اردکانی: نفت 40 دلاری؛ بزرگترین چالش سال 95

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایرانی، گفت: تعیین قیمت نفت در لایحه بودجه پاشنه آشیل اقتصاد در سال 95 است، بنابراین خروج کشور از شوک نفتی بدون مبتلا شدن اقتصاد به بیماری هلندی وجود ندارد.

شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایرانی، در گفت و گو اختصاصی با ایسکانیوز، درخصوص قیمت گذاری نفت در لایحه بودجه سال 95، گفت: پیش بینی قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سالانه عملکرد اشتباهی است به طوری که مگر در زمان تدوین لایحه بودجه برای فلز مس قیمتی در نظر گرفته می شود که برای هر بشکه نفت قیمتی تعیین شود؟

ساختار بودجه ریزی کشور غلط است

اردکانی، تصریح کرد: پیش بینی قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه عملکردی اشتباه و ناشی از ساختار غلط بودجه ریزی کشور است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایرانی، تصریح کرد: به منظور کاهش صددرصدی وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی باید ماده ای به قانون بودجه کشور اضافه شود که تمام درآمدهای حاصل از فروش داخلی و خارجی نفت و گاز به حساب سرمایه انتقال پیدا کند.

اردکانی، اظهارداشت: به طور کلی استفاده از درآمدهای نفتی برای تامین بودجه جاری کشور خطا است و باید هر چه سریعتر از تکرار این اشتباه در بودجه سالانه کشور جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایرانی، تصریح کرد: آمریکا روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید و صادر می کند، اما وابستگی بودجه جاری این کشور به درآمدهای نفتی صفر درصد است به طوری که در لایحه بودجه سالانه کشورهای توسعه یافته قیمتی برای هر بشکه نفت پیش بینی نمی شود.

اردکانی، گفت: سرمایه را نمی توان فروخت بنابراین درآمدهای نفتی کشور باید به حساب سرمایه انتقال پیدا کند، منظور از حساب سرمایه یعنی اینکه درآمدهای حاصل از فروش داخلی و خارجی نفت و گاز به حساب درآمد واریز نشود بلکه درآمدهای نفتی در مسیر اشتغال زایی،افزایش تولید ملی و رشد مثبت اقتصادی هزینه شود.

وی تاکید کرد: تعیین قیمت نفت در لایحه بودجه سالانه پاشنه آشیل بزرگ اقتصاد کشور است، بنابراین خروج کشور از شوک نفتی بدون مبتلا شدن اقتصاد به بیماری هلندی وجود ندارد.

پیش بینی نفت 25 تا 40 دلاری در سال 2016

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایرانی، تصریح کرد: تنظیم لایحه بودجه براساس پیش بینی قیمت هر بشکه نفت عملکردی غیرکارشناسانه است و باید هر چه سریعتر مورد بازنگری قرار گیرد. پیش بینی می کنم در سال 2016 قیمت هر بشکه نفت بین 25 تا 40 دلار نوسان داشته باشد و مشخص هم نیست که در نهایت برروی کدام نرخ تعیین شود.

401/401/601

کد خبر: 586840

وب گردی

وب گردی