سامانه آزاد اکسپو حلقه اتصال بازار، صنعت و دانشگاه

در میان روش‌های گوناگونی که برای تجاری‌سازی فناوری‌ها و محصولات معرفی می‌شوند، «فن ‌بازار» به عنوان بستری قوی و ابزاری کارآمد برای توسعه و تبادل فناوری، عرضه و فروش فناوری و همچنین محلی برای شناسایی مشکلات و کاستی‌های موجود در صنعت معرفی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، به طور خلاصه فن بازار دارای نقش‌های مهمی از جمله بهرهبرداری از فناوری و تست‌های استفاده‌ نشده، مبادله فناوری و نقش واسطه‌گری بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباطات مرتبط با فناوری همچون شیوه‌های تجارت و تجاری‌سازی فناوری، بازاریابی برای محصولات فناورانه و خدمات مالی است.

خیز دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل علم به ثروت

سامانه فن‌ بازار دانشگاه آزاد اسلامی با نام آزاد اکسپو به آدرس Azadexpo.ir با هدف عرضه محصولات تولیدی توسط مراکز رشد واحدهای دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه این مراکز و به عنوان نمونه‌ای ‌از فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی با الگوی متداول در دنیا راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن ایجاد امکان ارتباط عملیاتی بین بخش صنعت، بازار و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین این سامانه زمینه‌ای ‌برای تجاری‌سازی ایده‌ها ‌و محصولات شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فن‌آور فراهم کرده و ویترینی برای عرضه محصولات و نوآوری‌هااست.

در واقع می‌توان گفت تشکیل سامانه آزاد اکسپو برای معاملات فناوری و محصولات تجاری‌شده، یکی ازگام‌های موثری است که دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تبدیل علم به ثروت برداشته است.

آزاد اکسپو؛ نمایشگاهی دائمی برای خرید و فروش محصولات فناورانه

سامانه آزاد اکسپو فعالیت اولیه خود را در آذر 1393 و فعالیت رسمی خود را در اردیبهشت 1394 همزمان با سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، پس از رونمایی توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد. به گفته مسئولان دانشگاه، این سامانه به عنوان نمایشگاهی دائمی برای خرید و فروش محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت می‌پردازد.

مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی سامانه آزاد اکسپو ترویج فرهنگ کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی و اقتصادی در حوزه صنایع پیشرفته، حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری، پرورش افراد خلاق و مبتکر و حمایت از فرآیندهای نو در تولیدات صنعتی با هدف ارتقا کیفیت، حمایت مالی و علمی از کارآفرینان در تبدیل ایده به محصول، ایجاد اشتغال و تفکر مولد در جامعه و ایجاد دانش فنی و جلوگیری از خروج ارز، امکان پاسخگویی به نیاز‌های واحدهای دانشگاهی از طریق تولید محصولات شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه دانشگاه، زمینه‌سازی جهت ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار‌‌های بین‌المللی و صادرات محصولات و خدمات از طریق راه‌اندازی بخش‌های غیرفارسی سامانه به زبان‌های انگلیسی و عربی است.

امکانات و خدمات متعددی در سامانه آزاد اکسپو در نظر گرفته شده که برخی از آنها عبارتند از: ثبت شرکت، عرضه و تقاضای فناوری، عرضه و تقاضای خدمات، عرضه و تقاضای کالا، اعلام نیاز از صنعت و بازار، امکان عرضه کالای مازاد واحد‌ها، خرید و فروش آنلاین، خدمات و سرویس‌های آنلاین، رویدادهای مرتبط، فروشگاه محصولات و آموزش‌های حقوقی و تجاری.

تمامی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند مشخصات خود (اعم از مشخصات ثبتی، حقوقی، ارتباطی و...) را در سامانه آزاد اکسپو ثبت کرده و در اختیار عموم قرار دهند. همچنین هر شرکت می‌تواند با استفاده از کارتابل خود رزومه، فناوری‌های قابل عرضه، محصولات قابل فروش، محصولات موردنیاز و فرصت‌های ویژه قابل ارائه خود را در سایت ارائه کند. این سامانه امکان استفاده به زبان انگلیسی را نیز داراست و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند جهت حضور در بازار‌های بین‌المللی، در بخش انگلیسی و در فاز دوم در بخش عربی نیز اطلاعات مورد نظر خود را ارائه دهند.

امکان خرید و فروش آنلاین در سامانه آزاد اکسپو

یکی از امکانات بسیار مهم سامانه آزاد اکسپو امکان خرید و فروش آنلاین در سامانه است که در صورت لزوم، کاربران می‌توانند به صورت مستقیم، کالای موردنظر خود را از طریق سامانه خریداری کنند. همچنین امکان اعلام نیاز محصولات، خدمات و فناوری‌های موردنظر، از خارج سامانه دیده شده و فعالان بخش صنعت و بازار می‌توانند نیازهای خود را در این سامانه اعلام کنند. این نیازها به صورت عمومی در سایت قابل نمایش است و به صورت تخصصی بر اساس شاخه صنعت، در کارتابل شرکت‌های هر حوزه نمایش داده خواهد شد.

در سایت سامانه آزاد اکسپو بخشی تحت عنوان «آخرین رویدادها» تعبیه شده که اخبار مرتبط با موضوع فعالیت سامانه و همچنین تغییرات و بهبودهای داخلی سامانه در آن منعکس می‌شود.

تلاش در جهت بهینه‌سازی عملکرد سامانه آزاد اکسپو

پس از رونمایی از سامانه آزاد اکسپو، تغییرات محتوایی و عملکردی در سامانه برای بهینه‌سازی عملکرد آن صورت گرفته که بهبود نمایه کلی سامانه (گرافیک، اضافه کردن بخش‌های کاربردی و...)، ورود اطلاعات شرکت‌ها ‌و محصولات و افزایش تعداد کاربران و محصولات، اضافه شدن بخش سامانه خرید و فروش کالا، تکمیل بخش آخرین رویدادها، تکمیل اطلاعات بخش راهنما، راه‌اندازی مرکز پیام سامانه و اختصاص 10 خط تلفن اختصاصی، از جمله این تغییرات است.

نکته جالب توجه درطراحی سامانه آزاد اکسپو این است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور و فعالان بخش صنعت و بازار در کشور می‌توانند نیازهای خود را در بخش تقاضای محصول، ثبت کنند تا شرکت‌های دانش بنیان با اطلاع از این نیازها، محصولات مرتبط خود را ارائه داده و تولیدات خود را هدفمندتر کنند .

بدون شک گسترش فعالیت‌های سامانه آزاد اکسپو به تقویت اقتصاد کشور، افزایش سرعت رشد شرکت‌های دانش بنیان، کاهش بیکاری، جلوگیری از خروج نخبگان، پاسخ بهینه و بومی به نیاز‌های بخش صنعت، کاهش وابستگی‌های استراتژیک به اقلام خارجی و تأمین اهداف اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات مختلف هیأت امنای استانی، از ایجاد یک نمایشگاه دائمی از دستاوردهای پژوهشی قابل تبدیل برای تجاری‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی به نام آزاد اکسپو خبر داده بود. به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ در آزاد اکسپو، تمام واحدهای دانشگاه باید در راستای برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، نمونه‌های خود را که قابلیت تجاری‌سازی دارند، معرفی و عرضه کنند.

راه‌اندازی ایشاپ آزاد اکسپو برای تأمین نیازهای داخلی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی

سامانه خرید و فروش کالا (ایشاپ) آزاد اکسپو، یکی از زیرمجموعه‌های این سامانه است که در آن امکان خرید محصولات موردنیاز واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور وجود خواهد داشت.

ایشاپ آزاد اکسپو از امکانات جدید این سامانه است که می‌تواند نقش موثری در تأمین نیاز‌های داخلی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی ایفا کند. در حال حاضر بیش از 190 محصول دانش بنیان و غیر دانش بنیان در این بخش سامانه بارگذاری شده است.

در روش سنتی، هر خریدار باید ابتدا مراکز ارائه کالا را که ممکن است در سطح شهر پراکنده باشند، شناسایی کند، سپس به صورت حضوری به آن مرکز مراجعه کرده و در بین کالاهای موجود، به دنبال کالای مورد نظر خود بوده و بعد اقدام به خرید کند. این امر مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است که در برخی موارد منجر به صرفنظر فرد از خرید می‌شود. مقایسه‌ای‌ کلی بین روش خرید سنتی و استفاده از ایشاپ، نشان می‌دهد که امکانات موجود در ایشاپ از جمله عدم نیاز به تردد در بازار، یافتن سریع کالای موردنظر، امکان مقایسه فنی و قیمتی اقلام موردنظر، امکان مقایسه شرایط فروش فروشندگان مختلف، امکان مراجعه و خرید 24ساعته، عدم نیاز به صرف هزینه‌های ترددی و کاهش هزینه‌های بالاسری فروشندگان و امکان ارائه کالا با قیمت مناسب‌تر کاملاً به نفع خریدار است.

سامانه خرید و فروش کالا، به عنوان بخشی از سامانه آزاد اکسپو برای ارتباط بین عرضه‌کنندگان کالا و مشتریان در قالب فضای اینترنت طراحی شده و این بخش سامانه در آدرس Eshop.Azadexpo.ir (زیر دامنه سایت اصلی) در دسترس است.

ایشاپ آزاد اکسپو در وهله اول جهت تأمین نیازهای داخلی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده و تمامی واحدهای سراسر کشور می‌توانند نیازهای اساسی خود را در آن بیابند.

ضمناً محصولات دانش بنیان واحدهای مستقر در مراکز رشد، در ایشاپ ارائه می‌شود و هنگام خرید در صورت وجود کالاهای مشابه، با اولویت بالاتر و شرایط بهتری نمایش داده خواهد شد. در آینده نیز امکان خرید محصولات توسط اساتید، کارکنان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین نهادهای مرتبط با دانشگاه آزاد اسلامی فراهم می‌شود.

برای استفاده از سامانه ایشاپ، امکانات متعددی نظیر بهترین و مناسب‌ترین قیمت‌ها، امکان خرید اقساطی، باکیفیت‌ترین کالاها، تخفیف‌های ویژه و طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

آزاد اکسپو؛ پل ارتباطی دانشگاه و صنعت

دکتر داود ثمری، رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تاریخچه تأسیس سامانه آزاد اکسپو گفت: نخستین بار در آذر 1393 همزمان با هفته پژوهش و فناوری جرقه تأسیس فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ارائه خدمات و محصولات شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در این سامانه، زده شد.

وی با بیان اینکه با تأکید دکتر میرزاده، نام این سامانه از فن بازار به سامانه آزاد اکسپو تغییر کرد، گفت: با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی، شرکت توسن و واحد اصفهان اقدامات اولیه راه‌اندازی این سامانه با هدف برقراری تعامل بین عرضه‌کنندگان محصول (دانش بنیان و غیر دانش بنیان) و متقاضیان محصول آغاز شد. به عبارت دیگر، هدف دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد این سامانه، اتصال بازار، صنعت و دانشگاه به عنوان سه رأس یک مثلث بود.

ترویج فرهنگ کارآفرینی توسط سامانه آزاد اکسپو

رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چند هدف مهم برای راه‌اندازی آزاد اکسپو تعریف شده، گفت: مهمترین هدف تأسیس این سامانه، ترویج فرهنگ کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی و اقتصادی در حوزه صنایع پیشرفته بود.

ثمری خاطرنشان کرد: متمایزترین بخش سامانه آزاد اکسپو با فن بازار‌هایی که در کشور وجود دارد، وجود عرضه و تقاضا به صورت همزمان در سامانه است.

وی درخصوص آخرین آمار محصولات شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه آزاد اکسپو، گفت: تقریباً تمام استان‌ها ‌محصولات خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند. در اولین روز افتتاح این سامانه 60 محصول در سامانه ثبت شده بود ولی در حال حاضر بیش از 600 محصول دانش بنیان در سامانه ثبت شده و در حال تکمیل است.

ثمری با بیان اینکه سامانه آزاد اکسپو فقط خاص دانشگاه آزاد اسلامی نیست و عملاً همه کشور می‌توانند در این سامانه ملی مشارکت کنند، گفت: تمام شرکت‌های دانش بنیان، واحد‌‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری این قابلیت را دارند که در سامانه ثبت‌نام کنند.

سامانه آزاد اکسپو حلقه مهم در امور تجاری‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سامانه آزاد اکسپو یکی از حلقه‌های مهم در امور تجاری‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی است. یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی که در تجاری‌سازی مطرح می‌شود، فروش محصول است در همین راستا سامانه آزاد اکسپو امکانی را فراهم کرده تا واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با بخش صنعت و متقاضیان فناوری تعامل برقرار کرده و یک بازار برای فروش محصولات خود داشته باشند.

با وجود اینکه تنها 10 ماه از راه‌اندازی سامانه آزاد اکسپو در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد اما آمارها حاکی از این موضوع است که این سامانه عملکرد قابل دفاعی در حوزه فناوری و تبدیل علم به ثروت داشته است و بدون شک در آینده تبدیل به مکانی امن برای تجاری‌سازی فناوری‌ها در سطح کشور خواهد شد.

20104

کد خبر: 600723

وب گردی

وب گردی