ولایتی در واکنش به سفر روسای جمهور روسیه و چین به ایران :  این دو سفر تحولی در جهت نگاه شرق به ایران محسوب می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:سفر پوتین و همچنین رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران دو تحول مهم در سپهر سیاسی کشورمان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در دومین کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار با ابتکار آیت‌الله مکارم شیرازی اجلاس مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری تشکیل شد.

وی در ادامه افزود: این اجلاس موجب شد که علما و مراجع در مقابل جریان‌های افراطی و تکفیری احساس مسئولیت کنند و مقابله‌ای آرمانی و ایدئولوژیک ایجاد شد که یکی از مهمترین راههای مبارزه با تکفیر است.

ولایتی با تاکید بر اینکه عاملان ایجاد این گروه‌ها با فریب دادن افراد قصد تحمیل افکار خود را دارند، ادامه داد: ایجاد این گروه‌ها ریشه در عربستان سعودی و وهابیت دارد و سعودی‌ها از آنها حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران پرچم‌دار بیداری اسلامی است، ادامه داد: تحت تاثیر امواج بیداری اسلامی موج جدیدی در کشورهایی از جمله تونس و یمن ایجاد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران عده‌ای در برابر شکستن خط مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها پول‌هایی را به گروه‌های افراطی و تکفیری داده‌اند، افزود: این خطر جدی برای جهانیان است لذا علمای جهان اسلام در مقابله با این گروه‌ها اقداماتی را آغاز کرده‌اند که این مبارزه از حوزه علمیه شروع شده است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه متاسفانه افرادی از جمهوری آذربایجان به داعش پیوسته‌اند، تاکید کرد: این افراد قطعا در هنگام بازگشت به جمهوری آذربایجان خطراتی رادر این کشور ایجاد خواهند کرد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی می‌توانند در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری کمک‌‌کننده اعضای کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری باشند،‌اظهار داشت: مجمع جهانی بیداری اسلامی تلاش دارد تا کمک هایی را در این راستا انجام دهد، حکومت‌های جهان اسلام و کسانی که اهل فکر هستند به دنبال اسلام عقلانی قطعا پاسخ مثبتی در مبازره با جریان‌های افراطی و تکفیری خواهند داد همچنین محافل آزاد غرب که به دنبال عقلانیت هستند در این راستا کمک کننده خواهند بود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی است، گفت: اسرائیل قصد دارد میان کشورهای اسلامی تفرقه بیاندازد و اسرائیلِ دوم و سومی در منطقه ایجاد کند اما جمهوری اسلامی ایران با هر گونه تجزیه‌طلبی مخالف است و از تمامیت ارضی کشورها دفاع می‌کند.

ولایتی با بیان اینکه ما با آنچه که در کوبانی اتفاق افتاده نیز مخالف هستیم و از مبارزه مردم کُرد علیه داعش حمایت می کنیم، اظهار داشت: تاریخ برادران ما در عراق و سوریه نشان می‌دهد که از القائات بیگانگان تبعیت نمی کنند.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارش با نماینده دبیرکل سازمان ملل در لبنان اظهار داشت: با نماینده دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگویی پیرامون وضعیت کنونی لبنان و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور داشتیم.

وی افزود: امروز یک افق‌های تازه‌ای در رابطه با انتخاب ریاست جمهوری در لبنان شاهد هستیم و مطابق بعضی از اظهارات رقبای موجود در انتخابات ریاست جمهوری لبنان به نظر می‌رسد امروز شانس آقای میشل عون برای انتخاب بیشتر شده است.

ولایتی با اشاره به افزایش احتمال انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور اظهار داشت: میشل عون بیشترین شانس را در بین کاندیداهای مسیحی و همچنین کاندیداهای ریاست جمهوری در لبنان دارد و مطابق بعضی از اظهارات رقبای او در انتخابات این گونه برداشت می‌شود که انتخابات به نفع او بوده و احتمال انتخاب میشل عون بیشتر از سایر کاندیداهای انتخابات لبنان است.

ولایتی در پاسخ به سوالی در مورد دیدار رئیس جمهور روسیه و همچنین دیدار اخیر رئیس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب دو کشور صاحب حق وتو و این دیدارها چه پیامی در بر خواهد داشت، اظهار داشت: سفر پوتین و همچنین رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران دو تحول مهم در سپهر سیاسی کشورمان است.

وی افزود: این دو سفر تحولی در جهت نگاه شرق به ایران محسوب می‌شود.

ولایتی با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور چین به کشورمان اظهار داشت: این سفر یکی از مهمترین حوادث مثبت سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است و با توجه به اینکه در این هیئت تعدادی از وزرا، معاونین نخست وزیر و همچنین مقامات سیاسی اقتصادی امنیتی چین حضور داشتند مجموعه تفاهماتی که میان ایران و مقامات جمهوری خلق چین امضا شد نقطه عطفی در روابط جمهوری اسلامی ایران و چین محسوب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: مقامات چین تاکیدشان بر این بود که از عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای حمایت خواهند کرد و باید گفت ترسیم روابط سیاسی میان ایران و چین همانگونه که رئیس جمهور تاکید کردند اینکه طی ده سال آینده مبادلات ایران و چین به 600 میلیارد دلار برسد یکی از اهداف است.

وی افزود: همکاری‌های دفاعی امنیتی میان ایران و چین قرار است در آینده توسعه پیدا کند و ما درحوزه امنیتی در مقابل تروریسم و افراطی‌گری و مخصوصا داعش که برای منطقه و غرب چین نیز یک خطر جدی محسوب می‌شود و چینی‌ها از همکاری با ایران در مبارزه با داعش و تروریسم استقبال کردند.

203/201

کد خبر: 575339

وب گردی

وب گردی