دکتر میرزاده خبر داد: راه اندازی شبکه پژوهشی نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده از راه اندازی شبکه پژوهشی نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: این شبکه شامل نخبگان علمی و آزمایشگاه های برتر دانشگاه آزاد اسلامی است. هدف ما این است که یک قطب علمی نیز در کنار این شبکه در استان ها ایجاد کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، جلسه هیات امنای استان لرستان با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه، هوشنگ بازوند استاندار لرستان، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و جمعی از اعضای هیات امنا با هدف تصویب برنامه و بودجه این استان تشکیل شد.

دکتر میرزاده در ابتدای این جلسه ضمن تقدیر از افزایش درآمدهای غیرشهریه ای استان لرستان، از مسئولان واحدهای این استان خواست تا نسبت به جذب اعضای هیات علمی در واحدهای این استان اقدام کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: خوشبختانه تمامی زیرساخت های لازم مانند فضای آموزشی، آزمایشگاه ها و ... برای توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم است، تنها نقد وارده موضوع جذب هیات علمی بود، که این موضوع نیز با برنامه ریزی های انجام شده برای جذب سالانه 5 هزار عضو هیات علمی برطرف شده است.

دکتر میرزاده افزود: توسعه علمی دانشگاه آزاد اسلامی از یک سو و از سوی دیگر تاثیر آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به حدی رسیده است که آن را در مقابل بسیاری از گزندها بیمه کرده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آن نهال نوپایی که آیت الله هاشمی در سال 61 کاشتند امروز به شجره طیبه ای تبدیل شده که در تمامی ایران گسترده است، از آنجایی که عنایت خداوند و حمایت های مردمی باعث توسعه این دانشگاه شد هیچ نیروی نمی تواند مقابل مسیر توسعه آن سدی ایجاد کند.

دکتر میرزاده در پاسخ به گفته های برخی که توسعه تحصیلات تکمیلی را فاجعه می دانند، گفت: فاجعه خروج سالانه ده ها هزار نفر از کشور و بوجود آمدن مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به راه خود ادامه خواهد داد و تحصیلات تکمیلی با رعایت استانداردهای آموزشی و علمی که مطالبه جامعه است، پس از این باز هم توسعه می یابد و دیگر خانواده نگران مهاجرت فرزندان خود به کلانشهرها برای ادامه تحصیل نخواهند بود.

وی حضور دانشگاه آزاد اسلامی را موجب افزایش تولیدات علمی کشور دانست و گفت: تولید مقالات علمی توسط دانشجویان و اساتید این دانشگاه باعث شده تا کشور در رتبه های نخست تولید علم در دنیا قرار گرفته و سرافرازی نظام را موجب شود.

دکتر میرزاده همچنین از راه اندازی شبکه پژوهشی نخبگان(Network of excellence) در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: این شبکه شامل نخبگان علمی و آزمایشگاه های برتر دانشگاه آزاد اسلامی است. هدف ما این است که یک قطب علمی نیز در کنار این شبکه در استان ها ایجاد کنیم.

گزارش عملکرد استان لرستان

در ابتدای این جلسه دکتر ملکی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان به ارائه گزارشی در مورد وضعیت واحدهای این استان پرداخت و گفت: این استان دارای 162 رشته کارشناسی ارشد و 28 رشته دکتراست که نسبت به سال 92 در مقطع ارشد دارای رشد 65 درصد و در مقطع دکترا با رشد 42 درصد روبرو بوده است.

وی افزود: استان لرستان 306 عضو هیات علمی غیرپزشکی و 62 عضو هیات علمی پزشکی است که برای جذب 50 عضو دیگر نیز اعلام نیز شده است. در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی در این استان یک به 75 (غیر همگن) و یک به 39(همگن) است.

وی درباره پروژه های عمرانی این استان نیز گفت: این استان دارای 4 پروژه نیمه تمام است که 2 مورد از آن با مساحتی حدود 14 هزار مترمربع در طول سال جاری فعال شده است.

دکتر ملکی درباره روند اجرای طرح ساها نیز خاطر نشان کرد: این استان دارای 600 کارگاه، 49 آزمایشگاه، 2 هزار و 38 دستگاه و 48 نفر کارشناس آزمایشگاه بوده و تا کنون بیش از 2 هزار خدمات در سامانه ساها به ثبت رسانده است.

وی همچنین درخصوص میزان درآمدهای شهریه ای این استان گفت: این استان با دارا بودن 9 شرکت دانش بنیان موفق به کسب درآمد 16 درصدی غیرشهریه ای در سال جاری شده است.

استاندار لرستان: توجه به اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم استان

بازوند استاندار لرستان با اشاره به مصوبات هیات امنای گذشته این استان خواستار اجرای مصوبه های آن بویژه در مورد طرح های دانش بنیان شد و گفت: همان گونه که می دانید دولت توجه ویژه ای به توسعه شرکت های دانش بنیان دارد چرا که آن را یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی می داند.

بازوند همچنین پیشنهاد داد پروژه های نیمه تمام عمرانی واحدهای استان به بخش خصوصی واگذار شود تا سریعتر به اتمام برسد.

وی همچنین از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا در تدوین برنامه ششم استان لرستان، به سند چشم انداز این استان که توسط استانداری تدوین شده و نیازهای استان توجه داشته باشند.

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی نیز در این جلسه خواستار ارائه اطلاعات استان ها پیش از برگزاری جلسات هیات امنا شد و گفت: بهتر است مصوبات جلسه قبل نیز پیش از شروع جلسه مرور شود تا مشخص شود چه میزان از آن اجرایی شده است.

مصوبات جلسه

در ادامه این جلسه، با موافقت اعضا میزان شهریه دانشجویان این استان به تصویب رسید که بر اساس آن مقرر شد به منظور افزایش جاذبه رشته های دانشگاهی، شهریه ثابت دانشجویان موجود در رشته های غیرپزشکی در سال 95 افزایش پیدا نکرده و شهریه متغیر دانشجویان موجود (به جز رشته های غیرپزشکی) تا 15 درصد می تواند افزایش یابد و این اختیار به کمیسیون دائمی هیات امنای استان لرستان داده شد که براساس میزان تقاضای رشته های استان افزایش شهریه را کمتر از ١٥درصد در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است بودجه استان لرستان از حیث درآمد و هزینه 134میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف بیش از 158 میلیارد تومان مورد تایید اعضای هیات امنای این استان قرار گرفت. همچنین سند توسعه واحدهای دانشگاهی استان مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامه ششم استان با اصلاحاتی تصویب و مقرر شد اصلاحاتی که مدنظر جلسه بود در کمیسیون دائمی هیات امنای استان مطرح شود، تایید کمیسیون دائمی هیات امنا به منزله مصوبه هیات امنا باشد و به استحضار اعضای هیات امنا برسد.

گفتنی است در آخرین جلسه از سلسه نشست های هیات های امنای استانی که با هدف تصویب برنامه و بودجه استان ها در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد، دکتر میرزاده از تمامی برگزار کنندگان این اجلاس اعم از کارکنان بخش خدمات، حفاظت، معاونت اداری مالی، حوزه ریاست و روابط عمومی و مرکز امور هیات های امنای استانی تقدیر کرد.

10101

کد خبر: 585561

وب گردی

وب گردی