سلیمانی: به دنبال همکاری با دانشگاه آزاد هستیم/برجام ورزش ایران را متحول می کند

رئیس فدراسیون اسکواش گفت : ما آمادگی خود برای استقبال از تیم اسکواش دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر را اعلام کردیم.

مسعود سلیمانی با حضور در ایسکانیوز گفت و گویی با خبرنگار ما در مورد شرایط این روزهای اسکواش کشور انجام داد که ماحصل آن را را در ادامه می خوانید:

*مسابقات بین المللی اسکواش معمولاً در تابستان برگزار می شود، در این چند ماه پایانی تا مسابقات چه برنامه هایی دارید ؟!

در ابتدا جای دارد من دهه فجر را به همه تبریک بگویم به همه مسئولان و اصحاب رسانه، به خصوص ایسکانیوز که همیشه از ورزش اسکواش حمایت می کنند. اسکواش این روزها مشتعل شده است. در زمانی در مسابقات قهرمانی کشور برگزار می شد. ایران جونیوز، حتی در ماه مبارک رمضان خود استان ها مسابقات جام رمضان را برگزار می کردند حتی، اگر فدراسیون برنامه ای نداشت. در حال حاضر ما یک استراتژی داریم که روی آن برنامه ریزی شده و عمل می کنیم. الآن ما مدال در اسکواش داریم که خود آن ها در خواب نمی دیدند، کرسی آسیایی داریم که تا به حال نداشتیم، تعداد کرت های اسکواش ما از وقتی من روی کار آمدم از دو برابر هم بیشتر شده در سطح کشوری. فدراسیون ما با وجود تمام مشکلات مالی که دارد فدراسیون شلوغی است، پایان سال تقویم دی تا دی سال آینده را در دو سال پیاپی اجرا می کند و مسابقات غرب آسیا را هم در دل همین تقویم دی تا دی جای داده اجرا می شود. این تقویم ایده آل، پایه کار و اجرایی فدراسیون است . زمانی که من رئیس فدراسیون اسکواش شدم ایران تازه به تحریم رفته بود و همه این اتفاقات در زمان بی پولی فدراسیون برنامه ریزی و اجرا شد. ما برای اینکه بتوانیم این ضعف را بر طرف کنیم و به تعهدات خود عمل کنیم ، لازم بود کمیته اقتصادی تشکیل دهیم تا بتوانیم قوی ظاهر شویم ، برای این کار ما نیروهایی جوان و کار آمد مثل اشکان ابراهیمی را در اختیار گرفتیم، ابراهیمی یکی از جوان ترین مدیران اقتصادی فدراسیون های ورزشی است و کار خود را به نحو احسنت انجام می دهد. اولین اقدام او هم که بر روی نظام نامه حرکت می کند تشکیل تیم هنرمندان بانوان بود که پشت پرده این کار استراتژی مالی و بالا بردن تعداد مخاطبان و علاقه مندان به رشته ورزشی اسکواش است. برای موفقیت در این زمینه و تشکیل هنرمندان آقا باید یه سراغ حسین یاریار بروند و این موضع را با او مطرح کنند تا همه چیز بر روی نظم پیش برود .

*دانشگاه آزاد اسلامی 26 تیم در لیگ برتر و رشته های مختلف دارد که 18 تیم در جایگاه اول و بقیه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند . با توجه به رویکرد دانشگاه آزاد به منهای فوتبال ، به فکر تیم داری در دانشگاه ازاد هستید ؟!

ما ارتباط خوبی با محمد دادگان و پهلوان داریم، یک تفاهم نامه عملیاتی خوبی با دانشگاه آزاد داریم. در قضیه دانشگاه آزاد بحث ساخت و ساز آموزش و راه اندازی و توسعه مطرح است. نائب رئیس فدراسیون فقیر ، رئیس انجمن اسکواش وزارت علوم هم هستند ، که بخش اصلی آن دانشگاه آزاد و بسیار هم فعال است. حتی در شهریور هم به دنبال تیمی با نام دانشگاه هستیم که در این مسابقات شرکت کنند. هفته پیش نامه ای از طرف فدراسیون اسکواش به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد که ما آمادگی خود برای استقبال از تیم دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کردیم. موافقت های اولیه انجام شده و به امید خدا به زودی تیم دانشگاه هم آغاز به کار می کند، بیشترین بازیکن هاهم در حال حاضر دانشجوی دانشگاه آزاد هستند.

*با توجه به مدیریت قوی دادگان شما می توانید دیواره های شیشه ای را در دانشگاه علوم و تحقیقات بسازید.

ما اوایل کارمان را با دیواره های اسکواش شروع کردیم و این ورزش شناخته شد، در ادامه باید به سوی استانداری سازی برویم و کرت های شیشه ای و استاندارد بسازیم .تقاضای ما از دانشگاه آزاد این است که برنامه های اسکواش را به همه واحدهای خود در شهرهای مختلف ارسال کنند و همه را در جریان مسابقات و برنامه اسکواش قرار دهند و فردی موثر پیدا کرد تا اسکواش پیشرفت کند. رویکرد کمیته اقتصادی ما برگزاری شو برای معرفی بهتر این ورزش به عموم جامعه است. ما نیازمندیم دیده شویم تا پیشرفت کنیم.

*اسکواش ایران سه بار مسابقات قهرمانی آسیا را میزبانی کرده، دو بار در کیش و یک دفعه در تهران. خودتان از نحوه برگزاری رضایت داشته اید؟! فکر می کنید بتوانید در سطح جهانی میزبانی کنید؟!

کشورهایی که المپیک برگزار می کنند می خواهند توانایی خود در عرصه های مختلف ورزشی را نشان بدهند. آمریکا سری مسابقات مشابه المپیک طراحی و اجرا کرد تا خودی نشان دهد ما هم با رایزنی های دو ساله ای که با اعراب انجام دادیم فدراسیون اسکواش غرب و آسیا و آسیا میانه را راه اندازی کردیم. این ورزش را در افغانستان اجرایی کردیم و برنامه های بعدی برای کشورهای ازبکستان و ترکمنستان است که مربی بفرستیم، کلاس برگزار کنیم و این ورزش را گسترش دهیم . به خاطر همین میزبانی ها بود، اسکواش ایران دیده شده و یکی از شلوغ ترین فدراسیون های کشورهای اسکواشی هستیم و در این اجلاس های آسیایی سکوت نمی کنیم و حداقل پیشنهادهای ما سه پیشنهاد بوده که یکی از آنها همین مسابقات دانشجویان آسیایی و در آینده دانش آموزی را ثبت کنیم.

*این روزها ورزشی مشکلات مالی دارند و گلایه می کنند، اسکواش این مشکل را ندارد؟!

این مشکلات که در ورزش کاملا عادی است و مهم نیست که پول هست یا نه ، مهم خلق آینده روشن است. ما تقویم سال آینده را 3/5 میلیارد بستیم ، کل دو واحد اسکواش آنقدر ها هم نمی ارزد ولی استراتژی را جوری ترسیم کردیم که بتوانیم تمام اهدافمان را در مسیر مشخص برسیم . نصرالله سجادی در جلسه ای که با هم داشتیم ، عنوان کرد ،اسکواش در زمینه استعدادیابی قوی عمل کرده ، قبل از اینکه وزارت ورزش ابلاغیه استعدادیابی را ارسال کند، ما کلنگ این کار را زده بودیم و مسابقات سال قبل آسیایی هم مدال آوران از همین بچه های استعداد یابی بودند. ما هفته پیش سند راهبرد جدید را در وزارت ورزش به ثبت رساندیم ، و مورد تشویق آن ها و سازمان قهرمانی کشور قرار گرفتیم. دولت هم به خاطر این عملکرد قوی قول هایی برای افزایش اعتبارات به ما داده است.

*فدراسیون ها از کمیته ملی المپیک گلایه مند هستند و می گویند وزارت بیشتر از کمیته ها به آنها کمک می کند .

وزارت ورزش نزدیک بود به فدراسیون ها ولی با توجه به نزدیک شدن به المپیک من هم اگر رئیس بودم به ورزش ها و فدراسیون هایی که به المپیک می روند اهمیت بیشتری می دادم . به هر حال هر کدام از آن ها نماینده ایران هستند آبروی مملکت ما در دستان آن ها است. امسال هم تفاهم نامه ها دیر بسته شد و هنوز نمی دانیم چه مقدار از بودجه در اختیار ما قرار می گیرد. فقط امیدواریم اعتبارات را از کمیته ملی المپیک بگیریم. حرکت دیگری که زده شده بود در صورتی این تفاهم نامه ها تحقق پیدا می کرد که حامیان مالی باشند تا بودجه 100% تعلق بگیرد.

*برجام چقدر به پیشرفت ورزش کشور کمک می کند ؟!

اگر کشورهای خلیج فارس و کشورهایی که نمی خواهند ایران رشد کند جلو این پیشرفت ها را نگیرند برای ورزش و برای مملکت مفید است و باعث پیشرفت ایران در همه عرصه ها می شود.

*تیم ملی ایران چطور است از آنها راضی هستید ؟!

باید کار را به کسی سپرد که شوق گرفتن آن را داشته باشد. چهره های همیشه نالان که هیچ تحولی در آنها دیده نمی شود مفید نخواهد بود. شاید حرفه ای باشند ولی کند عمل می کنند. ما خیلی عقب هستیم به همین دلیل باید دونده و با سرعت باشیم. بعد از رفتن علیرضا سنایی که تیم های ملی در اختیارش بود، بهترین گزینه دانشجوی دکترای تربیت بدنی و بازیکن اسکواش هم بود. من به عنوان رئیس فدراسیون اسکواش باید بگویم شاید هیچ پیشرفت در تیم ملی نداشته باشیم مگر اینکه حرکتی حرفه ای صورت بگیرد بازیکنان ما در ایران اشباح شده اند باید به اردوهای خارجی بروند. در سبک های مختلف اعزام داشته باشند به کشورهای اروپایی و شرقی آسیا. اولین سال که من آمدم تیم به اسکاتلند و انگلیس اعزام شد. سال گذشته تیم بانوان به مسابقات رفت و ماقبل آخر شد و خیلی از اطرافیان معتقد بودند این کار پول هدر دادن است، ما باید حرکت رو به جلو داشته باشیم و به اردوهای خارجی باز هم تأکید می کنم اردوهای اروپایی برویم تا تیم های ما پیشرفت کنند.

*تماشاگران اسکواش حرکاتی مثل پراتاب راکت از طرف بازکنان را تشویق می کردند. اما در حال حاضر فرهنگ سازی آن ها هم صورت گرفته است .

بله. دوستان به من می گفتند با این مسئله مقابله کن و آنها را قیچی کن و نسل جدید را روی کار بیاور،ولی من سعی کردم برادرانه، پدرانه و دوستانه آن ها را آرام کنم. زور در مدیریت ورزشی جواب نمی دهد، باید همه را به آرامش دعوت کرد تا جو هم آرام شود. همان کسانی که در گذشته راکت پرتاب می کردند ، در حال حاضر از بهترین کارمندان فدراسیون هستند .

*فکر نمی کنید زمان آن رسیده تیم ملی جوان شود ؟!

در حال حاضر ما دو استراژی تعریف کردیم، تیم ما به مسابقات جهانی که اعزام می شوند از 4 عضو سه بازیکن ما از جوانان هستند که به تیم بزرگسالان آمدند. از طرف دیگر استفاده کنیم از کسانی که دیدگاه حرفه ای دارند مثل صادق پور، باید عضو مرکز حرفه ای اسکواش بازان شوند، در این رابطه یک شیوه نامه تشویقی هم داریم که نیمی از مبلغ ثبت نام را پرداخت می کنند و هرکس بر اساس توانایی هایش انتخاب می شود.

*برنامه شما برای استعداد یابی در رده های پایه چطور است؟

ما الان خیلی همه تلاشمان بر این است که بانوان ایران را در این رشته مطرح کنیم و آن ها را به روی سکوها بفرستیم. استعدادیابی بیشتر انگیزه می خواهد، بعد از داشتن انگیزه باید کلاس هایی در سطح اروپا بروند. من بازهم به این موضوع تأکیید می کنم اردوهای اروپایی خیلی به پیشرفت سطح اسکواش کشور کمک می کند.

* تیم ملی آقایان نسبتاً توانستند پیشرفت کنند و مطرح شوند در سطح جهانی، بانوان هم در ایران خوب هستند ولی در رقابت با خارج از کشور ضعیف عمل می کنند، فکر نمی کنید یک تمرین دهنده خوب اگر در کنار آن ها کار کند شرایط بهتر شود؟

قطعاً یک تمرین دهنده خارجی خیلی می تواند موثر باشد و تحول ایجاد کند. ولی به هرحال ما یک سری محدودیت ها داریم، مثال در تمرینات سریلانکا لباس بازیکن ما خیس شده بود و این لباس سنگین بود و به شدت اذیت می کرد، در آن سری از رقابت ها زنان ما مردانه جنگیدند. در همه کشورها حتی کشورهای عربی پارتنر بانوان عضو تیم ملی آقایان است، ولی ما به دلیل ارزش های که داریم این کار را نکردیم. اگر یکی از بانوان ما بتواند بر سکوی جهانی بایستد واقعاً کار فوق العاده ای انجام داده است. آینه نیری در حال حاضر بهترین بازیکن ایران است، ولی درحال حاضر درجا می زند و تنها دلیلش همین است که اردوی خارجی ندارد و نمی تواند سطح خود را ارتقا دهد. این بازیکنان فقط و فقط باید دیدارهای تدارکاتی خارجی داشته باشند.

604/602/601

کد خبر: 588113

وب گردی

وب گردی