سلام ات را نمی خواهند پاسخ گفت ؛ سرها در گریبان است/ این گزارش زمستانی را بخوانید

تا اسم آموزش می آید ذهنمان می رود به طرف سازمان آموزش و پرورش و در نهایت می رسیم به مدرسه و درس ومشق وکتاب و دفتر غافل از اینکه آموزش واژه ای با گستره وسیع است و آموزش دروس در مدارس و مراکز آموزش عالی فقط بخش کوچکی از آن است .

نیوشا یعقوبی – ایسکانیوز : این گزارش تصمیم دارد به مباحثی که در حوزه آموزش همگانی تعریف می شود بپردازد این مباحث ممکن است آموزش های شهروندی را در بر بگیرد و یا به آموزش برخورد صحیح با والدین و حتی به آموزش مقابله با بیماری هایی که در فصل سرما گریبان مان را می گیرد بپردازد.
چشم های سرخ ، بینی های متورم ، ماسک های سفید و سبز ، سرفه های خشک ؛ ریزش آب از چشم و بینی ، دستمال های کاغذی که تند و تند به سطل های زباله سرازیر می شود ،سوز سرما و سرهای به گریبان کشیده تنها چند نمونه از تصاویری است که این روزها بیشتر به چشم می آید و خبر از آمدن فصل سرما می دهد.
آموزش های شهروندی برای مصون ماندن از عوارض و تبعات سرما از مباحثی است که گفتن و نوشتن از آن خالی از لطف نیست .
عوارض پوستی در فصل سرما
بسیاری از افراد با شروع فصل سرما از خارش و سوزش پوست دست و صورت شکایت دارند و مرتب به پزشکان پوست و کلینیک های آلرژی مراجعه می کنندبرخی هم که متوجه هزینه های ویزیت پزشکان متخصص می شوند لقای رفتن به مطب را به عطایش می بخشند و به خریدن پماد از داروخانه محل اکتفا می کنند.
مینا حسینی مطلق زن میانسالی است که برای خریدپماد به داروخانه مراجعه کرده است .او دستانش را به پزشک داروساز نشان می دهد و می گوید :«با شروع فصل سرما پوست دست و صورتم دچار خارش می شود بارها به پزشک مراجعه کرده و داروهای ضدحساسیت استفاده کرده ام اما فایده ای نداشته است .»
او با نشان دادن تیوپ خالی پمادی به مسئول داروخانه می گوید:« این پماد را پسرم هفته پیش از داروخانه گرفته و تا حدی خارش و سوزش دستانم را بهتر کرده است .»
دکتر نازلی فراهانچی متخصص پوست در این مورد می گوید: احتمال ابتلاء به عوارض پوستی با شروع فصل سرما افزایش می یابد و عوامل ژنتیکی و همچنین افزایش دفعات استحمام دلایل خشکی پوست در افراد است .
او با اشاره به اینکه افراد دارای پوست خشک معمولا دچار سوزش، خارش و در موارد شدیدتر پوسته ریزی و ترک های پوستی می شوند که متاسفانه این مشکلات با شروع فصل سرما بیشتر می شود می گوید: این عارضه خارش پوستی در زمستان در افراد پیر و سالمند، به دلیل اینکه ذخایر چربی زیر پوست کاهش یافته و دچار خشکی پوست شدیدتری نسبت به سایر افراد هستند شیوع بیشتری دارد.
به گفته این متخصص پوست تغییر دما، ‌ورود از محیط سرد به گرم، تعویض لباس ها هنگام ورود به منزل و همچنین استحمام با آب داغ نیز می تواند باعث افزایش بروز این تحریکات شود همچنین استحمام با آب داغ باعث می شود تا میزان مختصر چربی پوست توسط آب و صابون از بین برود که در نتیجه آن تحمل پوشیدن لباس هایی با الیاف زبر و خشن، پشمی و کاموایی برای افراد دشوارمی‌شود.

چاره چیست ؟

رعایت نکاتی مانند کاهش دفعات استحمام در فصل پائیز و زمستان ( حداکثر یک یا دو بار در هفته ) ؛ عدم استفاده از کیسه و لیف در حمام؛ انتخاب صابون های ملایم که حاوی مقادیر بیشتری از چربی مانند صابون های گلیسیرینه و کرم صابون ها باشد؛ استفاده از دستگاه های بخور در منزل که باعث افزایش بخار و رطوبت شود، پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ با الیاف زبر و خشن؛ استفاده از پوشاک نرم و لطیف در زیرلباس های زمستانی و چرب کردن بدن با کرم، روغن های گیاهی و یا معدنی بعد از هر استحمام می تواند از علائم و عوارض خارش در افراد به طور چشمگیری بکاهد.
دکتر فراهانچی با بیان این مطلب می گوید: افرادی که پوست خشک دارند از صابون فقط برای شستشوی قسمت هایی از بدن که بوی عرق می گیرد استفاده کنند و سایر قسمت های بدن را فقط با آب تنها یا مختصری آب و کف شامپوی سر یا بدن شستشو کنند. همچنین این افراد باید از کرم های ضد آفتاب محتوی مرطوب کننده استفاده کنند.

امسال ننه سرما زودتر رسید

در فصل های سرد سال بیماری هایی مثل سرما خوردگی و بیماری هایی که منشا ویروسی دارند، به دلیل ساختارهایی که در نحوه توزیع و انتشار در ساختمان بدن دارند شیوع بیشتری پیدا می کنند.
به این موارد می توانید بیماری های مسری که در اثر ارتباط نزدیک با افراد ، روبوسی و دست دادن با آنها، حضور در فضاهای بسته اتوبوس ها، مترو و وسایل نقلیه عمومی منتقل می شود اضافه کنید.

می دانید که سرماخورده اید یا آنفلوآنزا دارید؟

بیشتر اهالی تفاوتی میان این دو بیماری قائل نیستند اما فرق آنها زیاد است و باید این دو را از هم تشخیص داد، چراکه آنفلوآنزا می تواند بیماری های خطرناکی از قبیل ذات الریه را به وجود بیاورد .
آنفلوآنزا به سرعت می آید اگر احساس می کنید، استخوان هایتان درد می کند و حالت کوفتگی دارید، بدانید که آنفلوآنزا گرفته اید.
از علائم آنفلوآنزا گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، کوفتگی بدن و سرفه است و این علائم جدی تر از علائم سرماخوردگی است.
علائم آنفلوآنزا معمولا 2 تا 5 روز بعد تمام می شود، اما برای بهتر شدن باید یک هفته یا بیشتر صبر کنید در حالی که سرماخوردگی به تدریج می آید و به مدت یک هفته طول می کشد تا از بین برود.

بروز تب شدید در آنفلوآنزا

بسیاری از افرادی که سرما می خورند تب خفیفی دارند اما اگر شما مبتلا به آنفلوآنزا شوید، تب شدیدی می کنید.
در آنفلوآنزا، خستگی هفته ها ادامه دارد و احساس خستگی و درد در هر زمانی از شبانه روز مهمان شماست و این خستگی و ضعف ممکن است تا سه هفته طول بکشد.
در سرماخوردگی، شما احساس بدی در چند روز اول دارید.

سردرد، علامت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سردرد یکی از علائم مشترک سرماخوردگی و آنفلوآنزا است اما سردرد در آنفلوآنزا شدیدتر از سردرد سرماخوردگی است.

سرفه، علامت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو بیماری دستگاه تنفسی هستند بنابراین هر دو باعث سرفه می شوند همانطور که ذات الریه یک عفونت تنفسی است و بیماران مبتلا به آنفلوانزا از آن شکایت دارند.
اگر دچار سرفه مداوم، تب بالا، لرز، تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا سرفه خلط دار شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که آنفلوآنزا و سرماخوردگی می تواند موجب گوش درد نیز شود.سرماخوردگی، غالبا با گلودرد شروع می شود و مدت 1 تا 2 روز این درد ادامه دارد .

توصیه ها

حالا تصور کنید که بی توجهی هر یک از ما به این نکات و عدم رعایت موارد بهداشتی تا چه اندازه می تواند بروز این مسئله و ابتلا به بیماری را تقویت کند.
اما شاید برای همه ما این سوال پیش بیاید که چگونه می توانیم خودمان را از سرما خوردگی و پیامدهای آن در فصل های سرد سال حفظ کنیم؟
البته برای این موضوع راه کارهایی وجود دارد که اگر همه ما به آنها عمل کنیم ممکن است تا پایان فصل زمستان حتی یک بار هم دچار سرما خوردگی نشده و مجبور نباشیم عواقب بعدی آن را تحمل کنیم.
این راهکارها بسته به شرایط جسمی هر یک از ما متفاوت است اما به طور کلی می توان به موارد زیراشاره کرد.
- تغذیه صحیح و مناسب : این مورد با توجه به افزایش ساخت و ساز درونی بدن در هوای سرد و افزایش مقاومت بدن در برابر سرما می تواند ارتباط داشته باشد.
- خوردن سبزی جات و میوه ها: این مورد اگرچه امروز به دلیل گرانی و افزایش قیمت ها کمتر در دسترس خانواده هاست اما کمک زیادی به جذب ویتامین ها و املاح لازم در بدن
می کند.
- پوشیدن لباس های گرم: این از مواردی است که در حفظ دمای بدن و بالا بردن تحمل سرما تاثیر به سزایی دارد.
- استفاده از ماسک: به خصوص در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی به خصوص برای کودکان در مدارس تا حد زیادی افراد را از ابتلا به سرماخوردگی حفظ می کند.
- رعایت نکات بهداشتی: شستن دست ها قبل از هر بار صرف غذا، دوش آب گرم، خوردن غذاهای گرم و آبکی مثل سوپ و.... از مواردی هستند که تاثیر آنها را نمی توان نادیده گرفت.
- دستانتان را بعد از سرفه و عطسه کردن با صابون و آب گرم به مدت 20 دقیقه، دستانتان را به هم بمالید.

- بین انگشتان و اطراف ناخن‌هایتان را خوب بشویید سپس دستانتان را خوب خشک کنید.

مگز آنفلوانزا واکسن دارد ؟

آیا می دانید برای پیشگیری از آنفلوآنزا می توانید واکسن آنفلوآنزا بزنید؟
این واکسن ها از ویروس های بی ضرر آنفلوآنزا ساخته شده اند اما تزریق این واکسن برای افراد زیر بسیار مهم است :
- کودکان بزرگتر از شش ماه، زنان باردار، افراد بیشتر از 50 سال، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن و افراد دارای سیستم ضعیف ایمنی.

20106

کد خبر: 588608

وب گردی

وب گردی