مدیرامورعشایراستان تهران: عشایر الگوی بارز اقتصاد مقاومتی در کشورند

مدیر امور عشایر استان تهران از عشایر به عنوان الگوهای بارز اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان و ظرفیت های داخلی کشور یاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز سیروس نصیری درجلسه شورای عشایری پیشوا که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد گفت: عشایر استان تهران با تولید سالانه 62 هزار تن محصولات کشورزی ، پیشگام در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری هستند.
او گفت: اقتصاد درون زای عشایر باعث رونق تولید به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری کشور می شود.
نصیری افزود: بر اساس مصوبه مجلس و اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح پروار بندی دام عشایر، در طول سال جاری 85 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در اختیار عشایری قرار گرفته که این امر به افزایش میزان تولید عشایر می افزاید.
او گفت: با اجرای این طرح بیش از 43 هزار و 700 راس دام در طرح پرواربندی قرار گرفته و سالانه بیش از 700 تن به تولید گوشت استان افزوده می شود.
نصیری افزود: شهرستان پیشوا نیز در اجرای این طرح مشارکت بسیار خوبی داشته است و 21 مورد طرح زنجیره تولید در این شهرستان اجرا خواهد شد.
مدیرکل امور عشایری استان تهران با اشاره به تشکل های عشایری گفت: برای نخستین بار در سطح استان تهران ، انتخابات شورای اسلامی عشایر همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و وزارت کشور کد عشایری برای این انتخابات صادر کرد.
نصیری گفت: هم اکنون شورای عشایری فعالیت خود را به طور مستمر ادامه می دهد تلاش می شود تا به تعداد این شوراها در شهرستان های مختلف افزوده شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: جامعه عشایری که همواره پیشگام در دفاع از ارزش های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد این بار نیز در انتخابات هفتم اسفند حضوری پرشور داشته و با این حضور توطئه های شوم دشمنان را خنثی می کنند.
عباس ملکوتی خواه فرماندار پیشوا نیز در این جلسه گفت: هم اکنون 185 خانوار عشایر با دارا بودن بیش از 40 هزار رأس دام سبک در شهرستان پیشوا مستقرند که سهم عمده ای از تولید محصولات دامی شهرستان را بر عهده دارند.
او گفت: خشکسالی های اخیر عشایر را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته و این پدیده به مراتع و عرصه های طبیعی خسارات وارد کرده و عشایر را در تأمین علوفه مورد نیاز با مشکل مواجه کرده است.
او تاکید کرد: خوشبختانه با همت دولت تدبیر و امید، پروژه فاز دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین در دست اجرا است که با تکمیل آن ، 9 متر مکعب در ثانیه آب به اراضی کشاورزی و مراتع شهرستان پیشوا وارد و بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف می کند.
ملکوتی خواه گفت : با پیگیری های صورت گرفته از سوی دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ، تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای عشایر شهرستان پیشوا در نظر گرفته شده تا با استفاده به فعالیت عشایر توسعه داد.
او افزود: یکی از مشکلات عشایر به ویژه در زمان کوچ، مشکلات مسیر عبوری آنان است که به منظور رفع این مشکل، دو استراحتگاه با امکانات اولیه پیش بینی شده که یکی از این اماکن با استفاده از اعتبارات سال جاری و دیگری در سال آینده تکمیل خواهد شد.
فرماندار پیشوا افزود: مشکل گذرگاه عبوری مسیر کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق در محل برخورد با جاده های اصلی و آزادراه ها با احداث زیرگذر رفع خواهد شد.
او راه اندازی میدان عرضه دام و همچنین مرکز تولید خوراک دام را یکی از نیازهای عشایر پیشوا اعلام کرد و گفت: در سفر سال گذشته معاون اول ریاست جمهوری به پیشوا طرح احداث میدان عرضه دام و مرکز تولید خوراک دام مطرح شد که امید می رود با استقبال سرمایه گذاران و عشایر بتوان نسبت به احداث میدان عرضه دام اقدام کرد.
رئیس شورای عشایر شهرستان پیشوا تولید صنایع دستی را یکی دیگر از ظرفیت های عشایر یاد کرد و افزود: در تولید صنایع دستی و محصولات دامی ، زنان عشایر نقش به سزایی ایفا می کنند و تلاش می شود تا با همکاری های متقابل امور بانوان فرمانداری و بانوان عشایر ، محصولات تولیدی آنان در قالب نمایشگاه های صنایع دستی در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
او همچنین با اشاره به انتخابات هفتم اسفند ماه گفت: حضور در عرصه انتخابات تکلیفی شرعی و ملی است و آحاد مردم وظیفه دارند تا با حضوری پرشور و حداکثری در پای صندوق های رای ، برگ زرینی دیگری در تاریخ انقلاب رقم بزنند.
ملکوتی خواه افزود : نقش عشایر در تحقق حماسه هفتم اسفندماه نقشی بی بدیل و کلیدی است و حضور آگاهانه و پرشور عشایر در روز انتخابات بار دیگر پایبندی این جامعه عظیم و تأثیرگذار را بر ارزش های انقلاب اسلامی ثابت می کند.

105105

کد خبر: 586042

وب گردی

وب گردی