پروبیوتیک‌ها عامل افزایش سطح سلامت جامعه/لزوم ترویج محصولات پروبیوتیک

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به اینکه در حوزه آموزش و فرهنگسازی استفاده از محصولات پروبیوتیک ضعیف عمل شده است، از تلاش سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز ویژه تولید این محصولات خبر داد.

ایسکانیوز :مراسم افتتاحیه این همایش امروز صبح با حضور و سخرانی دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور، دکتر حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،دکتر مریم تاج‌آبادی ابراهیمی رییس سومین همایش ملی پروبیوتیک و رییس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران و دکتر مریم هاشمی دبیر علمی همایش در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.در ابتدای این نشست دکتر تاج آبادی گفت: این همایش فرصت مناسبی است که همراهی و همکاری متخصصان، صنعت گران و سیستم های نظارتی و دولتی را داشته باشیم و با توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقای سطح سلامت جامعه و افزایش بهره وری گامی در جهت کاهش هزینه‌هایی نظام سلامت برداریم.

مقاومت‌های آنتی بیوتیکی سبب گسترش عفونت‌های بیمارستانی در جهان شده است و ایران نیز به دلیل مصرف بالای آنتی بیوتیک در این زمینه به طور جدی مشکل دارد. در حالی که استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان محرک در کشورهای دیگر ممنوع اعلام شده است، اما همچنان در ایران از آنتی بیوتیک‌ها برای دام و طیور استفاده می‌شود.

او همچنین بر ارتقای آگاهی و شناخت عمومی دامپزشکان، متولیان تولید و مردم تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته بخش اعظمی از محصولات را فراورده‌های فراسودمند تشکیل می‌دهند، اما در ایران علیرغم پیشرفت‌های زیاد، آگاهی عمومی در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد.

رییس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند با اشاره به جایگزینی پروبیوتیک به جای آنتی‌بیوتیک گفت: مقاومت های آنتی‌بیوتیک در کشور ما به‌علت مصرف آنتی‌بیوتیک مشکلات بالاست. از سوی دیگر در صنعت دامپروری کشورهای پیشرفته استفاده از پروبیوتیک به جای آنتی‌بیوتیک امری رایج و جا افتاده است. اما متاسفانه در کشور ما هنوز آگاهی و شناخت استفاده از محصولات پروبیوتیک جا نیافتاده است.

دکتر هاشمی دبیر علمی همایش در ادامه افزود: در سومین همایش ملی پروبیوتیک‌ها تلاش شد تا با تهیه بانک‌های اطلاعاتی، ارتباط با 94 عضو هیئت علمی، 22 دانشگاه سراسری، 13 سازمان پژوهشی و 6 واحد تحقیق و توسعه به شعار این همایش یعنی مصرف پروبوتیک ارتقای سلامت جامعه، جامه عمل پوشانده شود.

او تاکید کرد: تکنولوژی تولید پروبیوتیک و محصولات نوین فراسودمند، کاربرد پروبیوتیک‌ها در صنعت دام، طیور ،اقتصاد و بازاریابی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند و چشم‌اندازهای این صنعت از جمله مهمترین محورهای سومین همایش ملی پروبویتیک ها است و از بین 350 مقاله پذیرفته شده11 درصد بصورت شفاهی 78 درصد پوستر و تنها 11 درصد پذیرفته نشده‌است.

نیمی از مردم از خواص پروبویتیک‌ها بی‌اطلاع‌اند

در ادامه دکتر رستگار گفت: مصرف پروبیوتیک در دنیا اثرات مثبتی داشته و از بار بیماری‌ها به شدت کاسته است. این محصولات می‌توانند عوامل سرطان‌زا و رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند و به سلامت مردم کمک کنند. در سطح جهان بر محصولات پروبیوتیک سرمایه‌گذاری شده و نتایج مثبتی نیز به دنبال داشته است.

او با بیان اینکه در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف این محصولات ضعیف عمل شده است، ادامه داد: ما باید این علم جدید را در کشور گسترش دهیم و فراورده‌های آن را به مردم بشناسانیم. مردم اطلاع کافی در این زمینه ندارند. بسیاری از محصولات را در کشور می‌توان با پروبیوتیک غنی‌سازی کرد، اما مردم هنگام خرید این محصولات فرق آن را با سایر اجناس نمی‌دانند.

رستگار همچنین بر ارائه راهکارهای تشویقی برای صنایع غذایی تاکید کرد و افزود: ما مجوزهای زیادی را در سازمان غذا و دارو برای این محصولات صادر کرده‌ایم. برخی از این فراورده‌ها که به صورت مکمل نیز قابلیت مصرف دارند، در بازار وجود دارد اما فرهنگ مصرف آن نیست.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در این زمینه نیاز به یک حرکت جهادی از سوی ارگان‌های دخیل برای اطلاع رسانی در زمینه مصرف محصولات پروبیوتیک وجود دارد.

رستگار به عدم تمایل تولید کنندگان برای تولید این محصولات به علت افزایش قیمت آنها نیز اشاره کرد و گفت:‌ مردم باید به این محصولات اعتماد پیدا کنند. سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا مجوزهای لازم را به صورت ویژه برای شرکت‌هایی که این محصولات را تولید می‌کنند، صادر کند. ولی تولید کنندگان به خاطر افزایش قیمت و عدم تشویق، مشتاق تولید این محصولات نیستند.

در پایان مراسم افتتاحیه دکتر خلج گفت: با پیگیری سازمان دامپزشکی ، در حال حاضر 5 کارخانه تولید خوراک پروبیوتیک از این سازمان مجوز گرفته‌اند؛ از سوی دیگر، در سال 1393 تولید داخلی خوراک طیور 100 تن بوده است. واردت خوراک طیور در سال،93 80تن بود که در مقایسه با سال 94، 40 تن کاهش یافته و حاکی از افزایش تولید داخل است. در حال حاضر مصرف خوراک طیور حدود 9 میلیون تن است که اگر بتوان مانند کشورهای پیشرفته از محصولات پروبویتیک در خوراک طیور بهره برد، می‌توان شاهد ماندگاری بیشتر این صنعت باشیم.

105105

کد خبر: 588381

وب گردی

وب گردی