مدیرکل توسعه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی: ساها;فرصتی برای ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی و تولید علم در کشور است

مدیرکل توسعه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت : ساها توان استفاده از ظرفیت های مغفول دانشگاهها را محقق می نماید و  فرصتی بی بدیل برای ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی و تولید علم و فناوری درکشور است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا ایران بخش در نشست مشترک کمیته های استانی ساها برای استان های زنجان و اردبیل که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهدافی که طرح ساها دنبال می کند بحث تنوع بخشی به درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی عنوان کرد: بانک اطلاعاتی مربوط به طرح ساها (سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد) کامل است ولی با توجه به اینکه چرخه ساها در حال تکامل است مرتب در حال گزارشگیری هستیم و هفته آخر هر ماه که اطلاعات کامل شد سایت به مدت ۳ روز برای ویرایش اطلاعات باز می شود.

مدیرکل توسعه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ضرورت به روز بودن داده ها در بانک اطلاعاتی طرح ساها برای افزایش بهره وری، جلوگیری از خریدهای تکراری و برای مدیریت صحیح در راستای تحقق بخشی به اهداف تعیین شده است.

وی با اشاره به مزیت های طرح ساها ابراز کرد: برای اینکه یک شرکت دانش بنیان به سودآوری برسد باید چند سالی برای پروژه مورد نظر هزینه کند و این در حالی است که در طرح ساها سرمایه گذاری ها از قبل انجام شده و زیر ساخت های فیزیکی طرح آماده است و فقط یک مدیریت بهینه است که این سرمایه را به درآمد زایی تبدیل می کند.

ایران بخش به حساب مستقل ساها اشاره کرد و گفت: در طرح ساها واحدهای دانشگاهی از نظر درآمدی مستقل هستند و هر واحد درآمدش مربوط به همان واحد است.

وی با بیان اینکه اصلا دنبال کار نمایشی نیستیم، خاطر نشان کرد: ساها کاملا عملیاتی است چرا که حساب مستقل دارد و برای اینکه ارزیابی کنیم طرح ساها در کدام واحد عملکرد مناسبی داشته است حساب مستقل ساها را کنترل می کنیم و مبنای قضاوت همین حساب مستقل است.

مدیرکل توسعه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تمام ساز و کارهای اداری و نحوه پرداخت حق فنی در شیوه نامه تدوین و تبیین شده است، بیان کرد: در طرح ساها اگر خدمت رسانی به داخل دانشگاه باشد ۵ درصد از کل درآمد و اگر کار خدمت رسانی به بیرون دانشگاه باشد ۱۵ درصد از کل درآمد برای تیمی که آن کار را انجام داده اند، پرداخت می شود.

وی عنوان کرد: در طرح ساها یا دستگاه ها محور خدمت هستند و یا آزمون محور خدمت است و خدماتی که انجام می شود باید پایش و کنترل شود و سهم ونقش افراد مشخص شود چرا که افراد بر اساس نقششان سهم و درآمد دریافت می کنند و نقش افراد سهمشان را مشخص می کند و تا ۲ درصد نیز می توانند برای بازار یابی هزینه کنند.

ایران بخش با اشاره به تجربه موفق واحد اصفهان در اجرای طرح ساها که منجر به فعالیت ۳ شیفته در آزمایشگاه های این واحد شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله فرهنگ سازی طرح ساها قرار داریم.

وی با بیان اینکه نباید به درآمدهای کم قانع شد، تصریح کرد: شهرک های صنعتی، معادن و ادارات بازار خوبی برای فعالیت هستند و باید با کارشناسان و اساتید منافع مشترک ایجاد کرد تا دلسوزانه و با انگیزه کار کنند.

مدیرکل توسعه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کار در آزمایشگاه باید به یک ارزش تبدیل شود، گفت: ساها یک فرصت بی بدیل برای ارتقاء کیفیت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی است.

وی بیان کرد: طرح ساها عدالت پژوهشی ایجاد می کند و طبق نظام و ساز و کار قانونی، دانشگاه موظف است به سایر دانشجویان واحدهای دیگر نیز تجهیزات موجود را ارائه کند.

ایران بخش اضافه کرد: قرار نیست همه واحد ها اقدام به خرید تجهیزات کنند چرا که در دانشگاه هیچ چیز شخصی وجود ندارد و همه امکانات موجود در یک واحد باید در اختیار سایر دانشجویان، واحدهای دیگر و جامعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه های گران قیمت در برخی واحدها بدون استفاده مانده است، بیان کرد: شرکت دانش بنیان تعمیر، نگه داری و کالیبراسیون تصویب شده و در حال چیدن ساز و کارهای آن هستیم و تمام تجهیزات و دستگاه های کشور باید در یک مدت ۶ ماه کالیبره شوند.

مدیرکل توسعه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ساها رویکردش جهانی است ، گفت: ساها در افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ دارای یک سامانه آزمایشگاهی توانمند، پیشتاز، عدالت محور و ماموریت گرا با مجموعه ای از هزاران آزمایشگاه ها و کارگاه توانمند دارای تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و فوق پیشرفته، پویا و درآمد زا برای ارائه خدمات در سطح ملی و بین المللی برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان، صنعت، جامعه و کشورهای منطقه و جهان است.

دکتر رجائی :

افزایش ۴۸ درصدی دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاداسلامی زنجان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بزرگترین واحد دانشگاهی استان از لحاظ وسعت، تعداد دانشجو و تعداد هیئت علمی است.

یدالله رجائی در ابتدای نشست مشترک کمیته های استانی ساها اظهار کرد: مجموعا در استان زنجان، ۴۵ مرکز آموزش عالی وجود دارد که از این تعداد 6 واحد و مرکز شامل واحد زنجان، ابهر، خدابنده، هیدج و مراکز ماهنشان و طارم مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی تعداد دانشجویان این دانشگاه را در استان ، ۲۱ هزار و ۴۶۱ نفر عنوان کرد و گفت: این تعداد دانشجو تقریبا یک سوم از جمعیت کل دانشجویان استان را به خود اختصاص می دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان بیان کرد: تا کنون ۸۸ هزار و ۶۲۹ نفر با احتساب واحد سما از دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارغ التحصیل شده اند.

وی با بیان اینکه ۳۶۵ هکتار زمین تحت تملک واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان است، ابراز کرد: واحدهای دانشگاه های آزاد استان از نظر فضای آموزشی بسیار مطلوب هستند و متوسط سرانه فضای آموزشی کل استان ۱۰ متر مربع برای هر دانشجو است.

رجایی با اشاره به وجود ۶۴۲ عضو هیئت علمی در واحدهای استان، گفت: از این تعداد ۵۹۸ نفر به صورت تمام وقت و ۳۷ نفر به صورت نیمه وقت فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: سرانه نسبت دانشجو به هیئت علمی در استان به طور میانگین یک استاد به ۳۳ دانشجو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به رشد علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بیان کرد: تا کنون تعداد کل مقالات علمی پژوهشی، علمی ترویجی و مقالات ISI و ISC واحدهای دانشگاه آزاد استان، ۳۲ هزار و ۷۵۷ مقاله بوده است.

وی عنوان کرد: در سال جاری شاهد کاهش ۳٫۵ درصدی دانشجویان کاردانی و کاهش ۴٫۵ درصدی دانشجویان کارشناسی هستیم و این در حالی است که در دوره کارشناسی ارشد با افزایش ۱۵ درصدی و در دوره دکتری با افزایش ۴۸ درصدی دانشجویان مواجه هستیم.

معاون پژوهشی واحد زنجان :

10 هزار کارگاه و آزمایشگاه در سامانه ساها به ثبت رسیده است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت : دانشگاه آزاد اسلامی 9910 آزمایشگاه و کارگاه و 126070 تجهیزات آزمایشگاهی در سامانه ساها ثبت کرده است که سهم استان زنجان 101 کارگاه و آزمایشگاه و 1368 تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی است.

دکتر احمد نقی لو افزود : دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برای ایجاد درآمد از سامانه ساها تاکنون اقدام عملی برای ایجاد مرکز تحقیقات سرب و روی به عمل آورده است به طوری که جزو مصوبات هیات امنای استان زنجان نیز است.

وی اضافه کرد : همچنین مطالعات امکان سنجی اولیه در خصوص ایجاد آزمایشگاه تخصصی تشخیص طبی و آزمایشگاه های تخصصی خاک ، بتن و آسفالت به عمل آورده است .

دبیر کمیته استانی ساها افزود : این دانشگاه برای اخذ مجوز آزمایشگاههای همکار با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی تفاهم نامه همکاری منعقد نموده است و اقدامات لازم برای کالیبره کردن دستگاههای موجود را به عمل آورده است .

20101

کد خبر: 586085

وب گردی

وب گردی