از سوی بانک مرکزی تعیین شود به طوری که بانک مرکزی باید براساس شرایط بازار قیمت ها را تعیین کند.

تاثیر تنش ایران و عربستان بر اقتصاد

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران، در پاسخ به این سوال که آیا تنش بین ایران و عربستان باعث افزایش مازاد تولید نفت از سوی عربستان و کاهش قیمت جهانی هر بشکه نفت به کمتر از 20 دلار و به دنبال آن کاهش درآمدهای نفتی ایران و کسری بودجه در سال 95 نمی شود؟ تصریح کرد: سازمان اوپک در نشست اخیر خود سقفی برای میزان تولید نفت از سوی کشورهای عضو این سازمان مشخص نکرده است، بنابراین تامادامی که شکاف و اختلاف سیاسی بین ایران و عربستان و کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس وجود دارد نمی توان این انتظار را داشت که اوپک برای کاهش عرضه نسبت به تقاضای نفت در بازار جهانی به توافق برسد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر تنش بین ایران و عربستان تاحدودی بهبود پیدا کند احتمال نشست اوپک در سال آینده برای کاهش تولید و افزایش قیمت جهانی نفت وجود دارد، اما اگر همچنان اختلافات سیاسی بین ایران و عربستان تداوم داشته باشد به طورحتم توافق و همکاری از سوی کشورهای روسیه، عربستان و ایران صورت نخواهد گرفت.

نفت به کمتر از 20 دلار می رسد

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران،تصریح کرد: با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا نمی توان قیمت جهانی نفت را در سال آینده پیش بینی کرد، اما رسیدن قیمت هر بشکه نفت به کمتر از 20 دلار دور از انتظار نیست به همین دلیل احتمال کاهش یا افزایش قیمت جهانی نفت در سال آینده وجود دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران، در پایان گفت: بیش از 75 درصد از درآمد ارزی کشور از طریق فروش نفت بدست می آید، البته براساس اقتصاد مقاومتی سعی بر این شده که وابستگی درآمدهای ارزی کشور به خام فروشی نفت در تدوین لایحه بودجه کمتر شود،اما کاهش قیمت هر بشکه نفت بر روی اقتصاد ایران بی تاثیر نخواهد بود به طوری که کاهش قیمت نفت می تواند بسیاری از پروژه های حوزه نفت و پتروشیمی کشور را غیراقتصادی و متوقف کند که این امر باعث افزایش نرخ بیکاری و کاهش رشد اقتصادی می شود.

گفتگو از سوگند السادات چاوشی

401401

کد خبر: 574957

وب گردی

وب گردی