وسط میدان مین هم می توان جنگل کاری کرد/مهران جنگ زده سبز می شود

درست در آخرین نقطه مهران ,جایی در مرز عراق که قدم به قدم مین کاشته بودند هم می توان جنگل کاری کرد به شرطی که پشتت به مشارکت مردم و سازمان منابع طبیعی ایلام قرص باشد و بخواهی بزرگترین کمربندسبز را درمرز مهران ایجاد کنی.

زهره حاجیان - ایسکانیوز : رییس منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان مهران به ایسکانیوز گفت: با مشارکت مردم و سازمالن های مردم نهاد قرار است در مناطق مرزی مهران و عراق و در سطح 2470 هکتار جنگل کاری شود.
مهندس مصطفی نورالهی با اشاره به هدف اجرای طرح گفت: هدف از اجرای طرح های جنگل کاری در مرز مهران با عراق مقابله با ریزگردها، جلوگیری از بیابانزایی، توسعه جنگل های دست کاشت، کاهش ذخیره نزولات جوی، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و تثبیت مالکیت است.
او به کاشت نهال در چاله هایی با عمق یک متر تا یک و نیم متر اشاره کرد و گفت: جذب و نگهداری آب از ویژگی های طرح های جنگل کاری در مناطق مرزی است و در هر هکتار 100 چاله حفر و در هر چاله 18 هزار لیتر آب ذخیره می شوند.

نوراللهی به هزینه های جنگل کاری در مناطق مرزی اشاره کرد و گفت : هر هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مرزی با 500 هزار تومان ایجاد می شود.

به گفته نوراللهی افزایش جمعیت روستایی در مناطق منابع طبیعی و ایجاد اشتغالزایی را از دیگر اهداف طرح های جنگل کاری در مناطق مرزی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان مهران در مورد طرح جنگل کاری، مرتع داری، آبخیز داری و بیابانزدایی (جم آب)گفت :این طرح در منطقه چالاب مهران در سطح 2 هزار هکتار در حال اجرا است.
او گفت: از موفقیت های این طرح می توان به مشارکت مردم در اجرای طرح اشاره کرد به طوری که 50 هکتار از این طرح با مشارکت مردم روستایی چالاب و 1950 هکتار توسط اداره منابع طبیعی شهرستان مهران اجرا می شود.
او افزود: طرح جنگل کاری در مرز مهران در فاز اول در سطح 270 هکتار اجرا می شود و ایجاد یک دیوار سبز در مرز با عراق و حفاظت از منابع طبیعی داخلی از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود.
به گفته نوراللهی در سال 95، این طرح در 1000 هکتار از مناطق مرزی نیز گسترش می یابد و قصد داریم طی چند فاز، این طرح را به طرح جم آب وصل کنیم.

او با اشاره به اینکه اجرای طرح ها تا پایان امسال به اتمام می رسد گفت: با اتمام این طرح ها، سطح جنگل کاری در مناطق مرزی مهران و کشور عراق به 9 هزار هکتار خواهد رسید و در طرح دیگر جنگل کاری مناطق مرزی، 200 هکتار جنگل دست کاشت در شهر مهران در حال اجرا است.

گفتنی است طرح جنگل کاری اقتصادی مشارکتی، موسوم به طرح جام نیز از طرح های منطقه مرزی است که در سطح 2 هزار هکتار با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان در سال 91 و 92 در مهران عملیاتی شده است و طرح جم آب، طرح 5 هزار هکتاری است که 2 هزار هکتار آن در منطقه مرزی مهران و مابقی در منطقه مرزی دهلران در حال اجرا است.

105105

کد خبر: 586074

وب گردی

وب گردی