تهران-ایسکانیوز:یکی از مهمترین مشکلات جوانان نبود امکانات کافی برای ازدواج و تشکیل خانواده استو خانواده ها مشکلات اقتصادی را مهمترین مانع  را ازدواج فرزندانشان می دانند اما   باور كنید برای ازدواج كردن راه‌هایی وجود دارد كه شاید در نگاه اول ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما نقش اساسی در این اتفاق مبارك و میمون ایفا می‌كند .

ازدواج در کنار تحصیل

یکی از عوامل افزایش پیدا کردن سن ازدواج، تحصیل است. اگر طوری برنامه‌ریزی شود که دانشجویان بتوانند  در خلال تحصیل، ازدواج کنند، سن ازدواج در بین این قشر که مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش جامعه هستند، کاهش پیدا می‌کند.

حمید فتاحی جامعه شناس  با بیان این مطلب می‌گوید: «این امر مشروط بر این است که خانواده‌ها اهمیت موضوع را درک کنند و متوجه باشند که چه خطرهای بزرگی فرزندان دانشجوی آنها را تهدید می‌کند و چه مشکلات روحی و روانی زیادی در اثر تاخیر ازدواج برای آنان به وجود می‌آید همچنین  با برنامه‌ریزی دقیق و با هماهنگی و کمک دانشگاه و دیگر نهادهای مربوطه، ترتیباتی بدهند که دانشجویان با حداقل امکانات بتوانند ازدواج کنند و در عین حال تحصیل خود را نیز ادامه دهند.»

وی با اشاره به اینکه اگر جوان دانشجو امکان ازدواج داشته باشد در دوران عقد و نامزدی قبل از عروسی، هم از برکات مادی و معنوی ازدواج محروم نشده و هم با انگیزه بیشتری تحصیل را دنبال می‌کند می گوید: « دانشجو اگر احساس کند آینده روشنی دارد و می‌تواند مسئولیت زندگی را که با ازدواج بر عهده او گذاشته می‌شود بر دوش بکشد، کم‌تر به دنبال فعالیت‌ها و برنامه‌های غیردرسی و می‌رود و بلکه تمام سعی و همت خود را صرف بهتر کردن زندگی و بالاتر بردن سطح آن می‌کند.»

هزینه‌ها را حتی الامکان کاهش بدهیم

وحید کریمپور کارشناس علوم اجتماعی  معتقد است عوامل اقتصادی از عمده‌ترین دلایلی است که جوانان برای تأخیر ازدواج خود مطرح می‌کنند و می‌گوید: «برای این که این عامل مهم را کاهش دهیم باید در دو جهت برنامه‌ریزی کنیم  اول اینکه هزینه‌ها را حتی الامکان کاهش بدهیم و دوم اینکه منابع اقتصادی و تولید ثروت را برای جوانان فراهم کنیم. »

کریمپور تاکید می‌کند: « یکی  از راهکارهایی که می‌تواند ما را در عملی ساختن اهداف ذکر شده یاری کند این است که  بسیاری از هزینه‌های اضافه  زندگی مانند هزینه‌های جشن عقد و عروسی، یا تهیه جهیزیه، مسکن و سایر لوازم زندگی که  ضرورت زیادی ندارد را  حذف یا کاهش دهیم و در صورتی که  پسر و دختر و خانواده‌هایشان تصمیم بگیرند تمام هزینه‌های غیرضروری را حذف کنند و به حداقل امکانات اکتفا کنند، امکان ازدواج برای اکثر جوانان ما عملی می‌شود. »

وی می‌گوید: «این که جوانان ما یا خانواده‌هایشان این تصور و ایده را داشته باشند که در ابتدای زندگی باید از همه یا اکثر امکانات مادی برخوردار باشند و در برگزاری مراسم عقد و عروسی، هزینه‌های سنگینی بر یکدیگر تحمیل کنند، نتیجه‌ای جز فرار جوانان از ازدواج نخواهد داشت.»

همیاری در هزینه‌های ازدواج

همان‌طور که دین اسلام همه مردم جامعه را به یاری جوانان برای ازدواج و تشکیل زندگی دعوت می‌کند، همه افراد، خصوصاً افراد متمول، وظیفه دارند در این امر خیر شرکت کنند.

حجت الاسلام علی جانمحمدی کارشناس علوم دینی با بیان این مطلب می‌گوید: « همچنین اگر ترتیبی داده شود که افراد نزدیک به خانواده پسر و دختر، به صورت یک رسم و عادت نیکو، قسمتی از هزینه‌های ازدواج را بر عهده گیرند، کمک بزرگی به تحقق این هدف می‌شود. این پیشنهاد گرچه ظاهر ساده‌ای دارد، ولی در عمل تأثیر شگفت انگیزی در هموار ساختن مسیر ازدواج جوانان دارد و چون این مشکل عمومیت دارد و هر کسی خود را محتاج کمک می‌بیند، همه مردم در این امر خیر شرکت خواهند کرد.»

پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه برای ازدواج

جانمحمدی اعتقاد  دارد  قرض‌الحسنه که یکی از سنت‌های خوب و گره گشای اسلامی است و در آیات فراوانی از قرآن به آن تشویق و تأکید شده، تاثیر فوق‌العاده‌ای در حل مشکلات اقتصادی جامعه دارد اگر این سنت حسنه که امروز در گوشه و کنار جامعه با عنوان وام ازدواج  وجود دارد، گسترش یابد و به این طریق وام‌های طولانی مدت و کم بهره به جوانان برای ازدواج و تهیه وسایل زندگی داده شود کمک زیادی به ازدواج جوانان و در نتیجه کاهش سن ازدواج خواهد شد.

ایجاد شغل‌های پاره وقت در دوران تحصیل و مانند آن

امروز دغدغه اصلی جوانان و به‌ویژه دانش جویان، اشتغال است. متاسفانه آموزش و پرورش و آموزش عالی ما طوری برنامه‌ریزی نکرده که همه فارغ‌التحصیلان خود را به ابزار و فنون شغلی مجهز کند.

حمید فتاحی جامعه شناس   با بیان این مطلب می‌گوید: « نیروی نظامی نتوانسته برای  تعداد عظیم سربازان  وظیفه کاری کند و حداقل هر یک از آنان را در مدت سربازی به فن یا صنعتی مجهز کند. البته کارهایی در تحقق این هدف انجام شده، ولی اصلاً کافی نیست. مثلا اگر دانشجوی جوان ما، بتواند در حین تحصیل، شغل مناسبی داشته باشد، می‌تواند بسیاری از هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند. لازمه این کار این است که آموزش‌های کاردانی و کاربردی در طول تحصیل گسترش یابد و تعداد واحدهای نظری کاهش پیدا کند.»

تشویق به زندگی در کنار خانواده یکی از زوجین

در زمان‌های گذشته اکثر جوانان، ابتدای زندگی خود را در کنار والدینشان آغاز می‌کردند و به مرور زمان سعی می‌کردند با پس‌انداز و امثال آن، از پدر و مادر خود مستقل شوند، اگر بتوان این فرهنگ را دوباره زنده کرد و جوانان و خانواده‌هایشان را به پذیرش این امر تشویق کرد، کمک زیادی به حل مشکل ازدواج می‌شود.

زهره حاجیان – سرویس اجتماعی 
کد خبر: 60021

وب گردی

وب گردی