بررسی زمینه همکاری های مشترک میان دانشگاه آزاد اسلامی و یونسکو

رییس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در نشستی با مسئولان کمیسیون ملی یونسکو در ایران زمینه های همکاری میان این دو سازمان را مورد بررسی قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه، دکتر میرزاده ضمن ابراز تمایل برای برقراری ارتباط و همکاری با یونسکو در زمینه های آموزشی، علمی و فرهنگی اظهار داشت: یونسکو مجموعه خوش نامی بین سازمان های جهانی است و تمامی سازمان ها به نحوی سعی می کنند از این مجموعه در توسعه برنامه های خود استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه تمامی سازمان هایی که ایران در آن عضویت دارد فقط حق عضویت می پردازد در حالی که کشورهای دیگر بیشترین بهره را می برند.

دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از میراث های منحصر بفرد و ماندگار کشور در زمینه علمی و فرهنگی دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از حیث سازو کار تاسیس و توسعه و تاثیرگذاری آن در توسعه اقلیم های کشور و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اثری منحصر بفرد به شمار می رود لذا لازم است تا به عنوان میراثی جهانی حفظ و به دیگر کشورها معرفی شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه از لحاظ تعداد دانشجو و آموزش حضوری به دانشجویان، عدم وابستگی به بودجه دولتی و در اختیار داشتن 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی و بهره گیری از 70 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، پاره وقت و وابسته نیز سازمان منحصربفردی به شمار می رود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد(ساها) در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه ساها که به تازگی راه اندازی شده و شامل بیش از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه است، در دنیا بی نظیر است.

دکتر میرزاده اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب نیز به شمار می رود که با حمایت جمعی از خانواده های ایرانی که به فرهیختگی، دانش و خردورزی اهمیت می دادند تاسیس شد. جالب است بدانید اکثر دانشجویان این دانشگاه متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند.

وی تاسیس و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را مدیون دوراندیشی آیت الله هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: اگر ابتکار عمل ایشان نبود، بیش از نیمی از فارغ التحصیلان کشور که تحصیل کرده دانشگاه آزاد اسلامی هستند می بایست به کشورهای دیگر می رفتند و خسارت های بسیاری از این بابت نیز به جامعه تحمیل می شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه پیشنهاد داد این دانشگاه به عنوان یک مدل موفق در زمینه ارائه آموزش های علمی-فرهنگی ثبت شود.

دکتر میرزاده درباره زمینه های همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و یونسکو گفت: حفاظت از محیط زیست، آموزش های ابتدایی و متوسط به دانش آموزان و دانشجویان سازمان سما و ... می تواند از زمینه های همکاری مشترک لحاظ شود.

دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از زمان مدیریت دکتر میرزاده از یک دانشگاه نسل اول یعنی آموزش محور به دانشگاهی نسل چهارم که دانشگاهی جامعه گراست و دانشجو را چند بعدی تربیت می کند، تغییر مسیر داده است.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون فعالیت های قابل توجهی در حوزه اجتماعی انجام داده است، از جمله می توان به جشنواره صلح و سلام اشاره کرد. این جشنواره با توجه به ابعاد جهانی و تصویر نازیبایی که از اسلام در دنیا ارائه می شود، بر پاشده است.

دکتر هاشمی همچنین گرامیداشت مفاخر 100 سال اخیر، برنامه ریزی برای توسعه و تقویت زبان فارسی و ... از مهمترین برنامه های حوزه اجتماعی وفرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

وی در ادامه پیشنهاد داد از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای ثبت اسناد تاریخی و ملی استفاده شود.

دکتر سعد الله نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز دکتر میرزاده را فردی آکادمیک و مدیری موفق دانست و گفت: پیشنهادهای دکتر میرزاده به طور جدی پیگیری خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی از نظر مکانیزم تاسیس و اجرا یک سازمان مردم نهاد منحصربفرد به شمار می رود که می توان برای ثبت آن برنامه ریزی کرد.

گفتنی است در این جلسه، دکتر سیامک خادمی معاون اجرایی، دکتر فرهاد اعتمادی مدیر گروه ارتباطات، دکتر مهین گزانی مدیر گروه علوم، دکتر عبدالله مستکین مدیر گروه فرهنگ، دکتر شیدا مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی و لیلا فاضل مشاور اجرایی کمیسیون ملی یونسکو در ایران به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

20101

کد خبر: 586639

وب گردی

وب گردی