معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: باید در زمینه اقتصاد تغییر جهت فرهنگی صورت گیرد

سورنا ستاری در مراسم قدردانی از نفرات برتر کنکور 94 شرایط کنونی کشور را تغییر در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی خواند و گفت: باید در زمینه اقتصاد تغییر جهت فرهنگی صورت گیرد و از قید و بندهای گذشته رها شد.

به گزارش ایسکانیوز، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم قدردانی از نفرات برتر آزمون سراسری سال 94 و برگزیدگان بیستمین دوره المپیاد علمی- دانشجویی کشور گفت: شرایط کشور اکنون در حال تغییر در حوزه‌های اقتصادی، فکری و فرهنگی است. در دولت آقای دکتر حسن روحانی بسیار بر روی بحث اقتصاد دانش‌بنیان تأکید شد اما برای رسیدن به اهداف مشخص شده باید پایه‌های فرهنگی ترمیم شوند و باید نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی کشور فرض شود.

او افزود: باید در زمینه اقتصاد تغییر جهت جدی فرهنگی صورت گیرد زیرا نیروی تحصیل کرده سرمایه اصلی و پایه تحرکات جوامع هستند. در دنیای امروز، اقتصاد دیگر مبتنی به منابع نیست بلکه بر نیروی انسانی متکی است. در حال حاضر 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند حتی تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در ایران با تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در امریکا برابری می‌کند.

ستاری ادامه داد: شما دانشجویان هنوز اول راه هستید و باید به این مملکت ادای دین کنید زیرا همه ما به مملکت بدهکاریم و باید از خود سوال کنیم تا کنون برای کشور چه کاری انجام داده‌ایم؟

او افزود: علاوه بر گسترش دوره‌های دکتری، پسا دکتری و اعزام دانشجویان به خارج از کشور باید به دوره‌های کارشناسی نیز توجه ویژه شود تا از ظرفیت‌های دانشجویان بهترین استفاده به عمل آید. در کشوری که نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه در نظر گرفته می‌شود، دانشگاه‌ها محور توسعه هستند و صنعت با دانشگاه ارتباط تنگاتنگ دارد. صنعت با کارخانه متفاوت است کارخانه مختص کشورهایی است، که اقتصاد آنها بر پایه منبع است. اگر اقتصاد به سمتی پیش برود که دیگر متکی به منابع نباشد، در کنار دانشگاه‌های بزرگ، شرکت‌های بزرگ تأسیس می‌شوند در این نوع اقتصاد که مبتکی به منابع انسانی است استخدام دولتی آنقدر برای افراد اهمیت ندارد زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند به عنوان مثال ارزش یکی از شرکت‌های موفق دانش‌بنیان در ایران در بازار بین‌المللی 500 میلیون دلار تخمین زده شده. مدیرعامل این شرکت یکی از جوانان نخبه و موفق کشور است که سنش هنوز به 30 سال نرسیده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: باید از قید و بند گذشته رها شد و به الگوهای پیش رو چشم دوخت همچنین باید بر روی رشته‌های جدیدی مثل بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی و ... توجه ویژه داشت ما در بسیاری از علوم در دنیا سرآمد هستیم به عنوان مثال در رشته بیوتکنولوژی جز 10 یا 12 کشور اول دنیا و در رشته نانوتکنولوژی رشته ششم در دنیا را داریم. همین که نگاه سایر کشورها نسبت به ایران تغییر و تمایل آنها برای همکاری با ایران افزایش پیدا کرده است، نشان دهنده ظرفیت بالا و نیروی انسانی کارآمد کشور است. در حال حاضر توافق‌نامه‌‌های بسیاری بین ایران و کشورهای موفق انجام شده در نتیجه باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

20101

کد خبر: 600184

وب گردی

وب گردی