جهانگیری: اقتدار نیروی دریایی پیش نیاز حفاظت از منافع کشور است

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت استفاده از منابع و منافع دریا گفت: اقتدار نیروی دریایی پیش نیاز استفاده از دریاست. نیروی دریایی باید بتواند از منافع ایران و سایر کشورهای مسلمان همسایه ی دریا حفاظت کند.

به گزارش ایسکانیوز، جهانگیری امروز (سه شنبه) در همایش تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا گفت: حیات اقتصادی ایران متکی و گره خورده با دریاست و به همین دلایل است که رهبر معظم انقلاب از عنوان نیروی دریایی راهبردی ارتش استفاده کرده است.

وی حفاظت و حراست از دریاها، امنیت کشتیرانی و نمایش اقتدار ایران را مسائلی استراتژیک ارزیابی کرد و گفت: نیروی دریایی ارتش باید هر روز بیش از پیش به فناوری های نوین تجهیز شوند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت, معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر زمان بندی های خوبی در نیروی دریایی شکل گرفته است، اظهار داشت: در بازدیدی که از ناوشکن جماران داشتم شاهد همکاری بخش های مختلف برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش جمهوری اسلامی ایران بودم که باید با هماهنگی از این توان ایجاد شده حفاظت کرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به استقرار نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران گفت: نیروی دریایی در این سواحل کارهای خوبی انجام داده و پیشتاز حرکت توسعه ای است که جا دارد از فرماندهی این نیرو که باجدیت امور را پیگیری می کند، قدردانی شود.

وی خاطرنشان ساخت: سواحل مکران باید به قطب مهم تجاری و صنعتی کشور مبدل شود و مردم ایران از برکات نعمت دریای عمان برخوردار شوند. دولت نیز تمام مساعی خود را در این خصوص به کار خواهد بست تا این سواحل بیش از پیش شکوفا شود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه نیروهای مسلح می توانند در صنایع مرتبط با دریا موثر باشند، گفت: از برنامه های راهبردی دولت کمک به نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران است تا دریای عمان تبدیل به کانون مهمی برای توسعه ی ایران شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد دریا موضوع مغفول مانده در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دریا می تواند یکی از رشته های پیشران حرکت اقتصادی باشد و نیازها و مشکلات عمده کشور نظیر بیکاری را حل و فصل کند.

دکتر جهانگیری افزود: باید اراده ی ملی برای استفاده از ظرفیت های دریاهای کشور شکل بگیرد و دولت، نظام بانکی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی همه ی استعدادهای خود را برای بهره مندی از منابع و منافع دریا به صحنه بیاورد.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای استفاده از سواحل مکران و سفر خود به این سواحل برای پیگیری این رهنمودها، گفت: فکر می کنم تک تک مسئولان در برابر این نعمت خدا مسئولیت دارند چرا که کیلومترها ساحل با بهترین شرایط دریایی که مرتبط با آب های آزاد است در اختیار ماست و باید از آنجا بهترین استفاده را انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران با توجه به 2900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر خط ساحلی منحصر به فرد است، گفت: خلیج فارس منبع و مرکز اصلی انرژی دنیاست و ذخایر عظیم نفت و گاز در آن نهفته است و این منطقه نیاز به هزاران میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

دکتر جهانگیری با اشاره به میزان ذخایر نفت و گاز ایران گفت: یکی از رسالت های مهم دولت برداشت و استخراج این منابع در جهت رفاه و توسعه ی کشور است.

وی با اشاره به توانایی، جایگاه و قدرت ایران به لحاظ صنعتی،‌نیروی انسانی و سابقه ی فعالیت برای بهره برداری از این منابع و کمک به کشورهای دیگر گفت: حمل و نقل دریایی یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد خلیج فارس و دریای عمان است و باید سالانه چند صد میلیون تن انرژی و کالا از طریق کشتی و مسیر دریا به بازارهای مصرف حمل شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ساخت، تجهیز و تعمیر کشتی ها، بازاری چند ده میلیارد دلاری است که کشورهای دیگر سعی کردند آن را به انحصار خود درآورند اما ما می توانیم با توسعه ی بنادر در سواحل نقش مهمی در حمل و نقل دریایی، کشتی سازی و ارائه خدمات به کشتی ها داشته باشیم.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع توسعه سواحل مکران از سوی دولت، اظهار امیدواری کرد با استقرار صنایع و پالایشگاه این منطقه به قطب توسعه کشور تبدیل شده و پیش بینی می شود که بیش از یک میلیون نفر در این منطقه سکونت پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عزم دولت برای احداث صنایعی که یا نیازمند آب هستند و یا مواد اولیه آنها از خارج می رسد، به سواحل جدی است، گفت: با توجه به اهمیت و مباحث امنیتی پیرامون تنگه هرمز،رییس جمهور در یک تصمیم راهبردی به وزیر نفت مسئولیت داد تا با ایجاد خط انتقال نفت به جاسک این بندر به یکی از مناطق صادرات نفت کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قرار بود منطقه جاسک برای دستیابی به بسترهای توسعه جزو مناطق آزاد شود، از اینکه مصوبه دولت در مجلس شورای اسلامی بیش از یکسال معطل مانده و برخی نیز می گویند رد شده است ابرازگلایه کرد.

دکتر جهانگیری با طرح این پرسش که چرا در سالهای گذشته ما موفق نشدیم از این ظرفیت ها بهره برداری کنیم، به مقایسه ی صنعت کشتی سازی ایران با کشورهای صاحب نام در این صنعت پرداخت و گفت: ما در بخش های مربوط به دریا حتی متناسب با پیشرفت های داخل کشور جلو نرفته ایم و هیچ گاه پرسیده نمی شود که چرا صنعت کشتی سازی که در دهه ی 40 آغاز شد هیچ گاه به راه نیفتاد.

وی یکی از مهمترین دلایل این عقب ماندگی را عدم تامین منابع مالی ساخت کشتی عنوان کرد و گفت: ما در ساخت سازه های دریایی نظیر دکل های حفاری و سکوها موفقیت های قابل توجهی به دست آورده ایم و وقتی اراده کردیم موفق شدیم حتی سکوهای هفت هزار تنی در کشور بسازیم و اگر زیرساخت ها را ایجاد کنیم می توانیم در کشتی سازی نیز موفقیت های قابل توجهی به دست آوریم.

معاون اول رییس جمهور افزود: صنایع مرتبط با دریا و شیلات می تواند موجب اشتغال هزاران نفر در ده ها رشته ی شغلی شوند پس باید در این زمینه بیش از پیش فعالیت کنیم.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور امیر دریادار سیاری فرمانده ی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی پیرامون رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل نیروی دریایی راهبردی و توسعه ی سواحل مکران گفت: امروز نظریه ی بازگشت به دریا برای بهره گیری از منابع و منافع آن با قدرت توسط نیروی دریایی ارتش در حال اجراست و بر همین اساس نیز این نیرو حضور موثری در آبهای آزاد داشته است.

وی با تشکر از دولت به دلیل حمایت از نیروی دریایی ارتش برای دستیابی به اهداف استراتژیک تعیین شده، گزارشی از برنامه های ارائه شده و سابقه ی برگزاری همایش ملی تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی ارائه کرد.

در این مراسم ماکت ناوشکن جماران از سوی امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به معاون اول رییس جمهور اهدا شد.

202/201

کد خبر: 600875

وب گردی

وب گردی