کنفرانس امنیتی مونیخ بازی سرزنشی شرق و غرب را ادامه می‌دهد

کارشناسان نظرسنجی به تاس گفته‌‌اند که هیچ نشانه‌ای از این نیست که کنفرانس امنیتی مونیخ بتواند در روابط روسیه و غرب مثبت باشد. هر دو طرف یکدیگر را برای نقض قوانین بین‌المللی و ایجاد طرح های مخرب سرزنش می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری ایتارتاس در گزارشی به موضوع برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ و مذاکره در تنش بین روابط غرب و روسیه پرداخته است.

کنفرانس امنیتی مونیخ هر ساله از سال 1962 برگزار می‌شود. این‌بار، باواریا میزبان این کنفرانس را در تاریخ 12-14 فوریه خواهد بود. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت که ولادیمیر پوتین در این کنفرانس غایب خواهد بود. نخست وزیر روسیه، دیمیتری مدودف، هیئت روسی راسرپرستی می‌کند. معاون رئیس جمهور آمریکا، جوزف بایدن ممکن است نمایندگان کشور خود سرپرستی کند. انتظار می‌رود که صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل نیز در این کنفرانس شرکت کند. این کنفرانس بیش از 20 تن از مقامات بلندپایه کشور خود را و همچنین 60 وزیر خارجه و وزیر دفاع را گرد هم می‌آورد.

در کنفرانس امنیتی امسال مونیخ، افزایش بی‌ثباتی جهان در دستور کارقرار خواهد گرفت. در این گزارش امسال کنفرانس مونیخ به افزایش تنش روسیه و غرب نیز اشاره خواهد شد. در کنار موضوع درگیری در خاورمیانه، وضعیت اوکراین نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ریش سفید علم موسسه مطالعات آمریکا و کانادا تحت آکادمی علوم روسیه، سرگئی روگوف، کنفرانس مونیخ سال 2007 را به یاد می‌آورد که ولادیمیر پوتین نیز برای اولین بار در آن حضور داشت. او انتقاد شدیدی از مدل تک‌قطبی جهان کرد و مخالفت خود را در برابر رویکرد ناتو به مرزهای روسیه و تلاش های ایالات متحده آمریکا به دیکته قوانین به کشورهای دیگر اعلام کرد. روگوف به تاس گفت: نه سال پیش پوتین علنا غرب را خطاب قرار داد و اعلام کرد که روسیه، سیاست خارجی مستقلی را پیش خواهد گرفت. این روزها این موضع رسمی دولت است سؤال این است که تا چه حد کشورهای عضو ناتو به رهبری ایالات متحده آمریکا آماده خواهند بود که با این موضوع موافقت کنند؟

در آستانه کنفرانس امنیتی 2016 مونیخ، او دو سناریو را در روابط بین غرب و روسیه دنبال می‌کند.

روگوف گفت: گزینه اول: کنفرانس امنیتی به منظور تحکیم موضع مشترک کشورهای غربی علیه روسیه برای اعمال فشار بر مسکو برای نقش فعال آن در حل و فصل بحران سوریه و آتش بحران اوکراین برگزار می‌شود. افزایش هزینه‌های نظامی در ایالات متحده آمریکا، فرانسه و آلمان و حتی این کشورها کوچک مانند استونی استدلال‌هایی به نفع این احتمال هستند.

گزینه بعدی، با افزایش آگاهی در غرب، مقامات اوکراین به هیچ وجه قصد پیروی از پیمان مینسک را در حل و فصل سیاسی وضعیت جنوب شرق کشورشان را به نفع سناریوی دومی ندارند. همچنین برای بحران سوریه که غرب مسکو را به فاجعه انسانی و اختلال در مذاکرات ژنو متهم کرد، احزاب سعی می‌کنند تا راهی را برای اقدام مشترک علیه گروه تروریستی داعش پیدا کنند.

روگوف در نتیجه‌گیری گفت: کنفرانس مونیخ یک سایت مذاکره نیست اما مکانی برای بحث های عمومی است.

رئیس مرکز امنیت بین المللی تحت آکادمی علوم روسیه، الکسی آرباتوف معتقد است که انجمن مونیخ جایی نیست که احزاب شرکت‌کننده در جستجوی توافق باشند بلکه جایی است که اتهامات خود را تبادل کنند.

آرباتوف به تاس گفت: روسیه برای تلاش در استفاده از نیروهای زمینی‌اش در سوریه برای حفظ و پشتیبانی حکومت بشار اسد و استفاده از ارتشش برای حفظ موقعیت خود در مذاکرات ژنو، انتقاد می‌شود. مسکو برای تضمین کنترل سازمان امنیت و همکاری اروپا بر مرزهای روسیه و اوکراین مورد اتهام قرار می‌گیرد که اجرای پیمان مینسک را به بن‌بست می‌رساند.

در سال 2007 پوتین مخاطبان خود در لیست نارضایتی روسیه با غرب محدود کرد و سیاست خارجی مسکو بطور قابل توجهی تقویت کرد. کشورهای غربی نیز در حال حاضر با نارضایتی خود پاسخ خود را می‌دهند. هیچ سناریوی مثبتی در هیچ‌ کجا در آینده نزدیک به چشم نمی‌خورد.

ترجمه: الهیار الهی

301301

کد خبر: 599323

وب گردی

وب گردی