معاون آموزشی وزیر بهداشت: دانشگاه‌ها باید خواست اجتماعی ادامه تحصیل را پاسخ دهند

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مراسم قدردانی از نفرات برتر کنکور 94 گفت: امروز امید به تحصیل در ایران به 14 سال رسیده که دانشگاه‌ها باید به این خواست اجتماعی پاسخ دهند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در مراسم قدردانی از نفرات برتر آزمون سراسری سال 94 و برگزیدگان بیستمین دوره المپیاد علمی- دانشجویی کشور گفت: تعداد دانشجویان دانشگاه‌های ایران نزدیک به 5 میلیون نفر است این دانشجویان آینده کشور را رقم می‌زنند. در حوزه پزشکی تعداد داوطلبان دو برابر گروه‌های دیگر است در نتیجه باید تلاش کنیم که جواب این استقبال به خوبی داده شود. در حال حاضر 180 هزار دانشجو در حوزه پزشکی در 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

او ادامه داد: اگرچه که ظرفیت آموزش عالی پزشکی کشور بعد از انقلاب بیش از 30 برابر توسعه پیدا کرده است. امیدواریم بتوانیم این میزان را بیش از پیش توسعه دهیم. در اوایل انقلاب امید به تحصیل 8 سال بود اما امروز امید به تحصیل به 14 سال افزایش پیدا کرده است این مسئله نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها باید به این خواست اجتماعی پاسخ دهند در غیر این صورت با نرخ مهاجرت گسترده دانشجویان به خارج از کشور مواجه خواهیم بود.

لاریجانی گفت: متأسفانه ایران با 10 هزار دانشجو در امریکا پس از عربستان سعودی رتبه دوم مهاجرت دانشجویان به امریکا را داراست. از طرفی برخی از دانشجویان به خصوص گروه علوم پزشکی در کشورها و دانشگاه‌هایی تحصیل می‌کنند که استانداردهای آنها در حد و اندازه دانشگاه‌های ایران نیست. باید تلاش کرد قدر جوانان که سرمایه‌های ملی هستند را بدانیم و با برنامه‌ریزی از خروج گسترده آنها از کشور جلوگیری کنیم. ما با برنامه تحول و نوآوری در حوزه پزشکی تلاش می‌کنیم که آموزش پزشکی را در سند آمایش توسعه دهیم.

لاریجانی گفت: معرفی ظرفیت‌های دانشگاه‌های ایران به سایر نقاط دنیا می‌تواند به توسعه حوزه آموزش عالی کشور بسیار کمک کند به عنوان مثال در صفحه Education iran ظرفیت‌های علمی ایران در حوزه بین‌الملل و برنامه‌های آموزشی کشور و دانشگاه‌های برتر معرفی شدند.

او افزود: با افزایش زیرساخت‌ها می‌توان همچنین پذیرش دانشجوی خارجی را ساماندهی کرد به علاوه باید استعدادهای درخشان را به عنوان هدف برای آینده‌سازی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

او ضمن اشاره به این نکته که وزارت بهداشت در دوران پساتحریم برنامه‌های روشنی برای گسترش آموزش پزشکی در دست دارد گفت: باید بتوانیم مسیر دانشگاه‌های هزاره سوم را طی کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهیم همچنین دانشگاه‌ها باید ضمن اینکه مسائل کشور را حل می‌کنند مسئولیت اجتماعی خود برای پاسخگویی به استعدادهای درخشان را ایفا کنند.

20101

کد خبر: 600181

وب گردی

وب گردی