امیدی تازه برای درمان سرطان/ابداع آزمایش خون برای تشخیص پنج سرطان مرگبار

دانشمندان آمریکایی یک آزمایش خون را طراحی کرده‌اند که می‌تواند پنج سرطان مرگبار پستان، روده، ریه، رحم و معده را در مراحل اولیه شناسایی کند.

به گزارش ایسکانیوز، محققان موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسان در آمریکا دریافته‌اند که وقتی سرطان پستان، روده، ریه، رحم یا معده در بدن وجود دارد، یک ژن خاص امضای شیمیایی خود را تغییر می‌دهد.

دانشمندان تصور می‌کنند که این تغییر زمانی رخ می‌دهد که بدن در جنگ علیه بیماری شکست می‌خورد.

به گفته محققان، این ژن می‌تواند مانند یک بوق هشدار در مورد حضور سرطان در بدن فرد در زمانی که درمان می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد، عمل کند.

این امضا به ژن ZNF154 مرتبط است. محققان دریافتند که در زمان حضور تومور، این ژن بطور فزآینده‌ای علائم متیلاسیون را نشان می‌دهد. متیلاسیون یک فرآیند زیستی است که به ژنها فرمان خاموشی می‌دهد.

آزمایش‌های خون کنونی مخصوص شناسایی یک نوع تومور خاص هستند و پزشکان ابتدا باید سرطان را شناسایی و از آن نمونه‌برداری و توالی ژنتیکی آن را تعیین کنند. زمانی که جهش‌های خاص تومور شناسایی شد، می‌توان آن‌ها را در خون پیگیری کرد.

این در حالیست که آزمایش جدید به هیچ دانش اولیه‌ای در مورد سرطان احتیاج نداشته و نسبت به سایر رویکردهای غربالگری مانند کولونوسکوپی و ماموگرافی کمتر تهاجمی است. می‌توان حتی از آن برای نظارت بر افرادی که در معرض خطر بالای سرطان قرار داشته استفاده کرد یا بر فعالیت تومور حین درمان نظارت داشت.

محققان اکنون در حال بررسی این امر هستند که چقدر زودتر می‌توان تومور را در خون شناسایی کرد.

آن‌ها امیدوارند بزودی بتوانند وارد مرحله آزمایشات انسانی شوند تا یک آزمایش تشخیصی تولید شود.

منبع: ایسنا

20101

کد خبر: 588071

وب گردی

وب گردی