برف و کولاک در ١١ استان کشور/نجات ١٥ نفر در محورهای مواصلاتی «تکاب»

دو روز گذشته باز هم برای امدادگران هلال‌احمر ١١ استان کشور روز پرکاری بود. ماموریت‌های ویژه‌ای که نیروهای امدادی را راهی صحنه‌های سفیدپوش مناطق مختلف استان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، بار دیگر برف‌وکولاک استان‌های کشور را به محاصره خود در آورد و امدادگران را به محل‌های حادثه‌دیده کشاند. کمک‌رسانی‌هایی که توانست امنیت را به شهرها و روستاهای برف‌زده برگرداند.
در دو روز گذشته ١١ استان کشور شاهد برف‌وکولاک سهمگین بود و در این میان چندین تیم عملیاتی نجاتگر راهی محل‌های حادثه‌دیده شدند و عملیات‌های امدادرسانی را آغاز کردند.

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به آغاز بارش برف و وقوع کولاک در ١١ استان کشور گفت: «برف‌وکولاک در جاده‌های این استان‌ها بیش از ‌هزار نفر را زمین گیر کرد که امدادگران به امدادرسانی به آنها پرداختند. امدادگران تا ساعت ٢١ دوشنبه شب گذشته در ٤ جاده اصلی سقز-دیواندره، زنجان-تبریز، سپیدان-یاسوج و قزوین-الموت شرقی و جاده‌های فرعی استان آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، فارس، قزوین، کردستان و مازندران به امدادرسانی پرداختند. در این محورها امدادگران ١٠٦٥ مرد،زن و کودک را که در برف‌گیر کرده بودند نجات داده و خدمات امدادی به آنها ارایه کردند.»

او با اشاره به نجات یک زن باردار از محاصره برف گفت: «١٨٩ خودرو نیز از برف رهاسازی شده است. همچنین عملیات‌ها در محورهای اشنویه- ارومیه، مهاباد-سردشت، چایپاره-چالدران، تکاب- شاهین دژ، ماکو-شوط، مریوان- سقز، بانه-سقز، چالوس-کرج و گرمی-اردبیل ادامه یافت.»

در ادامه سرهنگ نادر رحمانی رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور نیز با اشاره به بارش برف و باران در جاده‌های کشور گفت: «با توجه به شدت بارش برف و یخبندان تردد در سه استان تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. همچنین براساس گزارش‌های رسیده در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی در اکثر محورها، آذربایجان‌غربی محور ماکو، کرمانشاه محور کرمانشاه-همدان و کرمانشاه-سنندج همچنین گیلان محورهای اسالم به خلخال و آستارا به اردبیل بارش شدید برف گزارش شده است. در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و فارس نیز بارش باران اعلام شده که به دلیل لغزنده بودن سطح جاده‌ها تردد وسایل نقلیه این محورها به کندی انجام می‌شود.»

رحمانی به رانندگان توصیه کرد: «قبل از تردد در مسیرهای برفگیر حتما وسایل نقلیه خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کنند؛ جداً از این تردد وسایل نقلیه بدون زنجیر چرخ اعم از وسایل حمل‌ونقل شخصی و عمومی در محورهای برفگیر ممنوع و از تردد این وسایل به شدت جلوگیری می‌شود.»
نجات ١٥ نفر در محورهای مواصلاتی «تکاب»
بارش برف‌وکولاک در برخی از شهرهای استان‌ها نیز مردم را گرفتار کرده بود که ایرج ثقفی، فرماندار شهرستان «تکاب» دراین‌باره از نجات و رهایی ١٥ نفر در محورهای مواصلاتی این شهرستان از برف‌وکولاک خبر داد و گفت: «بارش برف در شهرستان تکاب سنگین بوده و با وزش باد شاهد کولاک در محورهای این شهرستان هستیم. در محورهای مواصلاتی شهرستان، ٦ خودرو در برف‌وکولاک گرفتار شدند که با حضور به‌موقع و تلاش ماموران پلیس راه و امدادگران جمعیت هلال‌احمر این شهرستان، تمام این خودروها از برف و کولاک رهایی یافتند. در مجموع ١٥ سرنشین در این خودروها وجود داشت که این افراد در محور «تکاب به شاهین دژ» در دام برف‌وکولاک گرفتار شده بودند.»
امداد‌رسانی به ٩٠ مسافر
با شروع بارش برف و بروز کولاک در سطح استان از دوشنبه شب، نیروهای امدادی هلال‌احمر در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های پاوه، سنقروکلیایی، روانسر، ثلاث باباجانی و گیلان غرب کار امدادرسانی و اسکان حادثه‌دیدگان و گرفتاران در برف را آغاز کردند. در این میان از دوشنبه شب تا صبح روز سه‌شنبه به ٢٤ خودروی در راه مانده با ٩٠ سرنشین کمک شده است.
سید زاهدین چشمه‌خاور، معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز درباره بارش برف‌وکولاک در کرمانشاه گفت: «بارش برف موجب انسداد راه‌ ارتباطی حدود ٨٠ روستای سطح استان شد. اکثر این روستاها در مناطق کوهستانی اورامانات و شهرستان سنقروکلیایی قرار دارند.»
افزایش بارندگی و برف در مازندران
در ادامه احمد اسدی، رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران با اشاره به روند کاهش دما گفت: «انتظار داریم بر مقدار بارش‌ها تا صبح پنجشنبه در استان افزوده شود. پیرو اخطاریه شماره ١٤ اداره‌ کل هواشناسی مازندران از بامداد روز دوشنبه (پنجم بهمن) با نفوذ سامانه بارشی شاهد ابرناکی آسمان از سمت غرب استان همراه بارش باران، بارش برف در ارتفاعات و کاهش دما در مازندران بودیم. بیشترین بارش گزارش شده در این مدت از سیاه‌بیشه حدود ١٦ میلی‌متر و بیشترین سرعت باد از کجور ٦١ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. بیشترین میزان بارش برف از بلده با ارتفاع سه سانتی‌متر بوده است.»
او در پایان با بیان این‌که روند کاهش دما تا روزهای پایانی هفته جاری محسوس خواهد بود، گفت: «بعد از ظهر روز پنجشنبه از ناپایداری هوا کاسته می‌شود و انتظار داریم از روز جمعه ٩ بهمن‌ماه جو نسبتاً پایداری در آسمان مازندران حاکم شود.»
بارش ٤٠ سانتی‌متر برف در گردنه حیران
به‌دنبال تغییر شرایط جوی در گیلان و نفوذ سامانه سرد و بارش‌زا، بیشتر نقاط این استان همراه با بارش باران و برف است. بارش برف در گردنه حیران آستارا به ٤٠ سانتی‌متر رسیده‌است.
شعبان‌علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در حاشیه بازدید از نقاط برف‌گیر استان دراین‌باره گفت: «تلاش تیم‌های راهداری باز نگه‌داشتن و برقراری ایمنی در محورهای برف‌گیر استان است. همچنین بیشتر نقاط کوهستانی گیلان بارش برف دارد تا جایی‌که درحال حاضر ارتفاع برف در مناطق کوهستانی اسالم به خلخال به ٢٠ سانتی‌متر رسیده ‌است. برف خفیف در محورهای حشمت‌آباد رودبار، آبی‌نام و دیلمان سیاهکل به ارتفاع ١٠ سانتیمتر، ماسوله برف خفیف حاشیه راه سفیدپوش، پونل به خلخال به ارتفاع ١٥ سانتی‌متر و در محور بهارستان به آقچای نیز بارش برف به ارتفاع ٢٠ سانتی‌متر ادامه دارد.»
انسداد ٢٠ محور با بارندگی ١٤ روز پیش
بر اثر بارندگی‌های دو هفته پیش ٢٠ مسیر ارتباطی بخش چلو در شهرستان اندیکا در خوزستان همچنان دچار مشکل است. بارندگی‌های هفته گذشته در این شهرستان موجب بسته شدن راه ارتباطی روستاهای بخش چلو شده است. کار بازگشایی مسیر و رفع مشکل نیز همچنان درحال انجام است. در روزهای گذشته تا به امروز چند محور بازگشایی شده است ولی مشکل ارتباطی ٢٠ روستای این شهرستان همچنان وجود دارد و همچنان بدون حل باقی مانده است.
مسدود شدن راه ارتباطی ۲۰ روستا
بارش برف‌وکولاک شدید راه ارتباطی ٢٠ روستا در استان زنجان را مسدود کرده است. درحال حاضر با توجه به بارش دو روز گذشته در استان زنجان راه ارتباطی ۲۰ روستا در حوزه‌های استحفاظی زنجان، ایجرود و ماه‌نشان مسدود است. با توجه به بارش برف، کولاک شدید در محورهای زنجان به طارم، زنجان به دندی و تخت سلیمان حاکم است.

20106

کد خبر: 585738

وب گردی

وب گردی