خیابان "سی تیر" گذرگاه فرهنگی رو به زوال در" اهالی خیابان یکطرفه"

اولین فیلم اکران شده در جشنواره فجر امسال مستندی است با نام " اهالی خیابان یکطرفه" به کارگردانی مهدی باقری که مخاطبان را به خیابان سی تیر سالهای دور تهران می برد.

فیلم " اهالی خیابان یکطرفه" به کارگردانی "مهدی باقری" اولین فیلم اکران شده در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است. مستند "اهالی خیابان یکطرفه" درباره زندگی و حضور هشت نفر از اهالی خیابان "قوام السلطنه" سابق و "سی تیر" کنونی است و کارگردان با این بهانه به وضعیت کنونی یکی از خیابان های قدیمی تهران می پردازد و سعی دارد بی هیچ تاکیدی بخش کوچکی از تهران دیروز و و امروز را به مخاطب نشان دهد. شاید در ابتدا فیلم از لحاظ مضمون و محتوا تکراری به نظر برسد اما کارگردان سعی کرده از این کلیشه و تکرار دوری کند و تا حدودی هم موفق بوده است. تمرکز بر خیابان سی تیر و پرداختن به بناهای تاریخی و فرهنگی؛ و رویدادهای این خیابان تا حدودی توانسته به باقری در نوع و شیوه روایت کمک کند و او را از کلی نگری و پراکنده گویی دور نگه دارد.

آدمهای فیلم " اهالی خیابان یک طرفه" اشخاص سالمندی هستند که جوانی و میانسالی خود را در این خیابان سپری کرده اند. شاهدانی زنده که مخاطب را از اتفاق ها و رویدادهای ریز و درشتی مطلع می کنند که مخاطب عام و حتی خاص از آن بی خبر است و همین نکته، برگ برنده باقری در نگه داشتن مخاطب به روی صندلی سینماست. کارگردان برای ملموس جلوه دادن گفته های آدم های فیلمش از تصاویر و فیلم های آرشیوی استفاده کرده است بی آنکه در به کار بردن آنها زیاده روی کند. تدوین قابل قبول فیلم و مقایسه تصاویر قدیم و جدید با کات های به موقع ریتم مناسبی ایجاد کرده که با موسیقی و انتخاب های مناسب کامل شده است.شاید یکی از نکات مثبت فیلم نوع تصویربرداری آن است. قاب بندی های ساده و کلاسیک تهران امروز در خدمت موضوع و محتوای فیلم است است و با تصاویر آرشیوی فیلم نوعی یک دستی و تداوم ایجاد کرده است.

صدا عنصر دیگری است که کارگردان سعی کرده از آن استفاده بهینه کند و با استفاده از افکت ها و آمبیانس های مناسب مخاطب را از لحاظ شنیداری راضی نگه دارد. موسیقی فیلم نیز بنا به نوع کاراکتر راویان فیلم یا همان شاهدان زنده تغییر می کند و تنوع موجود می تواند مخاطب را از کسالت و چرت های کوتاه گاه به گاه دور نگه دارد. نکته تأسف برانگیز اینکه فیلم مستند "اهالی منطقه یکطرفه" مخاطبان زیادی نداشت و قطعأ دلیل کم توجهی مخاطبان اکران آن در اولین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است.در آخر باید گفت مستند " اهالی خیابان یک طرفه" مستندی بی ادعاست که سعی دارد گذرگاه فرهنگی تهران یا همان خیابان سی تیر را به کمک تعدادی از اهالی این خیابان، از بعد تاریخی، اجتماعی- سیاسی بررسی کند و حقایق را برای نسل جدید بازگو کند.

502502

کد خبر: 587112

وب گردی

وب گردی