دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی خبر داد: تولید نوشابه زرشک در ایران

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، گفت: اگر خام فروشی کنار گذاشته شود، خواهیم دید که سود حاصل از تولید فرآورده‌های گیاهی چندین برابر است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسن عصاره در جلسه هشتاد نهم ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، گفت: بخشی از مأموریت کاری ما ارتباط این ستاد با صنعت است؛ نهایت تلاش ما این است که رفت و آمدها، سیاست گذاری‌ها، تنظیم مقررات غیره به صنعت، کالا و ارزش افزوده تبدیل شود.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی در سطح کشور سال‌های سال است که مسکوت مانده‌اند؛ چرا که منابع ما با قیمت ارزانی به کشورهای دیگر فروخته می‌شود. وقتی خام فروشی صورت می‌گیرد، مبلغ اندکی به دست می‌آوریم، چنانچه این گیاهان با اندک دانشی تغییر یافته و به عنوان مثال به پودر یا عصاره تبدیل شوند، سود حاصل از فروش آن به چندین برابر خواهد رسید.

وی یکی از رسالت‌های علم و فناوری را قرار گرفتن در مسیرهای دانش بنیان بیان کرد و گفت: ادعای ما بر دانش انباشت شده در مراکز علمی است. از طرفی هنوز صنعت ما به قدر کافی از این دانش بهره‌مند نیست. اقدامات در این حوزه سنتی با ارزش افزوده بسیار کم انجام میگیرد از این رو نیازمند به دانش و تکنولوژی هستیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در بخش دیگری از این نشست توضیح داد: امروز از زعفران حدود ۴۰۰ یا ۴۵۰ میلیون دلار درآمد داریم. در حالی که ارزش افزوده آن بسیار بالا است. بررسی ها نشان می دهد که این محصول در صنایع دارویی، غذایی و طعم، چندین میلیارد دلار سود آوری دارد.

وی افزود: نتیجه زحمت، خاک، آب، منابع پایه و غیره‌ای که ما در راه دست یافتن به محصول زعفران خرج می‌کنیم باید اتصال دانش به صنعت و در نتیجه رفاه، سلامت و غیره باشد.

عصاره تلاش این ستاد را بر رشد نام، نشان و برند محصولاتی چون گل محمدی، زعفران، عناب، باریجه، شیرین بیان و غیره بیان کرد و گفت: باید دانش جدیدی را در این عرصه تدوین کنیم تا ورودی‌های جدید داشته باشیم.

ارزش افزوده زرشک با صنایع تبدیلی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی به حمایت این ستاد از تولید نوشابه زرشک اشاره کرد و توضیح داد: این محصول حاصل از زرشک، دارای پتانسیلی است که بتواند در تمام کشورهای جهان توسعه پیدا کند، به طوری که دست یافتن به آن موجب شده زرشک به صورت چشمگیری افزایش قیمت داشته باشد.

عصاره همچنین درباره کاهش محصول شیرین بیان در کشور گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی باید در این میان نقش حمایت کننده داشته باشد. بر همین اساس جلساتی درباره برداشت بی رویه ریشه شیرین بیان کاهش رویش این محصول برگزار کرده ایم تا معضل به وجود آمده کاهش یابد.

عصاره اعلام آمادگی کرد تا این ستاد با وزارت صنعت، سازمان جنگل‌ها، بانک‌ها، سرمایه گذاران و غیره جلسات مشترکی در جهت پیشبرد اهداف دانش بنیان کردن محصولات اقتصادی شیرین بیان برگزار کند.

منبع: مهر

20101

کد خبر: 588845

وب گردی

وب گردی