اجرای طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی در جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی از اجرای طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، رضا شاهین‌فر با اعلام این خبر گفت: خراسان‌شمالی خاستگاه اصیل‌ترین نژاد اسب ترکمن در ایران بوده و در واقع هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به این استان و منطقه مرزی جرگلان است.

او با اشاره به این که اکنون این استان دارای حدود یک هزار اسب اصیل ترکمن است، گفت: سال‌هاست که مسؤولان استانی وجود این گونه حیوانی را به‌عنوان یک مزیت اقتصادی برای رشد و توسعه استان بیان می‌کنند، اما بعد از گذشت سال‌ها هنوز صنعت اسب جایگاه واقعی خود را در این استان پیدا نکرده است.

او گفت: به‌ منظور بقای این صنعت باید ذخایر ژنتیکی این گونه از اسب‌ها حفظ شود که مسئولان این استان به دنبال انجام فعالیت‌های اجرایی برای حفظ این گونه ارزشمند هستند.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی ادامه داد: در این راستا جلسه هم‌اندیشی بین سازمان جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی استان در دفتر معاونت بهبود تولیدات دامی برگزار شد و با توجه به بررسی و امکان انجام طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در استان توسط جهاد دانشگاهی، طرح مذکور جهت بررسی و اجرا به جهاد کشاورزی استان ارائه می‌شود.

او گفت: همچنین حفظ و تکثیر ذخایر ژنتیک اسب از طریق به‌کارگیری فناوری‌های نوین تولیدمثلی و در شرایط آزمایشگاهی با انجماد اسپرم، انجماد جنین و تعیین جنسیت جنین در قالب کارگاه آموزشی ویژه پرورش دهندگان اسب استان توسط کارشناسان پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار می‌شود.

شاهین‌فر در ادامه: جهت اجرای این طرح باید بخش‌هایی در مزرعه و بخش‌هایی نیز در تهران انجام شود.

او گفت: به اعتقاد کارشناسان خراسان شمالی دارای خالص‌ترین، اصیل‌ترین، ناب‌ترین و دست‌نخورده‌ترین نژاد اسب ترکمن در جهان است که آوازه این اسب به‌ واسطه چالاکی و چابکی در سراسر جهان پیچیده است.

20203

کد خبر: 589058

وب گردی

وب گردی