کیفیت هوای تهران هفته گذشته چگونه بود؟/3 روز پاک و 4 روز ناسالم

گذر امواج ناپایدار به همراه بارندگی در هفته گذشته در بهبود کیفیت هوای پایتخت موثر بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، مطالعه روند تغییرات میانگین ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/2 میکرون در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوا از تاریخ 3 تا 9 بهمن ماه گویای آن است که هوای تهران در این بازه زمانی 3 روز پاک و 4 روز سالم را سپری کرده است.

«مریم نادری»، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: از روز شنبه به دلیل گذر سامانه بارشی وارد شده از سمت غرب کشور، در دامنه­ های جنوبی البرز شرایط برای جو ناپایدار، اختلاط و پخش آلاینده­ ها مهیا شد و باعث برقراری شرایط سالم برای کیفیت هوای تهران شد. این بارش­های متناوب در شستشوی آلاینده­ها از هوا در روزهای شنبه و یک­شنبه موثر بوده است.

او ادامه داد: در بیشتر ساعات روزهای ابتدایی هفته گذشته به دلیل فعالیت موج بارشی در تهران شاهد آسمانی ابری به همراه بارش پراکنده، کاهش دما و وزش باد (به طور میانگین 3 متر بر ثانیه) بودیم. همچنین گذر موجی کم­دامنه از نیمه غربی کشور در روز سه­شنبه باعث شد از ساعات ابتدایی روز چهارشنبه دامنه­های جنوبی البرز به صورت ضعیف­تری تحت تاثیر فعالیت این موج قرار گیرد و به این دلیل شاهد بارش­های خفیف و پراکنده در تهران بودیم.

به گفته نادری، عمق میدان دید در اکثر ساعات هفته گذشته از بیشترین مقدار برخوردار بوده است (10 کیلومتر). هوای تهران در طی این بازه حاوی رطوبت نسبی نسبتا بالایی بوده است که با مهیا شدن شرایط بارندگی در کاهش غلظت ذرات معلق موثر بوده است.

بر اساس این گزارش، وزش بادهای شدید (متغیر بین 7 تا 5/10 متر بر ثانیه) با جهت متغیر بین جنوب غربی تا شمال غربی در بهبود کیفیت هوا نقش به سزایی داشته است.

اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی از پایگاه داده دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های 2.5 PMو 10 PMدر ایستگاه های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ 3 الی 9 بهمن ماه سال 1394 همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، عمق میدان دید و رطوبت نسبی)

20106

کد خبر: 586699

وب گردی

وب گردی