میزان آب مصرفی کشاورزی در کشور چند در صد است؟

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در تمام پروژه های آبی و به ویژه سدسازی باید ارزیابی های زیست محیطی انجام شود و در برخی از موارد سازمان حفاظت از محیط زیست می تواند مانع از اقدامات اشتباه شود.

به گزارش ایسکانیوز، علیمراد اکبری در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهارداشت: میزان آب مصرفی کشاورزی کشور کمتر از ۶۰ درصد است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی به طور متوسط با بیش از ۲۵ درصد کم آبیاری مواجه هستیم، گفت: ما آب مورد نیاز گیاه را به طور کامل در اختیار آن قرار نمی‌دهیم و حتی در برخی محصولات با بیش از ۵۰ درصد کم آبیاری مواجه هستیم.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: بنده قبول دارم که از نظر اقلیمی در کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم از جمله اینکه بارندگی کم شده و میزان بارندگی‌های کمتر از ۱۰ میلی متر بسیار زیاد شده است که این نوع بارندگی ها باران موثر به حساب نمی‌آید اما با وجود تمام این مسائل نباید همه مشکلاتمان را تقصیر نوسات اقلیمی بدانیم.

اکبری اضافه کرد: علاوه بر عوامل اقلیمی، رفتارهای انسانی نیز در بروز این مشکلات موثر بوده است. وی با اشاره به اشتباهاتی که در زمینه سدسازی در کشور صورت گرفته است، افزود: بنده احداث تمام سدها را در کشور نقض نمی‌کنم. در برخی نقاط واقعا نیاز به این کار بوده اما این اقدام باید با رعایت مسائل زیست محیطی و اکولوژیکی انجام می‌شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست را نیز در این زمینه مقصر دانست و گفت: در تمام پروژه های آبی و به ویژه سدسازی باید ارزیابی های زیست محیطی انجام شود و در برخی از موارد سازمان حفاظت از محیط زیست می تواند مانع از اقدامات اشتباه شود.

اکبری درباره موضوع قاچاق خاک به کشور نیز با بیان اینکه از این موضوع اطلاعی ندارم، اظهار داشت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئول این موضوع است و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: بنده اعتقادی به این مساله ندارم، چراکه خاک کالایی نیست که به این آسانی بتوان آن را قاچاق کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک سانتی متر خاک حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان نیاز است، اظهار داشت: ما باید از منابع خاکی که در اختیار داریم، حفاظت کنیم تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

اکبری با اشاره به تدوین طرح جامع خاک کشور، افزود: این طرح به منظور اصلاح و بهبود وضعیت خاک‌های کشاورزی تدوین شده است و اگر منابع اعتباری آن تامین شود، معاونت آب و خاک عملیات اجرایی طرح مذکور را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع خاک با همکاری دانشگاه‌ها، انجمن علوم خاک ایران، دانشگاه تهران و معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی تهیه شده است، گفت: در عملیات اجرایی اصلاح در برنامه ششم ۲.۵ میلیون هکتار خاک (سالیانه ۵۰۰ هزار هکتار) را پیش بینی کرده ایم.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر فرسایش خاک کشور بین ۱۶ تا ۱۷ تن در هر هکتار است، گفت: دولت باید در بخش خاک نیز اقدامات لازم را انجام دهد و با توجه به اینکه آب و خاک پارامترهای بهره برداری در کشور هستند باید در برنامه ششم به طور جدی به مساله خاک هم پرداخته شود تا مانند آب در این زمینه هم دچار مشکل نشویم.

102/601

کد خبر: 588378

وب گردی

وب گردی