آخوندی: به قرارداد خرید بیش از ۱۰۰ فروند ایرباس بزودی امضا می شود

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، گفت: قرارداد خرید 114 فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس را در هفته جاری به امضا خواهد رساند.

به گزارش ایسکانیوز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، می‌گوید که قرارداد خرید 114 فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس را در هفته جاری به امضا خواهد رساند.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها به گفته آخوندی این قرار داد در خلال سفر دکتر حسن روحانی به فرانسه امضا خواهد شد. آقای روحانی قرار است در هفته جاری از فرانسه دیدار کند. سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه قرار بود پیشتر صورت گیرد، اما پس از حوادث تروریستی ماه نوامبر سال گذشته میلای در پاریس این سفر به تاخیر افتاد. عباس آخوندی در خصوص مدل هواپیماهای ایرباسی که ایران در نظر دارد خریداری کند جزئیاتی نداده اما تاکید کرده است که همه هواپیماهای مشمول این قرارداد نو خواهند بود.

وزیر راه همچنین از مذاکره با شرکت بوئینگ آمریکا برای خرید هواپیما خبر داده است.

عباس آخوندی تاکید کرده است که ایران "در حال حاضر 256 فروند هواپیمای مسافرتی" دارد که "حدود 40 درصد زمین‌گیرند و مابقی نیز بسیار سن بالایی دارند."

همزمان علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی، گفته است که ایران "به 150 فروند هواپیمای مسافرتی جدید با ظرفیت بیش از 250 مسافر احتیاج دارد."

او افزوده است که ایران همچنین به "300 هواپیمای با برد بلند" احتیاج دارد. به گفته عابدزاده این در حالی است که در حال حاضر "تنها 9 فروند از این نوع هواپیما در ایران فعال است."

شرکت‌های هواپیمایی ایران سال‌هاست که بر اثر تحریم‌های آمریکا از معامله مستقیم با شرکت های عمده هواپیماسازی که آمریکا سهام دار اصلی آنها است، محروم بوده‌اند. تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران مربوط به تحریم‌هایی است که آمریکا به دلیل گروگانگیری دیپلمات‌هایش در سفارت این کشور در تهران در سال 1358 علیه ایران اعمال کرد و ارتباطی با پرونده اتمی ایران نداشت، اما در جریان مذاکرات دو ساله اتمی، مقام‌های کشورمان موفق به متقاعد کردن آمریکا به لغو این تحریم شدند.

پیشتر به گزارش روزنامه یو اس ای تودی بر اساس فرمان رئیس جمهور آمریکا، وزارت خارجه این کشور پس از تایید تعهداتی که ایران بر اساس توافق هسته‌ای (برجام) با قدرتهای غربی باید انجام دهد، اجازه خواهد داشت مجوز صدور هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کند. اواخر دی ماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران به تعهدات خود براساس توافق جامع اتمی با گروه 1+5 عمل کرده است و به دنبال آن اتحادیه اروپا و دولت آمریکا بلافاصله اعلام کردند که تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت برداشته شده است.

401401

کد خبر: 575045

وب گردی

وب گردی