آینده تبلیغات بر بستر موبایل چگونه خواهد بود؟

اگرچه استفاده از فناوری‌ها مانند تلفن همراه روبه افزایش است و تبلیغات بر بستر موبایل به سرعت گسترش یافته است، اما باید دانست که چه مشکلاتی در این صنعت وجود دارد و آینده موبایل به چه سمتی پیش می‌رود؟

به گزارش ایسکانیوز، امروزه تبلیغات در موبایل به سرعت در حال گسترش است. تخمین زده می‌شود که در آمریکا که بعد از چین بیشترین آمار تلفن‌های همراه را دارد تا سال 2018 سهم تبلیغات موبایل به بیش از 50 درصد کل تبلیغات دیجیتال برسد، به طوری‌که هزینه‌های آن بالغ بر 57 میلیارد دلار شود، این در حالی است که این مبلغ در جهان به بیش از 195 میلیارد دلار (یعنی به بیش از 10 برابر مقدار آن در سال 2013) می‌رسد.

با این اوصاف در یک دوره زمانی، با اینکه هر روز بر تعداد کاربران تلفن همراه اضافه می‌شود، تبلیغ‌کنندگان برای مدت زیادی این رسانه را نادیده گرفته بودند. دلیل اصلی آن این بود که آنها نمی‌توانستند به درستی به مخاطب هدف خود دسترسی داشته باشند و امکان این کار بر روی پلت‌فرم PC به دلیل وجود کوکی‌ «cookie» ‌ها بیشتر بود، ولی چه چیزی باعث افزایش توانایی آنها در این کار شده است؟

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که در اوایل سال 2000 تکنولوژی تلفن‌های همراه به سرعت پیشرفت کرد. این در حالی بود که تبلیغات بر بستر موبایل به همان سرعت پیشرفت نکرد، تا اینکه برای اولین بار در سال 2007 بازار‌های تبلیغاتی موبایل یا Ad Exchange‌ها به وجود آمدند که به صاحبان بنر‌ها و فضاهای تبلیغاتی موبایل این اجازه را دادند تا این فضاها را به فروش برسانند. پس از آن SSPها (Supply Side Platforms) و DMPها (Demand Side Platforms) وارد بازار شدند. این پلت‌فرم‌ها امکان مدیریت و پایش فضاهای تبلیغاتی و اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری را به تبلیغ‌کنندگان دادند و به این ترتیب باعث گسترش هرچه بیشتر فضای تبلیغات در موبایل شدند.

با این حال، در دنیای تبلیغات موبایل مشکلاتی نیز وجود دارد. یکی از این مشکلات، کمبود هدفمندی یا (Transparency) است. منظور از هدفمندی، رسیدن تبلیغات مناسب به مخاطبی است که محتویات تبلیغات برای او شخصی‌سازی شده است. آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته خسارتی نزدیک به 10 میلیارد دلار به دلیل عدم هدفمندی تبلیغات‌ها در سطح جهان بر تبلیغ‌کنندگان وارد شد.

مشکل دیگر امکان آگاهی از این است که کدام بنرها یا تبلیغات توسط مردم در فضای مجازی دیده شده یا کدام تبلیغات در نهایت به فروش محصول یا خدمات منجر می‌شود. تنوع سایز صفحات موبایل‌ها و تبلت‌ها و کم بودن سرعت اینترنت در بعضی مناطق از دیگر مشکلاتی هستند که بر سر راه تبلیغات موبایلی قرار دارند.

با وجود این مشکلات، دنیای تبلیغات موبایل در حال پیشرفت است و هرساله راهکارهای جدیدی برای افزایش قدرت آنالیز داده‌ها و در نهایت افزایش حجم فروش ارائه می‌شود.

آینده تبلیغات در موبایل چیست؟

هر روز، هر ساعت و در هر ثانیه به تعداد تلفن‌های هوشمند و کاربران آن افزوده می‌شود. در سال 2016 روند‌های تکنولوژیک موبایل به سمت اینترنت اشیا (Internet Of Things) و شخصی‌سازی (Personalization) هرچه بیشتر در تبلیغات پیش می‌رود. در آینده‌ای نه‌چندان دور، زندگی همه انسان‌ها بر روی گوشی هوشمند آنها قابل برنامه‌ریزی خواهد بود و کابران قادر خواهند بود به کمک تلفن همراه خانه، اتومبیل، لوازم خانگی و بسیاری از قسمت‌های مختلف زندگی روزمره خود را کنترل کنند. در نهایت این واقعیت را باید پذیرفت که آینده تکنولوژیک بشر به سمت گوشی‌های هوشمند و ارتباط آنها با دیگر دستگاه‌ها در حال حرکت است.

20101

کد خبر: 587285

وب گردی

وب گردی