افزایش 1.7 میلیون تنی تولیدات تا سال 1399

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: به‌دلیل اشباع شدن استانی و کشوری در بخش دام و طیور در سال جاری مجوزی برای توسعه این واحدها صادر نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران امروز در جمع خبرنگاران از افتتاح 68 پروژه در ایام دهه فجر با صرف اعتباری 570 میلیارد ریالی در استان تهران خبر داد و گفت: پروژه‌های آماده بهره‌برداری در مجموع برای یک‌هزار و 500 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم خواهند داشت.

علی‌اشرف منصوری با بیان اینکه عمده پروژه‌ها در حوزه آب و خاک هستند، به پروژه 550 هکتاری اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با صرف هزینه چهار میلیارد و 200 میلیون تومانی، احداث کارخانه صنایع لبنی و فرآوری با سرمایه‌گذاری 16 میلیارد تومانی و افتتاح واحدهای دامداری و پرورش بوقلمون، تولید اسپرم و واحدهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

وی یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان را توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اعلام کرد و افزود: در سال جاری، شش‌هزار و 200 هکتار از اراضی به این سیستم‌ها مجهز شده و به بهره‌برداری رسیده و با احتساب طرح‌های در دست اجرا به هفت‌هزار و 500 هکتار خواهد رسید که با برنامه‌های صورت‌گرفته تا پایان سال 10 هزار هکتار از اراضی به بهره‌برداری خواهند رسید که معادل بیش از 20 درصد کل فعالیت‌هایی است که در زمینه آبیاری تحت فشار در تاریخ کشاورزی استان تهران انجام شده است.

منصوری با بیان اینکه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در افزایش راندمان آبیاری و بهره‌وری مصرف آب بسیار حائز اهمیت هستند، خاطرنشان کرد: با رویکرد جدید در استان، امسال برای نخستین‌بار از آبیاری میکرو نیز استفاده شد و حدود یک‌هزار و 500 هکتار برای اجرا در سال جاری هدف‌گذاری شده است که تاکنون 150 هکتار آن تأمین منابع شده و به اجرا رسیده است و از آنجا که اجرای این سیستم‌ها راندمان آبیاری را به بیش از 80 درصد می‌رساند، به سرعت پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، 85 درصد هزینه طرح‌ها را دولت پرداخت می‌کند و بار مالی این پروژه‌ها تاکنون برای استان تهران 40 میلیارد تومان بوده، ادامه داد: تاکنون 10 میلیارد تومان از این منابع را دریافت کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال بقیه منابع را با قول مساعد معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، کل اعتبارات برای طرح‌های آبیاری تحت فشار را 30 میلیارد تومان و مجموع اعتبارات برای طرح‌های آب و خاک سطح استان را 52 میلیارد تومان در سال 94 اعلام کرد که تاکنون 22 میلیارد تومان آن به سازمان پرداخت شده است.

منصوری تصریح کرد: 52 درصد طرح‌هایی که در ایام دهه فجر افتتاح خواهند در حوزه آب و خاک، 17 رصد در بخش تولیدات گیاهی، 13 درصد در حوزه تولیدات دامی و سایر بخش‌ها نیز 18 درصد باقیمانده را به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: به‌دلیل اشباع شدن استانی و کشوری در بخش دام و طیور محدودیتی در توسعه این واحدها قائل شده‌ایم و در سال جاری مجوزی برای توسعه این واحدها صادر نشده است.

منصوری با اشاره به سهم قابل توجه استان تهران در تولیدات کشاورزی کشور تأکید کرد: در این استان 5.9 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که نشان‌دهنده سهم پنج درصدی استان در تولیدات کشوری و ظرفیت بالای آن در تولیدات محصولات کشاورزی است.

وی از برنامه‌های آینده سازمان را افزایش تولیدات استان از 5.9 میلیون تن به 7.6 میلیون تن در پایان سال 1399 عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه‌ها کاملاً اجرایی هستند و بر اساس شاخص‌ها و ظرفیت‌های استان تدوین شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه برنامه‌های سازمان تمامی بخش‌های زراعی، باغی، طیور، دامی، آبزیان و زنبورعسل را دربر می‌گیرد، به حفظ و حراست از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب آنها اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی از اولویت‌های سازمان است.

منصوری همچنین افزود: در سال جاری حدود دوهزار مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز داشتیم که در تاریخ استان بی‌نظیر است و توانسته‌ایم ساخت و سازهای غیرمجاز را به حدود صفر برسانیم.

وی با اظهار نارضایتی از عملکرد شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها حق ورود به حرایم شهرها را ندارند و حرایم در اختیار سازمان جهاد کشاورزی است.

منصوری با بیان اینکه سیب استان تهران به‌ویژه شهرستان دماوند برند کشاورزی کشور محسوب می‌شود، صنایع فرآوری و تبدیلی و تکمیلی را اولویت‌های سازمان اعلام کرد و ادامه داد: مجوزهایی برای احداث صنایع فرآوری داده شده است که امیدواریم بتوانیم در سال آینده صنایع فرآوری با تکنولوژی‌های روز را در استان داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه صنایع فرآوری و پرداخت تسهیلات در این زمینه نداریم، آمادگی سازمان را برای ارائه مجوزها در کوتاه‌ترین زمان و همچنین کمک در دریافت تسهیلات اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران پایان تحریم‌ها را برای بخش کشاورزی بسیار مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور، برقراری ارتباط با سایر کشورها، انتقال دانش فنی و افزایش صادرات همگی از پیامدهای رفع تحریم‌ها خواهد بود.

102/601

کد خبر: 587147

وب گردی

وب گردی