رونمایی از 100 مستند گردشگری و برنامه تلویزیونی سینمای جوان

در جریان نشست خبری رونمایی از تولیدات مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند سیما که امروز 26 بهمن‌ماه در محل ستاد مرکزی انجمن برگزار شد مدیر شبکه مستند و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ضمن تقدیر از همکاری پربار صورت گرفته از ادامه و گسترش این همکاری‌ها خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز در این مراسم که با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، جمعی از مدیران و مسئولین هر دو نهاد و اهالی رسانه برگزار شد، فرید فرخنده کیش ضمن تشریح توافقات صورت گرفته در یک سال اخیر بین شبکه مستند و انجمن در خصوص تولید مشترک آثار گفت: طی تفاهم‌نامه‌ها و توافقاتی که با شبکه مستند سیما داشتیم قرار بر این شد که مجموعه مستندهای با مضامین گردشگری و فرهنگ بومی مناطق سراسر کشور توسط فیلم‌سازان بومی استان‌های مختلف تولید شود. حمایتی که شبکه مستند از این تولیدات به عمل آورد درواقع جای خالی حضور تلویزیون در حوزه تولید و نمایش فیلم کوتاه را در کشورمان پر کرده است. چراکه در تمام دنیا شبکه‌های تلویزیونی به‌نوعی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حامیان فیلم‌های و فیلم‌سازان عرصه فیلم کوتاه هستند. همچنین در بازارهای فیلمی که در کنار جشنواره‌های فیلم کوتاه برگزار می‌شوند تلویزیون‌ها عمده خریداران این تولیدات هستند.

امیر تاجیک نیز با اشاره به این نکته که تفاهم صورت گرفته با انجمن سینمای جوانان ایران ازجمله نخستین تفاهمات صورت گرفته در دوره مدیریت حال حاضر شبکه مستند بود گفت: با دیدن نخستین محصولات حاضر شده در پی این همکاری مشترک به‌وضوح می‌توان خلاقیت و نگاه متفاوت و متنوع فرهنگی در مجموعه آثار تولید شده را تشخیص داد. از دیگر مواردی که در این آثار مشاهده می‌شود متمایز بودن این فیلم‌ها از تولیدات متداول تلویزیونی است. درواقع در شبکه مستند سیما تلاش کردیم به‌جای تولید برنامه با مجموعه تهیه‌کننده‌های تلویزیونی که عمدتاً ساکن تهران هستند از خلاقیت و نگاه تازه فیلم‌سازان جوان در سراسر کشور بهره ببریم. اولین و به‌نوعی تنها نهادی هم که می‌توانستیم طی همکاری با آن به چنین تنوع و تازگی دست پیدا کنیم انجمن سینمای جوانان ایران بود. درواقع انجمن باسابقه، گستردگی و پویایی که دارد محفلی برای دورهم جمع شدن فیلم‌سازان جوان و باسابقه در سراسر ایران است. پتانسیلی که با تنوع و خلاقیت جاری در آثار تولید شده باعث خرسندی و خوشحالی شخصی من است.

در ادامه این نشست فرید فرخنده کیش ضمن تقدیر از این نگاه پویا که در مدیریت شبکه مستند سیما جریان دارد گفت: همکاری‌های صورت گرفته که محصول آن مجموعه 100 مستند کوتاه و برنامه تلویزیونی سینمای جوان است با مجموعه همکاری‌های گسترده‌تر ادامه خواهد داشت. چراکه برعکس سایر شبکه‌های تلویزیونی که عموماً در مقاطع کوتاه و موارد خاص و در آینده انجمن همکاری داشته‌اند، شبکه مستند همکاری مستمری را شکل داده است که درواقع به نفع هر دو مجموعه تمام شده است. همچنین برای نمایش مجموعه مستندهایی که پیش‌ازاین در انجمن تولید شده است صحبت‌های انجام شد که به‌زودی شاهد عملی شدن آن‌ها نیز خواهیم بود.

مدیر شبکه مستند با اشاره به این نکته که نخستین بخش از مجموعه 100 مستند تولید شده طی همکاری مشترک انجمن روز 3 اسفندماه ساعت 21 با نمایش مستند «کنده هنوز دیگر دود نمی‌کند» به کارگردانی محمدباقر حنطوش زاده فیلم‌ساز دزفولی آغاز و در قالب برنامه‌های 30 دقیقه‌ای هر هفته ادامه خواهد داشت. همچنین مجموعه برنامه سینمای جوان نیز که طی آن به معرفی ویژگی‌های فرهنگی استان‌ها، هنرمندان و سوابق دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران خواهد پرداخت به‌زودی در قالب برنامه‌هایی احتمالا 52 دقیقه‌ای روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن نیز در توضیح ساختار تولیدات مشترک صورت گرفته گفت: برنامه سینمای جوان طی یک ساختار کلی تنظیم شده که در تلفیق با نگاه متنوع و ویژگی‌های خلاقه فیلم‌سازان هر استان تولید شده است با معرفی ویژگی‌های هر استان آغاز و با متمرکزتر شدن بر روی سوابق و توانمندی‌های دفاتر انجمن به معرفی هنرمندان فیلم‌سازی و عکاسی دفاتر خواهد پرداخت. مجموعه مستندهای گردشگری نیز توسط فیلم‌سازان جوان و خلاق فعال در سراسر کشور با موضوعاتی متنوع تولید شده است که علاوه بر نمایش از طریق شبکه مستند مانند سایر تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران با آن‌ها در خصوص عرضه خارج از تلویزیون آن‌ها اقدام خواهد شد.

گفتنی است که این مراسم با نمایش تیزر تولیدات صورت گرفته و همچنین مستند «هوادار» به کارگردانی مصطفی امامی از مجموعه مستندهای تولید شده در پی همکاری مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند سیما برگزار شد.

504502

کد خبر: 600530

وب گردی

وب گردی