رئیس سازمان دامپزشکی خبرداد؛ کاهش مراکز آبزی پروری آلوده به بیماری ویروسی وی اچ اس

خلج، گفت: در 10 ماه گذشته تعداد مراکز پرورش ماهی قزل آلا که به بیماری ویروسی وی اچ اس آلوده بود از 402 به 94 مرکز کاهش یافت.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی خلج در نخستین همایش ملی ایمنی و واکسینایسون ماهیان سرد آبی با اشاره به اینکه عملیات نظارت و پایش مراکز پرورش ماهی قزل آلا برای کنترل و مدیریت بیماری ویروسی وی اچ اس بصورت مداوم در سراسر کشور انجام می شود، افزود: در 10 ماه گذشته لایروبی، شستشو و ضدعفونی حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا و نظارت دقیق بر تخم چشم زده ماهی قزل آلای وارداتی از مهمترین اقدامات سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری بوده است.

وی گفت:‌ سال 92 تعداد کانون های آلوده به بیماری ویروسی وی اچ اس 450 مورد بود که این مسئله سبب شد بسیاری از مراکز پرورش و تولید ماهی قزل آلا تعطیل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور،افزود: بهداشت آبزیان و رفاه آنان در مراکز پرورش دو رکن اصلی تولید محصول سالم است و برای اجرای آن باید پایش و مراقبت مستمر عوامل بیماری زا در مراکز پرورش انجام شود، نمی توانیم کمبود 50 میلیون تن گوشت ماهی را در بازار مصرف بدون در نظر گرفتن این عوامل تامین و تولیدکنیم.

خلج، تاکیدکرد: آبزی پروران باید گونه های مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی و محیط را برای پرورش انتخاب کنند چرا که انتخاب گونه آبزی نامناسب سبب انتقال و شیوع بیماری های غیر بومی خواهد شد.

وی، گفت: درکشور ما 946 هزار تن انواع آبزی تولید می شود که از این میزان 371 هزار تن در مراکز آبزی پروری و 575 هزار تن نیز در بخش صد و صیادی تولید می شود اما آنچه که در تولید آبزیان باید در اولویت قرار گیرد پایداری و تولید سالم است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: منابع آبی کشور محدود است و شاهد تغییرات آب و هوایی در کشور هستیم این عوامل تاثیر مهمی در آینده آبزی پروری در کشور دارد و باید شرایطی را ایجاد کنیم که شاهد تولید پایدار در این بخش باشیم.

خلج گفت:‌ برای تداوم تولید آبزیان باید ساختارها را تغییر و ضریب مکانیزاسیون را در بخش آبزی پروری افزایش دهیم امروزه آبزی پرور خوب فردی است که از دانش و فناوری های روز برای تولید کارآمد استفاده کند.

وی افزود: هم اکنون بازسازی ساختارهای مراکز آبزی پروری در کشور مهمترین اولویت تولید در این بخش است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: پرورش دهندگان ماهی قزل آلا باید آبهای ورودی و خروجی حوضچه های پرورش خود را پالایش کنند و پایش مستمری نیز در زمینه بهداشت و رفاه مرکز خود داشته باشند در غیر این صورت با مشکل جدی در آینده تولید مواجه خواهند شد.

خلج گفت:‌ باید روی تولید مولد میگو ، ماهی قزل آلا و ماهیان گرمابی کار کنیم در غیر این صورت مراکز پرورش بستر مناسبی برای شیوع بیماری ها خواهد بود و نمی توانیم تولید سالمی داشته باشیم.

وی افزود: ‌بی توجهی به اصول تولید پایدار شرایط را برای هجوم بیماری فراهم می کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از وجود 34 بیماری آبزیان در کشور خبرداد و گفت: 23 مورد از بیماری ها بومی ایران است، این آمار نشان می دهد که اجرای موازین بهداشتی و اجرای مفاهیم پیشگیری مقدم بر درمان بسیار ضروری است.

خلج درباره روند اجرای طرح مقابله با استفاده از ماده مالاشت گرین در مراکز پرورش ماهی افزود: ‌متاسفانه برخی از آبزی پروران از این ماده که در صنعت رنگرزی کاربرد دارد برای رنگی کردن گوشت ماهی استفاده می کردند در پی این اقدام غیر بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد عمل شد و از ابتدای سال تاکنون موفق شدیم 29 مزرعه آلوده را تعطیل و ماهی های تولیدی را معدوم سازی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای روش های پیشگیری میزان مصرف داروها، آنتی بیوتیک ها و واکسن ها در مراکز پرورش کاهش یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از توقیف سه محموله میگوی قاچاق که به بیماری لک سفید مبتلا بود خبر داد و گفت:‌ برای جلوگیری از ورود تخم چشم زده آلوده به کشور نیز دستورالعمل های لازم ابلاغ شده و در حال اجراست.

خلج از اتحادیه های تولیدی خواست سازمان دامپزشکی کشور را در پایش و مدیریت موازین بهداشتی تولید همراهی کنند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی برای اجرای طرح های مدیریت و مقابله با بیماری ها به بودجه مناسب نیاز دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: برای کنترل بیماری دامی تب برفکی به 60 میلیون دوز واکسن با 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که فقط 10 درصد واکسن مورد نیاز را در اختیار داریم.

401401

کد خبر: 600904

وب گردی

وب گردی