گردش مالی تبلیغات در تلویزیون چقدر است؟

آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۳۷ درصد از کل بازار جهانی را در اختیار داشته است.آلمان و فرانسه روی هم رفته ۵۶ درصد از کل بازار صنعت تلویزیون اروپا را در اختیار دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از صدای اقتصاد، صنعت تلویزیون در جهان، گردش مالی و آینده آن، همواره در جهان مورد بحث و چالش بوده است. تلویزیون‌ها در جهان به سه مدل عمومی، دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند و هر کدام محل درآمدهای متفاوتی دارند که تلویزیون ایران در هیچ کدام از این مدل‌ها نمی‌گنجد.

IDATE سازمانی تحقیقاتی فرانسوی در زمینه مخابرات، اینترنت و شرکت‌های رسانه‌ای است. بر اساس گزارشی که این موسسه با عنوان «بازار جهانی تلویزیون» در سال۲۰۱۱ منتشر کرد، درآمد صنعت تلویزیون رو به رشد است. این صنعت سال ۲۰۱۰ بازاری جهانی به اندازه ۲۸۹.۲ میلیارد یورو داشت که نسبت به سال ۲۰۰۹، ۷.۳ درصد رشد کرده بود. بر اساس این گزارش، تلویزیون‌های پولی، یعنی آن‌هایی که به ازای حق اشتراک برای مخاطبان برنامه تولید می‌کنند، به عنوان مهم‌ترین بخش درآمد صنعت تلویزیون جایگاه‌ خودشان را تثبیت کرده‌اند. ۴۸ درصد از کل درآمد صنعت تلویزیون در سال ۲۰۱۰ از دریافت حق اشتراک بوده و در مقابل، ۴۳ درصد نیز از طریق تبلیغات تامین شده بود. در سال ۲۰۱۰، ایالات متحده آمریکا با گردش مالی ۱۰۳ میلیارد یورویی بزرگ‌ترین بازار تلویزیون در جهان بوده که نسبت به سال قبل آن، ۴.۵ درصد افزایش یافته است. البته در آن سال سهم صنعت تلویزیون آمریکا در بازار جهانی اندکی کاهش یافته بود.

آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۳۷ درصد از کل بازار جهانی را در اختیار داشته در حالی که سهم آن در سال ۲۰۰۹، ۳۸ درصد بوده است. اروپا با گردش مالی ۸۴.۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۰ و رشد ۶ درصدی نسبت به ۲۰۰۹، دومین بازار بزرگ تلویزیون در جهان بوده است. انگلستان، آلمان و فرانسه روی هم رفته ۵۶ درصد از کل بازار صنعت تلویزیون اروپا را در اختیار دارند. آسیا و حوزه اقیانوسیه نیز نسبت به سال ۲۰۰۹، با ۹.۱ درصد رشد زیادی داشتند.

این ناحیه سهم خود را از بازار جهانی با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۲.۳ درصد رساند. در این منطقه ژاپن، هند و چین بیشتری سهم را در بازار تلویزیون داشته‌اند. در سال ۲۰۱۰ بازار تلویزیون چین ۱۲.۲ درصد رشد داشت که بیش از دو برابر ۲۰۰۹ بود، هند نیز ۱۳.۳ درصد رشد داشت که البته نسبت به سال قبل آن، ۲ درصد کاهش داشت.

رشد مالی بازار تلویزیون در سال ۲۰۱۰ به دلیل افزایش حق پرداخت اتفاق افتاده بود که ۸.۴ درصد بیشتر شده بود. درآمد از راه تبلیغات نیز ۵.۸ درصد افزایش یافته بود. سرمایه‌گذاری عمومی نیز ۶.۹ درصد بیشتر شده بود که البته کسب درآمد از این راه، هنوز جا نیفتاده است و ۵ سال پیش، ۱۰ درصد از کل درآمد بازار تلویزیون جهانی را تشکیل می‌داد.

401401

کد خبر: 586856

وب گردی

وب گردی