پرویز پرستویی:قصدم خدشه وارد کردن به جشنواره نبوده است

آیین رونمایی از شیوه اجرایی و فعالیت ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، امروز صبح، شنبه، 10 بهمن، در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، آیین رونمایی از شیوه اجرایی و فعالیت ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، امروز صبح، شنبه، 10 بهمن، در خانه سینما برگزار شد.

پرویز پرستویی که در انتهای نشست در این مراسم حضور پیدا کرد در سخنانی کوتاه گفت: من حتما در جشنواره فیلم فجر شرکت می کنم و این جشم خانواده سینما است. اگر هم گله کردم گله دوستانه بوده و این قصدم خدشه وارد کردن به جشنواره نبوده است.

او ادامه داد: در این دو سال اخیر حضورمان در جشنواره به شکل وظیفه بوده است و صحبت های اخیرم تنها درد و دل بوده زیرا دوست داشتم که به عنوان یک هم نسل خسرو شکیبایی در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره حضور داشتم باشم.

در ابتدای این مراسم هم رضا میرکریمی گفت: اگر در طول زمانی که در خانه سینما بودم پرهیز کردم از نشست مطبوعاتی و مصاحبه بر اساس یک سیاست بود که پس از یک دوره پر تنش و شلوغ که بر خانه سینما حاکم بود آرامشی حاصل شود.

وی ادامه دامه داد: در پایان سال و بعد از جشنواره حتما کنفرانسی برگزار خواهد شد و درباره اتفاقات یک سال گذشته در خانه سینما صحبت خواهم کرد.

میرکریمی درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر نسبت به ادوار گذشته گفت: کار جشنواره نسبت به ادوار گذشته خیلی جلوتر است و همه چیز جلوتر از موعد خود پیش می رود.

او ادامه داد: اگر بگوییم جشنواره فیلم فجر یک میراث فرهنگی کشور است حرف گزافی نبوده چون سی و چند دوره است گه برگزار می شود و این جشنواره مهمترین رویداد فرهنگی کشور است. به عنوان کسی که این رویدادهای مشابهی را در جاهای ذیگر دنیا دیده ام باید بگویم که جشنواره فیلم فجر از بعضی جهات یک سر و گردن بالاتر است. این جشنواره از نظر مردمی بودن آن بی نظیر است.

میرکریمی گفت : سال های قبل به کسانی که این جایزه را می گرفتند قبطه می خوردم، زیرا این جایزه سوای از نیاز به دانش فیلمسازی دانش دیگری هم نیاز دارد و آن شناخت مردم است.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه تاکید کرد: یکی از جوایز جشنواره، جایزه مردمی است. من سال های پیش به کسانی که این جایزه را می گرفتند قبطه می خوردم.

او افزود: امسال تغییراتی در نوع رای گیری آرا مردمی به وجود آمده که تغییرات کاملا روبنایی است چون چیزی که در کشور ما زیاد اتفاق می افتد تغییرات زیربنایی است. اما دگرگونی هایی امسال بخش آرا مردمی کاملا روبنایی است چون در سال های گذشته اتفاقات خوبی در شکل ظاهری این بخش اتفاق افتاده است و ما همان تغییرات را دنبال می کنیم اما در شکل نوتری.

میرکریمی تاکید کرد: به همه کسانی که امسال در جشنواره فیلمشان حضور دارد اطمینان می دهم که ما امسال یکی از امین ترین و خوشنام ترین کسانی را که در امور صنفی مس شناسیم را برای ریاست ایسن بخش انتخاب کرده ایم و از این جهت جای هیچ نگرانی نیست. ضمن اینکه سیستم هایی وجود دارد که روی نحوه آراء نظارت خواهدشد.

علی آشتیانی پور، رئیس ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، در ادامه نشست با توضیح درباره نحوه برگزاری آرا مردمی در جشنواره امسال گفت: همه فیلم ها در جشنواره امسال قرار نیست در همه سئانس ها به رای گیری گذاشته شود و بر اساس یک جدول بسیار پیچیده آرا امسال شمرده می شوند و این پچیدگی برای پیش گیری از خطرهایی است که صحت این بخش را به خطر می ندازد.

او افزود: از همه آرا خوشه برداری شده و طدر اختیار ستاد قرار می گیرد، آرا شمارش می شود و آمار درهمان لحظات اول در اختیار سایت جشنواره گذاشته می شود و دبیر جشنواره در بهمان لحظات ابتدایی از آن مطلع خواهد شد.

آشتیانی پور یادآور شد: امسال از همه کسانی بکه سال گذشته فیلمشان در جشنواره حضور داشت و جز معترضین به آرا بودند نظرسنجی کردیم و درباره نقاط ضعف و قوت این بخش با آنها صحبت شد و نقطه نظرات مختلف را بررسی کردیم و ظبر اساس آنها تدابیر اندیشیده شد که این بخش نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

او افزود: امسال کارت های نظرسنجی با رنگ های مختلف در اختیار تماشاگران قرار می گیرد. این کارت مهمور به مهر فیلمی است که مورد رای گیری قرار می گیرد، کارت ها پیش از آنکه به دست مسئولان سالن ها برسد مورد شناسایی قرار گرفته تا اگر خطایی رخ داده شناسایی شود.

آشتیانی پور گفت: 75 نفر برای شمارش آرا انتخاب شدهاند که برای آنها دوره ای تدارک دیده شده برای اینکه بدانند قرار است در این بخش چگونه عمل کنند.

او افزود: امسال سه فیلم هم از بخش نگاه نو در بخش سودا سمرغ قرا دارند که با 22 فیلمی که در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شده اند تعداد فیلم های بخش سودا به 24 فیلم می رسد.

علی آشتیانی پور با اشاره به تعداد بازرسان حاضر در این بخش گفت: 5 بازرس ویژه در این بخش داریم که حتی همکاران حاضر در بخش ستاد جشنواره هم آنها را نمی شناسند، 7 بازرس دیگر داریم که با مشخصات معلوم صندوق ها را رصد می کنند.

502503

کد خبر: 586421

وب گردی

وب گردی