امروز در جشنواره موسیقی فجر چه خبر است؟

جشنواره سی و یکم موسیقی فجر در روز سوم با 5 اجرا ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز جشنواره موسیقی فجر در روز سوم با 5اجرا در سانس های 18/15و21 در تالار رودکی، تالار وحدت و فرهنگسرای ارسباران اجرا می شود.

در ساعت 18/15گروه موسیقی آوان و گروه دال در فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد داشت.

گروه موسیقى "آوان" در آذرماه ١٣٩٣ با هدف پرداختن به دغدغه‌ها و رویکردهاى اجتماعى و هنرى تشکیل شد و براى رسیدن به این هدف فرم تلفیق یا فیوژن را برگزید. اعضای این گروه را علیرضا برزگر نوازنده سنتور، دانیال جلالی ساکسیفون، حمید نعیمی گیتار الکتریک، مهرداد مهدی آکاردئون، میلاد مرادی کمانچه، رشاد شالپوش عود و دیوان، آرش ضرابی کنترباس، برزو بهرامی پرکاشن و فرید فرزیان‌پور درامز تشکیل می‌دهند.

در معرفی گروه "آوان" این چنین آمده است: "آوان" تلاش می‌کند با کشف نقاط مشترکِ موسیقایى در سبک‌ها و فضاهاى گوناگون به کسب تجربه بپردازد و تضاد‌ها و تلاقى‌ها را در برخوردهاى اجتماعى و زندگى روزمره‌ی خود پیدا کند. نگاهى گفتگو محور، همراهِ موسیقی‌های دیگر با محوریتِ موسیقى دستگاهى و مقامىِ ایران و کشف نشانه‌های مشترکِ آن با موسیقى سایر ملل. به بیان دیگر، این بُرش از زندگى، می‌تواند تحت تأثیر اتفاقاتى باشد که پیرامون ما در جامعه در حال رخ دادن است."
گروه "آوان" تا به حال آلبومی را منتشر نکرده اما سابقه اجراهای بزرگی در تهران داشته است. آلبوم نخست این گروه مراحل نهایی تولید خود را می‌گذارند و به زودی توسط شرکت "نی داوود" روانه بازار موسیقی خواهد شد. این گروه موسیقی در عصر روز 23 بهمن‌ماه، طی اجرایی به همراه گروه موسیقی "دال" به روی صحنه خواهد رفت."

گروه "دال" با رویکرد امروزی و با سبک تلفیقی در اسفندماه 1392 شکل گرفت و اولین قطعۀ خود را در ابتدای فروردین 1393 با نام "آوازم را می‌رقصیدی" در فضای مجازی منتشر کرد؛ در حالی که اولین فعالیت رسمی گروه دال، موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی طعم شیرین خیال به کارگردانی کمال تبریزی بود. "دال" نیز به مانند "آوان"، همچنان آلبومی منتشر نکرده و آلبوم اول آن‌ها نیز مراحل آخر تولید خود را می‌گذارند.

اعضای گروه "دال" را امین هدایتی به عنوان خواننده، شایان شکرابی نوازنده پیانو، آرش آذر دودوک و بالابان، یزدان بهمنی و میلاد سعدی سازهای کوبه‌ای، آرین کشیشی گیتار بیس و کنترباس، سالار غفار بجویی ویلنسل، آرش کامور کمانچه و غزل مهدوی به عنوان ترانه‌سرا تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که امسال برای اولین بار موسیقی تلفیقی به جشنواره فجر اضافه گردیده و حضور این دو گروه تازه‌کار نیز به این بخش مرتبط می‌شود و هر دو گروه "دال" و "آوان" برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

اجرای دیگر گروه خورشید است که در ساعت 18:15 در تالار وحدت روی سن میرود

گروه "خورشید" در سال 1384 به همت مجید درخشانی از آهنگسازان و نوازندگان به نام موسیقی کشور تأسیس شد. ماحصل تأسیس گروه "خورشید"، تا به حال چندین آلبوم نظیر "من طربم"، "بیداردلان"، "فصل باران"، "ترنجستان"، "از بودن و سرودن"، "آسمانه" و " لحظه ناب" و اجراهای فراوانی در سراسر کشور و چند کشور خارجه بوده است.

وظیفه خوانندگی گروه "خورشید" طی سال‌های اخیر متغیر بوده و همواره از خوانندگان با تجربه به جوان و از خوانندگان جوان به با تجربه‌ها منتقل شده است. پوریا اخواص و همچنین مجتبی عسکری از آخرین خوانندگان گروه "خورشید" به سرپرستی مجید درخشانی بوده‌اند.
اما در کنسرت عصر روز جمعه در جشنواره موسیقی فجر، مظفر شفیعی از آوازخوان‌های قدیمی کشور، به عنوان خواننده در کنار گروه "خورشید" و مجید درخشانی به اجرای موسیقی خواهد پرداخت. همچنین علاوه بر شفیعی، دو خواننده جوان دیگر برای اجرای آثار درخشانی به روی صحنه خواهند آمد. اشکان کمانگری و امید مطهری عصر روز جمعه در تالار وحدت بر روی آثار مجید درخشانی خواهند خواند. همچنین گروه "خورشید" برای اجرای خود، از چند نوازنده سازهای نی، تار، کمانچه، سنتور، عود، قیچک باس، تنبک و دف بهره می‌برد.
مجید درخشانی درباره آنچه در کنسرت خود در جشنواره اجرا خواهد کرد، این‌گونه توضیح می‌دهد: کنسرت ما در دو بخش تقدیم مخاطبان می‌شود که در بخش اول دستگاه نوا با اشعاری از سعدی، حافظ، مولانا است و در بخش دوم دستگاه بیات ترک و دشتی با اشعاری از مولانا و سعدی به آهنگسازی بنده و حضور هنرمندانی چون مظفر شفیعی، اشکان کمانگری و امید مطهری اجرا می‌شود.

همچنین کنسرت تریو ایروان ساعت 18:15 در تالار رودکی اجرا خواهد داشت.

با سه نوازی موسیقی کلاسیک ارمنستان توسط نوازندگان اهل ایروان، اجراهای بخش بین‌المللی در سومین روز جشنواره از سر گرفته می‌شود. موسیقی کلاسیک در ارمنستان از قدمت چندین ساله برخوردار است که از اوایل قرن 20 به شکل مدرن درمی‌آید. در ارمنستان، کومیتاس وارداپت بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک مدرن آن کشور نامیده می‌شود.

گفته می‌شود کومیتاس از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۱۰ در کوهستان‌های ارمنستان سفر می‌کند و در این دو دهه بیش از ۳ هزار نغمه محلی را گردآوری می‌کند و سپس بسیاری از این نغمه‌ها را هماهنگ کرده و به شکل سرود درمی‌آورد. ارمنستان در سالیان گذشته به طور مستمر در جشنواره موسیقی فجر نمایندگان متعددی را در بخش‌های مختلف موسیقی داشته است که در دوره فعلی برای اولین بار اعضای تریو ایروان موسیقی کلاسیک ارمنستان را اجرا خواهند کرد. تریو ایروان در حالی به روی صحنه خواهد رفت که حالا اعضای این گروه، (بدون محاسبه ارمنی‌های مقیم ایران) تنها نمایندگان موسیقی ارمنستان در بخش بین‌المللی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود.

پیش از این قرار بود ژیوان گاسپاریان نوازنده دودک اهل ارمنستان در تاریخ 29 بهمن‌ماه به همراه سهراب پورناظری به اجرای کنسرت بپردازند اما بیماری او مانع ورودش به ایران شد و در نهایت آنتونیو ری نوازنده اسپانیایی ساز فلامنکو جایگزین وی شد. اعضای گروه نوازندگان ایروانی که عصر جمعه در تالار رودکی به اجرای موسیقی کلاسیک خواهند پرداخت.


گروه وزیری نیز ساعت 21 امروز در تالار وحدت اجرا خواهد داشت.

کیوان ساکت 54 ساله، از نوازندگان باسابقه سازهای تار و سه‌تار در کشور بوده که قدمت فعالیت‌های هنری او به اول انقلاب بازمی‌گردد. در سال 1375 به سرپرستی کیوان ساکت گروه موسیقی "وزیری" با حضور تعدادى از هنرمندان کشور چون محمد دلنوازى، شادروان سهیل ایوانى، فاضل جمشیدى، سیاوش پورفضلى و چند نوازنده دیگر تأسیس شد.

این گروه از بدو تأسیس، تا به حال اجراهای بسیار باشکوهی با حضور خوانندگان متفاوتی که اکثر آن‌ها از آوازخوان‌های مشهور کشور بوده‌اند، در سراسر ایران و خارج از کشور برگزار کرده است. گروه "وزیری" در سال‌های اخیر طی چند اجرا با خوانندگی سالار عقیلی به روی صحنه رفته و تورهای متفاوتی را با حضور این آوازخوان برگزار کرده است. همکاری گروه کیوان ساکت و سالار عقیلی جمعه‌شب در حالی ادامه پیدا خواهد کرد که عقیلی به تازگی از حواشی ممنوع الاجرایی خود در جشنواره رهایی یافته و حالا با خیال راحت می‌تواند در اجرای هر چه موفق‌تر در جشنواره موسیقی فجر به گروه "وزیری" بپیوندد.

کیوان ساکت سرپرست گروه "وزیری" در جریان نشست سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر درباره جشنواره سال جاری این‌گونه اشاره می‌کند: من می‌کنم جشنواره امسال با رویکرد متفاوتی شروع شده و حدس می‌زنم این رویداد نسبت به سال‌های گذشته با توجه به فهرست هنرمندان دعوت شده و هیئت‌داوران، متفاوت و باکیفیت خواهد بود. بنده در جلسات خصوصی که با آقایان ریاحی و نوربخش داشتم، متوجه شدم که جشنواره موسیقی فجر امسال نشانگر یک اتفاق هنری بزرگ است که می‌تواند هر ساله به وقوع بپیوندد. بنده پیشنهاد کردم که بعد از پایان جشنواره، یک بسته ویژه صوتی و تصویری از تمامی فعالیت‌های انجام گرفته در این دوره از جشنواره با کیفیت خوب، تهیه و تولید شود و این بسته در معرض دید مخاطبان دیگر نیز قرار بگیرد. ما باید به این نکته واقف باشیم که جشنواره موسیقی فجر می‌تواند به عنوان یک اتفاق هنری با کیفیت، هم‌راستا با جشنواره‌هایی نظیر فیلم فجر حرکت کند.

سالار عقیلی خواننده این کنسرت نیز درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر این‌گونه بیان می‌کند: بنده سال ۸۳ با استاد محمد موسوی در جشنواره شرکت کردم و پس از آن نیز با گروه "راز و نیاز" افتخار حضور در جشنواره را داشتم اما از یک دوره‌ای جشنواره افول کرد و من احساس کردم که در برهه‌ای از زمان، این رویداد موسیقایی کیفیت لازم را ندارد به طوری که شاهد بودیم خیلی از هنرمندان دعوت دبیرخانه جشنواره برای شرکت در آن را پس زدند و در واقع جبهه‌ای به این رویداد هنری گرفتند اما بالاخره این تابو با دعوت دوستان جشنواره و گروه "وزیری" به سرپرستی کیوان ساکت شکسته شد و من این افتخار را دارم که می‌توانم با گروه "وزیری" کنسرتی را در چارچوب جشنواره موسیقی فجر اجرا کنم. جشنواره موسیقی و فیلم فجر مکمل هم هستند و خوشبختانه این حس مکمل بودن در این دوره از جشنواره احساس می‌شود. اتفاقاً دلایل شرکت من هم دقیقاً بر همین مبناست چون فکر می‌کنم جشنواره امسال حرفی برای گفتن دارد. به هر حال امیدوارم بتوانم در اجرای جشنواره، برنامه خوبی را به مخاطبان ارائه دهم.

همچنین گروه کامنت و گروه داماهی ساعت 21 در فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد داشت.

گروه موسیقی راک "کامنت" از جمله گروه‌هایی است که فعالیت آن‌ها به صورت رسمی در اوایل دهه 90 آغاز شده، آلبوم منتشر کرده و تورهای مختلف کنسرت در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌نماید. سرپرستی این گروه را نیما رمضان نوازنده حرفه‌ای گیتار الکتریک به عهده دارد.

"کامنت" در شب سوم جشنواره بیست و یکم موسیقی فجر، به صورت مشترک با گروه داماهی به روی صحنه می‌رود. نیما رمضان درباره کنسرت مشترک این دو گروه این‌گونه بیان می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته شب جمعه ۲۳ بهمن‌ماه همراه با گروه "داماهی"، کنسرتی را به صورت جداگانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهیم کرد که بر اساس آن پنج قطعه از جمله "لحظه‌ها"، "با مسیر باد"، "فرشته مرگ"، "بیداری" و "یک روز مال من" برای مخاطبان اجرا می‌شود. البته برای ارائه دو قطعه دیگر نیز فکرهایی کرده‌ایم که اگر شرایط فراهم شود این قطعه‌ها را نیز برای علاقه‌مندان اجرا می‌کنیم. همچنین یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای اجرای جشنواره در نظر گرفته‌ایم، اجرای مشترک با گروه "داماهی" است. اینکه مسئولان برگزاری جشنواره تصمیم گرفته‌اند این ریسک را انجام دهند و در تجربه اول از گروه‌های تلفیقی و راک برای شرکت در جشنواره دعوت کنند اتفاق خوبی است که امیدوارم استمرار داشته باشد. همچنین امیدوارم مشکل همیشگی صدابرداری سالن‌ها هنگام برگزاری جشنواره در این دوره کمتر باشد.

گروه "داماهی" به سرپرستی دارا دارایی گروه دیگری در سبک موسیقی تلفیقی است که وظیفه خوانندگی آن را رضا کولغانی به عهده دارد و ابراهیم علوی، حمزه یگانه و شایان فتحی دیگر اعضای گروه هستند. این گروه در شهریورماه سال جاری، آلبومی را به نام "داماهی" منتشر کرده که مورد استقبال برخی از منتقدین و نویسندگان موسیقی قرار گرفته است. گروه "داماهی" که قبل از جشنواره چند کنسرت را اجرا کرده‌اند، جمعه‌شب برای اولین بار در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آثار منتشر شده گروه خود و همچنین اجرای چند اثر مشترک با گروه "کامنت" خواهند پرداخت.

504502

کد خبر: 599655

وب گردی

وب گردی