17 میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم که نیمی از آنان بیکار هستند

یک جامعه شناس گفت: در حال حاضر حدود 17 میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم که نیمی از آنان بیکار هستند. میزان بیکاری زنان نیز دو برابر است و این آمار جای تأسف دارد. در این شرایط باید به اشتغال زایی به عنوان یک برنامه چندجانبه نگریست؛ این در حالیست که برای اشتغال جوانان بودجه ناچیزی اختصاص یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا امیرمحمود حریرچی گفت:لازم است آموزش‌های مهارتی برای جوانان در برنامه ششم توسعه تعریف شود تا آنان بتوانند از دانش و مهارت خود برای کسب درآمد بهره ببرند.

او با بیان اینکه لازم است به کارآفرین شدن جوانان کمک و آنان را در این زمینه حمایت کنیم، گفت: به منظور اشتغال‌زایی برای جوانان باید به انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های اشتغال پرداخت. بخش دیگر مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی است که می تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

حریرچی با اشاره به آمار بیکاری فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف گفت: بیشترین آمار بیکاران ما در حوزه محیط زیست است؛ این در حالیست که عمده‌ترین مشکل ما در حال حاضر محیط زیست است. در رده بعد باید گفت که آمار بیکاران تحصیلکرده در رشته کامپیوتر بالاست؛ چرا که در مقطعی تحصیل در رشته کامپیوتر مد شده بود و تدریس این رشته در دانشگاه‌های مختلف نیز گسترش یافت.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه بخشهای رفاهی در برنامه ششم توسعه بسیار ضعیف دیده شده است، گفت: این برنامه بر بخشهای اقتصادی تاکید می‌کند. از سوی دیگر بخش عمده‌ای از بودجه صرف پرداخت یارانه‌ها می‌شود. به درمان نیز در برنامه بیش از سلامت توجه شده است. به طور کلی به جنبه‌های اجتماعی و رفاهی در برنامه ششم و به تبع آن در بودجه سال 95 کمتر توجه شده است.

او اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها در سه سطح بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت انجام می‌شوند. قانون بودجه، برنامه کوتاه مدت، برنامه پنج ساله، برنامه میان مدت و اسناد بالادستی مانند چشم انداز 1404 برنامه بلند مدت کشور هستند و لازم است هر یک از این برنامه‌ها متناسب باهم تدوین شوند. در چشم انداز 1404 به بخشهای اجتماعی توجه زیادی شده است؛ اما در برنامه‌های پنج ساله شاهد چنین رویکردی نیستیم. در واقع در این برنامه‌ها مقداری دچار روزمرگی شده‌ایم.

حریرچی در ادامه با اشاره به اجرایی شدن برجام گفت: فواید این کار به زودی مشخص نمی‌شود و چندین سال وقت لازم دارد. بنابراین باید برنامه ریزی به گونه‌ای انجام شود که در آن بخش‌های آسیب‌پذیر اجتماع مانند جوانان به درستی دیده شود.

او با اشاره به مشکل بیکاری جوانان گفت: بیکاری تاثیر منفی بر جوانان می‌گذارد. به ویژه جوانان تحصیلکرده بیکار دچار یاس و ناامیدی می شوند. علاوه بر آن بیکاری موجب ایجاد فقر می‌شود. در این شرایط زمینه افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز فراهم می‌شود. جوان وقتی شغلی ندارد اوقات فراغت نیز ندارد. به همین علت به لذت‌های زودگذر رو می‌آورد و این به معنای افزایش احتمال اعتیاد او به مواد مخدر است. علاوه بر آن اگر بیکاری جوان تداوم یابد در صورت فراهم شدن فرصت اشتغال،ممکن است او به علت تنبلی به شاغل شدن تمایلی نشان ندهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه آموزش‌های دانشگاهی بی هدف است گفت: دانش آموختگان مهارت لازم را برای انجام کار ندارند و بازار کار هم زمینه‌های لازم را برای جذب آنان ندارد.

او درباره بودجه سال 95 جوانان نیز گفت: در زمینه تدوین بودجه باید رویکرد درستی داشته باشیم؛ در غیر این صورت تخصیص بودجه به تنهایی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و لازم است واقعیت‌ها را از طریق پژوهش به صورت شواهد برای برنامه‌ریزی در زمینه جوانان و بازار کار استخراج کنیم و به نتایجی در زمینه‌ موضوعاتی مانند ریشه مشکل اشتغال جوانان و علت مدرک‌گرایی دست یابیم.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت:‌ در حال حاضر تکنیسین‌ها دنیا را اداره می‌کنند. ما به منظور تربیت تکنیسین دانشگاه علمی-کاربردی را تاسیس کردیم؛ اما پس از دوره کاردانی، دوره کارشناسی تعریف شد این در حالیست که جوان دارای مدرک کارشناسی، حاضر نمی‌شود به عنوان تکنیسین کار کند.

حریرچی در پایان با بیان اینکه مسئولان هدف دقیقی در حوزه جوانان ندارند، افزود: بهتر است زودتر وزارت خانواده تشکیل شود چون در ساختار فعلی وزارت ورزش و جوانان، به‌گونه‌ای مطلوب نمی‌توان به حوزه جوانان پرداخت.

105105

کد خبر: 586799

وب گردی

وب گردی