دکه غذاهای مدیترانه ای پناهجویان در جشنواره برلین

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین در حالی آغاز شد که پناهجویان یکی از موضوعات اصلی برلیناله امسال است.

به گزارش ایسکانیوز، پناهجویان و سازمان‌های پناهندگی مردمی به جشنواره و پشت صحنه شصت وششمین دوره جشنواره فیلم برلین دعوت شده‌اند و با راه‌اندازی دکه بزرگ غذای مدیترانه‌ای و جمع آوری کمک مالی سعی در کمک به پناهجویان دارند.

دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره برلیناله ضمن تاکید بر کیفیت فیلم‌های امسال می‌گوید: «ما در برلین هستیم و بحث پناهجویان در آلمان جدی و جنجالی است. فیلمهای زیادی درباره پناهجویان داریم و عنوان جشنواره امسال در اشاره به پناهجو‌ها «در جستجوی خوشبختی» است.

وی ادامه داد: سینما می‌تواند با درک متقابل از یکدیگر، از کشور‌ها، مذاهب، و فلسفه‌های دیگر به این موضوع کمک کند. مهم‌تر از همه، این مضمون اولین جشنواره فیلم برلیناله در سال ۱۹۵۱ بود. ما در حال حاضر معتقدیم باید روی این مضمون تکیه کنیم. زیرا وضعیت شبیه آن وقت است.»

امسال همچنین فیلمسازان ایرانی حضور پررنیگ در جشنواره فیلم برلین دارند

در بخش اصلی جشنواره امسال رفیع پیتز و مانی حقیقی برای دریافت خرس طلایی این جشنواره با فیلمسازانی از کشورهای دیگر رقابت می‌کنند. مانی حقیقی با فیلم «اژد‌ها وارد می‌شود»، نمایندۀ سینمای ایران در بخش مسابقۀ جشنوارۀ برلین امسال است و رفیع پیتز با فیلم «من نرو هستم»، محصول مشترک آلمان، فرانسه و مکزیک، در بخش مسابقه حضور دارند. رضا درمیشیان نیز با فیلم سینمایی لانتوری در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین حضور دارد علاوه بر این‌ها، فیلم مستند «رویای دم صبح» ساختۀ مهرداد اسکویی، فیلم داستانی «والدراما» ساختۀ عباس امینی و به تهیه کنندگی مجید برزگر نیز در بخش «نسل نو» این دوره از جشنواره برلین به نمایش درخواهد آمد.

مانی حقیقی، نوید محمد‌زاده، باران کوثری، رضا درمیشیان، مهرداد اسکویی، عباس امینی، مجید برزگر، از جمله سینماگرانی هستند که در روزهای گذشته به برلین رفتند و یا قصد دارند تا در روز‌های آینده به برلین بروند.

رابطه سینمای ایران و جشنواره فیلم برلین بسیار قدیمی است و نخستین بار سهراب شهیدثالث در سال ۱۹۷۴ به خاطر کارگردانی فیلم «طبیعت بیجان»، جایزۀ خرس نقره‌ای جشنوارۀ برلین را دریافت کرد. پس از آن، پرویز کیمیاوی، مسعود کیمیایی، جعفر پناهی و اصغر فرهادی، سینماگران ایرانی دیگری بودند که با فیلم‌هایشان در جشنوارۀ برلین درخشیدند. جعفر پناهی در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم «آفساید»، برندۀ خرس نقره‌ای این جشنواره شد. پناهی همچنین در سال ۲۰۱۳ خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را به خاطر فیلم «پرده» به دست آورد. او در سال گذشته (۲۰۱۵)، خرس طلایی برلیناله را برای فیلم «تاکسی تهران» دریافت کرد. علاوه بر این، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساختۀ اصغر فرهادی نیز در سال ۲۰۱۱ به عنوان بهترین فیلم برلیناله شناخته شد و خرس طلایی این جشنواره را از آن خود کرد.
503502

کد خبر: 599930

وب گردی

وب گردی