روند افزایشی شکایات در خدمات پزشکی هسته ای/حقوق اولیه بیماران در رعایت نکات اخلاقی و حقوقی

قصور در تفسیر نهایی اسکن ها،آزمایشات و اقدامات درمانی نیز منجر به چالش های پزشکی و تشخیص نادرست می شود.از این رو در انجام این اقدامات درمانی رضایت و برائت از بیماران نیز مهم است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آستان، دکتر محسن ساغری فوق تخصص پزشکی هسته ای و رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ارائه خدمات در پزشکی هسته ای گفت:خدمات پزشکی هسته ای شامل تصویربرداری اعضا،اسکن،آزمایشاتIN-VITRO و درمان با پرتو داروها است.که انجام آنها و سپس گزارش و تفسیر هر یک از این اقدامات منوط به اجرای دقیق و همکاری افراد در حوزه های مختلف این رشته تخصصی است که قصور در بخش هایی مانند رادیو فارماسیست،تکنولوژیست،متخصص فیزیک پزشکی و... خدمات رسانی به بیماران را دچار مشکلات حاد پزشکی می کند.

دکتر ساغری ادامه داد:با توجه به اینکه اساس کار پزشکی هسته ای را پرتو داروها و تجهیزات گران قیمت مانند دوربین گاما و SCANNER PET تشکیل می دهند و روشهای تشخیصی و درمانی در این رشته گران است رعایت نکات اخلاقی و حقوقی برای جلوگیری از شکایات که متاسفانه رو به روند افزایشی است باید کاملا رعایت شود.

رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه قبل از هر اقدام تشخیصی و درمانی رضایت بیماران در اولویت است افزود:با توجه به اینکه این اقدامات درمانی مستلزم تشعشع به بیماران است باید با آنها صحبت شود و به سئوالات بیماران پاسخ درست داده شود. همچنین در خصوص کسب رضایت و یا در صورت لزوم برادت از بیماران باید اقدامات لازم صورت گیرد.

این فوق تخصص پزشکی هسته ای ادامه داد:در خصوص برخی از اقدامات تشخیصی و به خصوص درمانی که از دوزهای بالا برای بیماران استفاده می شود با توجه به انرژی و نیمه عمر فیزیکی و بیولوژیک آنها برای جلوگیری از تشعشع به اطرافیان،بیماران که حاصل اشعه هستند می بایست آموزش های لازم را از نظر حفاظت در برابر اشعه قبل از خروج از مرکز پزشکی هسته ای دیده باشند .

دکتر ساغری در پایان خاطر افزود:با توجه به حضور متخصصان مختلف برای هر یک از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی در پزشکی هسته ای رعایت موازین علمی،فنی،شرعی و قانونی توسط آنها برای حفظ کامل حقوق مادی و معنوی بیماران لازم است و برای جلوگیری از شکایت ها هر یک از دست اندرکاران باید وظایف خود را مطابق دستورالعمل های علمی و تعامل با بیماران به گونه ای انجام دهند که نتایج حاصل از اقدامات به سود بیماران باشد.

20106

کد خبر: 599330

وب گردی

وب گردی