سبد خرید مردم پر نیست/ هزینه یک خانواده سه نفره برای پوشاک زمستانه؟

مغازه ها و مراکز خرید، پوشاک زمستانه خود از جمله پالتو، کاپشن، پوتین را با تخفیف های 10 تا 50 درصدی عرضه کرده اند اما همچنان مشتریان با دست خالی از مغازه ها خارج می شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، معمولا و برطبق روال سالیان گذشته با نزدیک شدن به میانه زمستان، عرضه لباس های زمستانی همراه با تخفیف آغاز می شود. اکثر خانواده‌های ایرانی برای خرید پالتو، بارانی و کفش فصل زمستان به مراکز بورس فروش این کالا واقع در مرکز شهر تهران مانند خیابان جمهوری و هفت‌تیر، مراکز خرید در غرب شهر و مناطق شمالی مانند پاساژ قائم و تندیس مراجعه می‌کنند.

پوشاک چینی بیشترین متقاضی را دارد

قیمت انواع پوشاک زمستانه مردانه و زنانه بسته به کیفیت پارچه، برش و دوخت، محل عرضه و محدوده جغرافیایی، برند بودن یا نبودن لباس، ایرانی و خارجی بودن تعیین می شود. در حال حاضر پوشاک ترک در بازار قیمت های بالاتری نسبت به پوشاک ایرانی دارد، از طرف دیگر قیمت پوشاک چینی، پاکستانی و برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا از جمله تایلند و سنگاپور پایین تر از قیمت لباس های ایرانی است. به گفته برخی فروشندگان، پوشاک چینی از بیشترین تقاضا برخوردار است و پوشاک ترک به دلیل قیمت های بالا مشتریان محدود و کم تری دارد.

قیمت ها متناسب با قدرت خرید مردم نیست

به گزارش ایسکانیوز، معمولا بیشتر افرادی که برای خرید پالتو و بارانی به مرکز شهر می روند،از اقشار متوسط جامعه هستند و تعداد کمی هم از افراد پالتو یا بارانی مورد نظر خود را از پاساژهایی مانند تندیس، مراکز خرید غرب و دیگر مغازه و مزون‌های موجود در سطح شهر تهران خریداری می‌کنند.

امسال قیمت انواع پوشاک زمستانه نسبت به سال گذشته تغییر قابل توجهی نکرده است، اما هنوز قیمت ها با توجه به کاهش نرخ تورم متناسب با قدرت خرید مردم نیست.

رکود همچنان بر فضای اقتصادی کشور سایه انداخته به طوری که رکود اقتصادی باعث افزایش نرخ بیکاری، کاهش درآمد و قدرت خرید خانواده ها شده است.
کاهش قدرت مالی خانواده ها برروی وضعیت اقتصادی بسیاری از صنایع کوچک و متوسط تاثیر قابل توجهی گذاشته است، به عنوان مثال کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش تقاضای مصرف در صنعت پوشاک و ضرر مالی بسیاری از واحدهای تولیدی و مغازه داران شده است که این امر منجر شده که فروشندگان در این مقطع از سال برخی اجناس خود از جمله پالتو، کاپشن، کت و سایر لباس های زمستانی را با تخفیف های 10 تا 50 درصدی برای فروش بگذارند.

به منظور بررسی بیشتر قیمت و کیفیت انواعی از پوشاک زمستانه مانند پالتو، بارانی و پوتین سری به برخی پاساژها و مراکز خرید در سطح شهر تهران زدیم.

آنچه در بررسی های میدانی از بازار انواع پوشاک زمستانه مشاهده می شد، نارضایتی اکثریت مردم از کیفیت اجناس و قیمت بالای پوشاک با توجه به تخفیف های 10 تا 50 درصدی بود به ‌طوری ‌که در این چند روز اخیر اکثر مشتریانی که برای خرید پالتو به خیابان هفت‌تیر مراجعه کرده‌اند، علاوه‌ بر گرانی پالتو علی رغم تخفیف های بیش از 30 درصدی از نبود مدل و طراحی مناسب با سلیقه آنها و کیفیت بسیار پایین اجناس گله‌مند بودند. درحال‌حاضر پالتو در خیابان هفت‌تیر بین 200 تا 550 هزار تومان قیمت دارد، اما از نظر مدل و کیفیت پارچه بسیار نامناسب است.

مردم؛ تماشگران همیشگی بازار

این روزها رفت و آمد و حضور مردم در مغازه ها به دلیل تخفیف های بیش از 30 درصدی که پشت ویترین بیشتر مغازه های پوشاک زمستانه زده شده، قابل توجه و زیاد است؛ به طور معمول با فرارسیدن ماه های بهمن و اسفند و همچنین فصل فروش همراه با تخفیف، میزان تقاضا با افزایش روبرو می شود، اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه اکثر مشتریان با دست خالی از مغازه ها خارج می شوند، به گفته بیشتر فروشندگان در مراکز بورس فروش پوشاک زمستانه، تقاضا به دلیل تخفیف های زمستانه افزایش یافته اما همچنان رکود بر شرایط کلی بازار پوشاک حاکم است به طوری که امسال میزان تقاضا برای خرید نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

تقلب در صنعت پوشاک بیداد می کند

متاسفانه نبود طرح و مدل مناسب در پوشاک زمستانه هرسال نسبت به سال قبل بسیار بیشتر به چشم می‌خورد که این امر هم مانند سایر کالاها به دلیل عدم وجود طراح مدل و لباس در واحدهای تولیدی است.
در این چند سال اخیر تقلب از سوی تولیدکنندگان ایرانی تبدیل به عادت شده است به طوری که تولیدکنندگان برای دوخت پالتو یا از مدل‌های دیگر واحدهای تولیدی یا از مدل‌های ترک کپی‌برداری می‌کنند، اما درکنار این کپی‌برداری در زمان دوخت هم استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند، به‌طوری‌که در وهله اول یک پالتو با پارچه ترک و دوخت داخل زیبا جلوه می‌کند، اما در زمان پرو به هیچ‌وجه خوش‌فرم نیست، که این امر باعث عدم تمایل مشتریان به خرید پالتو شده است.
علاوه‌ بر نبود طرح و مدل مناسب با سلیقه افراد، عدم تطابق قیمت ها با قدرت خرید مردم باعث شده که درحال‌حاضر بیشتر مشتریان برای وقت‌گذرانی به این بازارها مراجعه ‌کنند.

پالتوی زنانه چند؟

جنس پارچه پالتو به دو صورت فتر و کشمیر است، نوع پارچه فتر و کشمیر بر قیمت پالتو نیز اثرگذار است به‌ طوری ‌که یک پالتو با پارچه فتر به دلیل نازک بودن جنس در اکثر مغازه‌ها بین 300 تا 400 هزار تومان قیمت دارد، اما قیمت یک پالتو با جنس پارچه کشمیر به دلیل وجود پشم در آستر لباس بیش از 700 هزار تومان است که به دلیل گرانی و نبود سوز و سرمای شدید در اکثر مغازه‌ها به‌ندرت مشاهده می‌شود. درحال‌حاضر در اکثر مغازه‌ها پالتو با پارچه و دوخت داخل بین 270 تا300 هزارتومان، پالتو با پارچه ترک و دوخت داخل بین 340 تا 470 هزارتومان و پالتو با پارچه و دوخت ترک بین 500 تا 700 هزار تومان قیمت دارد.

گلایه مشتریان از بازار پوشاک زمستانه

یکی از خریداران پالتو در پاساژ قائم در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، می گوید: قیمت پالتو نه‌ تنها در پاساژ قائم بلکه در تمام مراکز خرید سطح شهر بین 400 تا 700 هزار تومان نوسان دارد، به همین دلیل ترجیح می‌دهم پالتوی چندسال پیش خود را دوباره بپوشم زیرا مخارج روزانه زندگی این اجازه را به من نمی‌دهد که پالتویی با این میزان قیمت خریداری کنم. در این میان مشتری دیگری ادامه می دهد: وارد مغازه که می‌شوم فروشنده به من می‌گوید که این پالتو جنس و دوختش ترک است، اما وقتی می‌پوشم به هیچ عنوان خوش‌فرم نیست، جنس پارچه‌ها هم آنقدر نازک است که به هیچ‌وجه نمی‌توان به آنها گفت پالتو.

همچنین یکی دیگر از مشتریان در این‌باره اضافه می‌کند: پالتو با جنس و دوخت ترک 700 هزار تومان قیمت دارد که به هیچ عنوان مشخص نیست که این پالتو واقعا ترک است یا اینکه از اجناس انباری باشد که با چندبار پوشیدن درزهای آن از هم بشکافد به همین دلیل ترجیح می‌دهم با همین میزان قیمت یک پالتوی برند در حدود 760 هزار تومان خریداری کنم تا خیالم از اینکه طی سه ماه برای خرید پالتو مجدد اقدام نمی‌کنم، راحت باشد.

هزینه‌یک خانواده سه‌نفره در حراج زمستانه

ست پوشاک زمستانه زنانه شامل پالتو با قیمت حداقلی 200 هزار تومان، نیم‌بوت با قیمت حداقلی 150 هزار تومان و یک شال بافتنی با قیمت 25 هزار تومان در حدود 375 هزار تومان می‌شود. همچنین ست پوشاک زمستانه کودک شامل کاپشن با قیمت حداقلی 160 هزارتومان، نیم‌بوت با قیمت حداقلی 68 هزارتومان، کلاه بافتنی با قیمت حداقلی 10هزار تومان، شلوار بافتنی با قیمت حداقلی 15 هزار تومان و پولیور با قیمت حداقلی 35 هزار تومان در حدود 288 هزار تومان می‌شود. برای ست پوشاک زمستانه مردانه هم شامل پولیور مردانه با قیمت حداقلی 50 هزار تومان، کاپشن با قیمت حداقلی 150هزار تومان، بوت با قیمت حداقلی 130 هزار تومان درحدود 330هزار تومان می‌شود. بنابراین اگر یک خانواده سه‌نفره شامل خانوم، آقا و کودک، هر‌کدام بخواهند یک ست زمستانه خریداری کنند، سر‌جمع سرپرست خانواده با حقوق کارمندی باید 993 هزار تومان بپردازد.

قیمت انواع پوشاک زمستانه در محدوده مرکزی شهر در جدول زیر آمده است:

انواع پوشاک

قیمت اصلی

قیمت همراه با تخفیف

پالتو

300 تا 700 هزار تومان

200 تا 550 هزار تومان

کاپشن ایرانی و خارجی

150 تا 400 هزار تومان

90 تا 250 هزار تومان

پلیور مردانه و زنانه ایرانی

70 تا 100 هزار تومان

30 تا 50 هزار تومان

شال گردن

30 تا 70 هزار تومان

15 تا 25 هزار تومان

بوت های زمستانی

250 تا 500 هزار تومان

130 تا 200 هزار تومان

کت و شلوارهای مردانه ایرانی (مشمول تخفیف)

300 تا 500 هزار تومان

180 تا 250 هزار تومان

شلوار مردانه (مشمول تخفیف)

70 تا 250 هزار تومان

60 تا 200 هزارتومان

شلوار زنانه (مشمول تخفیف)

70 تا 250 هزار تومان

30 تا200 هزار تومان

مانتو مجلسی زنانه با پارچه ترک و دوخت ایرانی (مشمول تخفیف)

400 تا 700 هزار تومان

200 تا 350 هزار تومان

نیم بوت زنانه

200 تا 400 هزار تومان

150 تا 300 هزار تومان

نیم‌بوت زنانه چرم مصنوعی ترک طرح‌دار

360 هزارتومان

300 هزار تومان

نیم‌بوت زنانه چرم طبیعی ایرانی با قالب ترک

500 تا 800 هزارتومان

400 تا 700 هزار تومان

نیم‌بوت برند کلارکس

400 تا 800 هزار تومان

_

401401

کد خبر: 587110

وب گردی

وب گردی