تمام آنچه که باید درباره 8 جلد کتاب سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد بدانید

مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت های سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد (ساها) گفت: این اقدامات می توانند نشان دهنده ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی باشند. از طرفی یک واقعیت فیزیکی به جامعه القا می شود که این ظرفیت واقعا وجود دارد و مجازی نیست.

علیرضا ایرانبخش، مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح 8 کتاب جمع آوری شده سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد (ساها) به ایسکانیوز گفت: جمع آوری این کتاب ها برای هویت بخشی، مستند سازی و تبلیغات محیطی درباره معرفی توانمندی های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه آزمایشگاه ها و کارگاه ها است. بیش از هزاران آزمایشگاه و کارگاهی که به عنوان ظرفیت های دانشگاه آزاد در سراسر کشور هستند، باید مستند سازی شوند تا براساس این مستندات در جهت بالابردن کیفیت خدمات آزمایشگاهی برنامه ریزی شوند و آن ها را به کار بگیریم.

مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: توجه به موضوع کیفیت احتیاج به شناخت دارد. بدین معنا که باید حداقل یک شناخت عمومی از ساها در جامعه علمی کشور به وجود آید.

ایرانبخش ادامه داد: براساس دستورات رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارائه یک کاتالوگ جامع در حوزه آزمایشگاه ها و کارگاه ها، تصمیم گرفته شد تا مجموعه کتبی را به عنوان راهنمای خدمات آزمایشگاهی ساها جمع آوری کنیم.

او در ادامه گفت: بیش از 125 هزار دستگاه در دانشگاه آزاد وجود دارد که اگر این تعداد دستگاه تقسیم بندی شوند، در بیش از 1400 دسته بندی قرار خواهد گرفت. باید ویژگی های این دستگاه ها و جزییات آن ها و مجموعه توانمندی که مربوط به ضریب کارکرد دستگاه با توجه به تکنولوژِی این دستگاه ها است معرفی شود. اهمیت این معرفی بدین منظور است که هر محقق با توجه به حوزه خود که می تواند پژوهش دانشگاهی، صنعتی و ... باشد از این اطلاعات بهره مند باشد تا بتواند براساس ظرفیت هر دستگاه انتخاب خود را انجام دهد.

مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: مرحله دیگر مربوط به معرفی شهر، واحد و مسئولین دستگاه ها است تا از این طریق مراحل ثبت سفارش و تهیه فاکتور انجام شود. برهمین اساس مراحل اداری پیش زمینه این شرایط بود. در این مرحله با شرکت پست مذاکراتی را انجام دادیم تا مراجعات غیرحضوری را تا حداقل ممکن کاهش دهیم. در مرحله آخر هم قیمت خدمات را در این کتب کردیم. اگر در این کتب بررسی شود، همه قیمت ها بر اساس قیمت سال جاری یعنی 1394 قیمت گذاری شده است. در مجموع این کتاب ها، مستنداتی هستند که اطلاعات دقیق درباره مکان دستگاه های آزمایشگاهی و کارگاهی، نوع خدمات آن ها و قیمت این خدمات تعیین شده است.

ایرانبخش در ادامه در تشریح این 8 جلد گفت: در کتاب اول تقریبا به معرفی 36 دستگاه پرداخته شده است. در کتاب دوم راهنمای خدمات پزشکی ساها آورده شده است. بدین معنا که تمام امکاناتی که در مراکز پزشکی و لابراتورها قرار دارد معرفی شده است. در کتاب سوم و چهارم به معرفی بیش از 2800 نفر از مسئولین دستگاه ها و آزمایشگاه ها به تفکیک مشخصات فردی، تحصیلات، پست سازمانی و... پرداخته شده است که واقعا یک ظرفیت بی نظیر در این زمینه است که در دانشگاه آزاد اسلامی مستندسازی شده است. این امر به نوعی هویت بخشی به منابع انسانی و تخصص این افراد است.

مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کتاب پنجم ارائه دروس تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی است که درنیم مجلد 30 برنامه درسی گردآوری شده است. در این کتاب با همکاری معاونت برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان برنامه های توانمندسازی و آموزش های کاربردی به خوبی پرداخته شده است و متناسب با نیازها برنامه هایی ارائه شده است. البته در این ارتباط در آینده ای نزدیک یک سری کتاب با 30 جلد آماده و ارائه خواهد شد. در کتاب ششم به مجموعه قوانین، مقررات و ایمنی آزمایشگاه ها و کارگاه ها و استفاده از مواد شیمیایی پرداخته شده است. این کتاب یک مجموعه بی نظیر در آموزش عالی کشور است.

او در ادامه گفت: در کتاب هفتم و هشتم با توجه به اهمیت موضوع استفاده و راهنمای خدمات آزمایشگاهی به این موضوع پرداخته شده است.

ایرانبخش اضافه کرد: از طرف دیگر طبق دستور دکتر میرزاده راهنمای دستور خدمات استانی هم در دستور کار قرار دارد. تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا روز اجلاس هفتاد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اولین کتاب که مربوط به استان آذربایجان غربی آماده و رونمایی شود. و در ادامه بقیه استان ها به زودی آماده و ارائه خواهند شد.

مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان افزود: این اقدامات می توانند نشان دهنده ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی باشند. از طرفی یک واقعیت فیزیکی به جامعه القا می شود که این ظرفیت واقعا وجود دارد و مجازی نیست.

20101

کد خبر: 589198

وب گردی

وب گردی