وزیر بهداشت:درد من نظام سلامت است/ گلایه از برگزاری دو مراسم در یک روز

مراسم بزرگداشت روز پرستار در مرکز همایش بین‌المللی صداوسیما با حضور وزیر بهداشت و معاون او برگزار شد.

نیوشا یعقوبی ـ ایسکانیوز : دکتر سید حسن هاشمی با تبریک روز پرستار و ایام الله دهه فجر گفت: تردید ندارم که مردم جامعه پزشکی را تکریم می‌کنند و در همه نظرسنجی‌هایی که توسط دستگاه های معتبر صورت میگیرد جامعه پزشکی و پرستاری و تمامی گروه هایی که در حوزه سلامت عاشقانه به مردم خدمت می کنند ،در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. بنابراین ای کاش در این روزهای نمادین به مردم به صورت نمادین از این گروه‌ها تقدیر می‌کردند. البته در کشور رسم شده که صنف های مختلف برای خودشان مراسم بگیرند امیدواریم روابط عمومی و دانشگاه ها در سال آینده طوری عمل کنند که مردم بتوانند مراتب قدر شناسی خود را ابراز کنند.

او با اشاره به قرار گرفتن کشور در شرایط خاص افزود: امروزه در شرایط خاصی قرار گرفته ایم زیرا از به طرفی در منطقه آشوب زده قرار گرفته ایم و کشور های اطراف ما ناامن هستند و بعید به نظر می رسد مشکلات آنها به این زودی ها حل شود.بر این اساس جریانات فرقه‌ای و مذهبی که به راه افتاده شاید آغازش با برنامه بود اما ادامه آن در دست کسانی که این آتش را روشن کرده‌اند نیست و در این زمینه ما شاهد داستان طالبان و امروز هم شاهد موضوع داعش بوده‌ایم . از طرف دیگر هم دولتی با اراده مردم در ایران سر کار آمد و گه علاوه بر اعتدال ، تدبیر و امید، برنامه های متعدد دیگری نیز داشت. از جمله این برنامه ها طرح تحول سلامت در حوزه اجتماعی و ایجاد آرامش و برداشتن تحریم ها است و تمامی دستگاه های دیپلماسی کشور در خدمت اجرا شدن آن بودند.

هاشمی تاکید کرد : اگر جامعه پزشکی بخواهد به دنبال مطالباتش هم باشد باید به صورت یک مجموعه پیوسته باشند.اگر جدای از هم عمل کنند، سیاست‌مداران گوششان بدهکار نخواهد بود و فکر می‌کنند ما با هم دعوا داریم و بر سر مسائل صنفی، گروهی و شخصی‌مان غائله داریم و مردم نیز نمی‌پسندند.قبل از آمدن این دولت شاهد نوع رابطه میان قوا، مسائل دولت و مجلس و شرایط کشور در یک سال آخر بودیم. بنابراین مردم به دنبال امنیت آرامش و معیشت هستند و به امید نیاز دارند. حال کسانی که خود را خدمتگزار مردم می‌دانند مطمئن باشند از نگاه مردم وظیفه خود را انجام دهند.

او با اشاره به انگیزه ها و اهداف جامعه پزشکی گفت:هدف هر کدام از ما که لباس سفید بر تن کرده‌ایم بدون تردید خدمت به مردم بوده و افتخار یافتیم که لباس خدمت به مردم را بپوشیم. بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که بیمار از چه رنگ، نژاد، فرهنگ و باور و کدام نگاه سیاسی است. اینکه بیمار مسلمان است یا یهودی و یا مسیحی، ایرانی است یا غیر ایرانی، دشمن است یا دوست، اسیر است یا فرمانده هیچ فرقی نمی‌کند زیرا ما این لباس مقدس را برای خدمت به تن کرده‌ایم. اگر انگیزه اصلی خدمت به مردم است فکر می‌کنم مردم دغدغه هایشان را می پسندند. دغذغه امروز مردم ،احترام به آنها و توجه به درد و مشکلاتشان در حوزه اقتصادی و امنیت و امید به آینده است. حال فرقی ندارد که هرکسی درچه بخشی کار می‌کند. امیدوارم همه دست به دست یکدیگر دهند و در این مسیر تلاش کنند.

هاشمی افزود : در مطالعات متعدد ثابت شده که هرچه در حوزه سلامت موفق تر باشید رشد اقتصادی آهنگ و رشد بیشتری خواهد داشت. به دلیل این نگاه همه ما ضرر کردیم زیرا نگاه دولت‌ها و مجالس ما به سلامت مانند نگاه سنتی مردم به این حوزه بوده که می‌گفتند امیدواریم خداوند پول را صرف درمان و سلامت نکند و به همین دلیل حوزه‌ سلامت در اولویت‌های دهم به بعد قرار می‌گرفته است. در برخی استان‌ها می‌بینم که در این 30 سال بیمارستانی ساخته نشده و تختی اضافه نشده است. در حوزه بهداشت نیز وضعیت به همین شکل است. به طوری که 30 سال قبل شبکه بهداشتی را آغاز کردیم اما هنوز در روستاها مانده و گسترش نیافته است. در حال حاضر خانه بهداشت داریم، اما فاقد مرکز مراقبت‌های بهداشتی هستیم و اگر هم آنرا داشته باشیم برای راه اندازی نظام ارجاع بیمارستان نداریم.

وزیر بهداشت ادامه داد:در برخی نقاط کشور مانند ایلام، خوزستان و غیره مشاهده می کنیم که امکاناتی وجود ندارد در همین تهران اگر فردی سکته کند تا رسیدن به بیمارستان امام خمینی (ره) بدون در نظر گرفتن ترافیک چهار ساعت زمان می‌برد. زیرا زیرساخت‌های ما توسعه نیافته و دلیل این عدم توسعه کم توجهی به این حوزه بوده است. این مشکلاتی است که در حوزه‌ای مانند دندانپزشکی نیز با آن مواجهیم به طوری که 90 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه تا کنون 20 هزار نفر در این حوزه بازنشسته شده اند، گفت:در پرستاری با کمبود 100 هزار نفری در گروه پرستاری مواجهیم البته وزرای بهداشت و مسئولین قبلی هم این موضوع را مطرح کرده‌اند اما دریغ از حرکتی است که بخواهد این مشکل را حل کند. با آغاز طرح تحول میزان کار در بیمارستان‌ها افزایش یافته که این افزایش در بستری هشت درصد و در اورژانس‌های شهری مانند تهران 40 درصد بوده است. البته خوشحالیم که طی این طرح 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند و از قول مدیر عامل بیمه سلامت که اعلام کرد 85 درصد این افراد درآمد کمتر از یک میلیون تومان داشته‌آند و 55 درصد آنها خانه نداشتند. بنابراین جامعه پزشکی و پرستاری افتخار می کند که کارشان برای خدمت رسانی به افرادی افزایش یافته که با نداری دست و پنجه نرم می‌کنند.علیرغم افزایش کار 20 هزار نیرو را هم از دست داده‌ایم و آماری که در زمینه اضافه شدن 7000 نیرو و اضافه شدن 16 هزار پرستار در سال آینده ارائه می‌شود برای 20 هزار تخت جدیدی است که می‌خواهیم به سیستم بهداشت و درمان اضافه کنم نه برای جایگزینی افرادی که بازنشسته شده‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به بحث مدیریت درحوزه سلامت گفت:ما و شما هم عقیده‌ایم اما نمی‌دانم چرا در برخی زمینه‌ها توضیحات ما برای برخی موثر نیست که شاید مشکل از خود ماست که نمی‌توانیم سخنان نافذ بگوییم.از روز اول گفته‌ام که نیازی نیست یک پزشک وزیر بهداشت باشد. در دنیا و در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت اقتصاددان بوده و اینطور نیست که اگر پزشک نباشد پرستار وزیر شود. البته در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت وزیر رفاه نیز هست و موضوع منابع و خدمت با هم درآمیخته هستند بنابراین اینطور نیست که وزارت بهداشت بخواهد خدمت ارائه دهد ودیگری پول در اختیار بگذارد و این تازه اول مصیبت باشد.در برخی کشورها وزرای بهداشت هم وزیر بهداشتند و هم رفاه و اینطور نیست که دانشگاه، 600 مرکز تحقیقاتی، بیمارستان و غیره همه در دست یکنفر باشد و او بخواهد از یک طرف در مرز دانش حرکت کند و از طرف دیگر در هر گوشه کشور هر اتفاقی در حوزه تولد، مرگ، دارو، درمان، پیشرفت یا پسرفت علم، هوا، غذا و غیره بیافتد از او بازخواست کنند. بلکه باید هر کسی که مسئول آن حوزه است پاسخ دهد. بنابراین اگر بتوان در آینده تغییری جدی در این زمینه ایجاد کرد پرستار هم می‌تواند وزیر بهداشت شود و امیدوارم شرایط پرستاری بهبود یابد.

وزیر بهداشت افزود: باید در جهت تکریم جامعه پرستاری تلاش کنیم. همیشه می‌گویند حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد. این در حالی است که بزرگترین مشکل من در حوزه سلامت غیر از عدم همراهی کسانی که در ابتدا برای اجرای طرح تحول قول دادند، برخی جامعه پزشکی، پرستاری و... است که متاسفانه همراهی ندارند. اگر هم سکوت کنیم که آن وقت آنها می‌شوند معرف صنف ما. سوال آن است چرا نگاه امروز مردم به صنف پزشکی اینچنین است؟ آیا به خاطر سریال در حاشیه است؟ مسلم است که به خاطر رفتار خود ماست. مردم متوجه می‌شوند که چه کسی عاشقانه و با رغبت خدمت می‌کند و چه کسی به خاطر پول. بنابراین بخشی از فضای موجود ناشی از رفتار خود ما پزشکان، پرستاران، آزمایشگاهیان است. بی‌تردید تکریم جامعه پزشکی توسط خود لین افراد شدنی خواهد بود. برخی‌ها از خدایشان است که دکترها، پرستارها با هم دعوا داشته باشند.

او در جهت تکریم جامعه پرستاری به ساخت سریال پرستاران اشاره کرد و گفت: در جهت تکریم جامعه پرستاری، ساخت سریالی با موضوع پرستاران آغاز شده است. ما تلاش خودمان را در جهت تکریم جامعه پرستاری کرده‌ایم. البته راضی هم نیستیم.

او ادامه داد: آرزویم این بود که جامعه پرستاری ما بتواند هم‌طراز با جامعه پرستاری بین‌المللی پیشرفت کند، اما متاسفانه این موضوع محقق نشد. اشتباه بزرگی که دوستان ما انجام دادند آن بود که پرستاران از بالین جدا کرده و به دانشکده‌ها بردند. این اتفاق در مورد مامایی هم افتاده است. به این ترتیب بود که پرستاری هم مانند یک رشته علوم پایه در نظر گرفته شد و گرایش‌های آن هم مدت‌هاست که تعریف نشده است. می‌گویند پرستار بیکار زیاد داریم. بله شاید پرستاری باشد که تصور کند که فعالیت در این حرفه برایش صرف نداشته باشد یا اینکه از مسیرهای دیگر درآمدهای بیشتری داشته باشد. در هر حال جای یک کارشناس ارشد و... در بیمارستان است نه پشت میز.

او در پایان گفت:بسیاری از کارهایی که امروز در پزشکی انجام می‌شود، میتواند به پرستاران واگذار شود. درد من نظام سلامت است. همه دنیا را هم دیده و در بخش خصوصی نیز کار کرده‌ام. در بیمارستان ما بسیاری از کارهای ما را پرستاران را انجام می‌دهند. این دیوارهایی که بین پزشک، پرستار و کشیده شده است، به نفع پزشک و پرستار و مردم نیست. آرزوی من این بود که این سطوح تعریف شود.

20106

کد خبر: 599957

وب گردی

وب گردی