درخواست بیش از 800 تن از فعالان نشریات دانشجویی از رئیس جمهور

بیش از 800 فعال نشریات دانشجویی در نامه ای به رئیس جمهوری خواهان مقابله وی با آنچه اقدامات غیرقانونی جریاناتی خاص و مقابله با انفعال و همراهی برخی مدیران دانشگاهی مصلحت اندیش در جهت ایجاد محدودیت برای نشریات دانشجویی و فعالان آن خوانده اند، شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در بخشی از این نامه به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی آمده است: امروز کار به جایی رسیده که برای دست اندرکاران نشریه ای که قبل از انتشار به صورت غیرقانونی توقیف شده، حکم محکومیت صادر می شود و یا پای دانشجویان اهل قلم به مراجع قضایی باز می شود و یا انتشار یک مطلب انتقادی، احضار چندین و چندباره به کمیته ناظر بر نشریات و کمیته انضباطی و حراست و ... را به دنبال دارد.
« حق دفاع متهمین به ارتکاب تخلف نشریاتی، از ایشان سلب می گردد و حتی آراء صادره به ایشان ابلاغ نمی شود، چه رسد به اینکه امکان تجدیدنظرخواهی ای از رأی صادره وجود داشته باشد».
نویسندگان افزوده اند: درباره معدود آرایی هم که با اعتراض دانشجو مواجه می شود، یا درخواست تجدیدنظرخواهی آنقدر معطل می ماند که دانشجو از پیگیری حقش منصرف شود و یا اساسا این حق برای دانشجو به رسمیت شناخته نمی شود و به اعتراض وی در مرجع تجدیدنظر رسیدگی نمی گردد و یا حتی در صورت رسیدگی، رأی مرجع تجدیدنظرخواهی (که شورای فرهنگی دانشگاه است و در کمال تعجب معمولا ترکیبی مشابه ترکیب کمیته ناظر بر نشریات دارد)، پس از صدور به دانشجو ابلاغ نمی شود.
بیانیه دهندگان تصریح کرده اند: ماه های اخیر و به خصوص آذرماه امسال، سخت ترین ماه ها و روزهای حاکم بر نشریات دانشجویی بوده است؛ این روزها فضا آنچنان بر ما تنگ شده که به این باور رسیده ایم که اصل 24 قانون اساسی (که مقرر می دارد نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند...) استثنایی بیش نیست و این محدودیت های ظاهرا قانونی و غیرقانونی اند که تبدیل به یک اصل شده اند.
« امروز در برخی دانشگاه های ایران، نوشتن از سیاست جرمی نابخشودنی است. طرح مشکلات صنفی و یا اخبار دانشگاه، بلافاصله با شکایت مراجع دانشگاهی به بهانه های مختلف روبه رو می شود. بیان آسیب های اجتماعی سیاه نمایی دانسته شده و حتی انتشار چند تصویر ساده (که پیشتر بارها در رسانه های داخلی منتشر شده) می تواند مصداق نشر تصاویر خلاف عفت عمومی به شمار آید. اشاره به بورسیه های غیرقانونی و روند جذب و استخدام و یا روش آموزشی یا آثار پژوهشی یک استاد که دیگر نعوذبالله...
در ادامه آمده است: تضییق ها و تحدیدها و بی تدبیری ها در زمینه نشریات دانشجویی به آنچه گفته شد، محدود نیست. در بسیاری از دانشگاه ها، نشریات دانشجویی از کمترین حقوق قانونی خود بی بهره اند؛ کوچک ترین فضایی برای پخش نشریات خود ندارند، از کمترین حمایت های مالی بی بهره اند و با محدودیت های عجیبی در جذب آگهی مواجه می شوند. در بسیاری موارد، حمایت مالی دانشگاه از نشریات، بهانه ای برای نظارت بر محتوای نشریه قبل از انتشار است (آن هم از سوی یک کارشناس) و کوچک ترین مقاومتی هم کار را به پرونده سازی و کمیته ناظر و کمیته انضباطی و حراست و ... می کشاند.
در پایان این بیانیه آمده است: حال، هرچند قدردان زحمات و استقامت شما در صیانت از حریم علم و جایگاه فرهنگیم، اما بر خود واجب می دانیم که وضعیت خطرناک کنونی را به سمع شما رسانده و بخواهیم تا هرآنچه در توان دارید در مبارزه با اقدامات غیرقانونی جریاناتی خاص و مقابله با انفعال و همراهی برخی مدیران دانشگاهی مصلحت اندیش به کار بگیرید، باشد که دانشجو همواره چشم بینای جامعه و در خط مقدم آزادی خواهی و آزاد اندیشی باشد و فضای دانشگاه آنچنان که روزی رئیس جمهور اصلاحات می گفت «باز و امن» گردد.
این بیانیه به امصای 804 نفر از فعالان نشریات دانشجویی از 63 دانشگاه سراسر کشور رسیده است.

201/201

کد خبر: 586363

وب گردی

وب گردی