تأسیس نخستین پژوهشکده فناوری‌های پیشرو و همگرای کشور در دانشگاه تهران

برای نخستین بار در کشور، پژوهشکده فناوری‌های پیشرو و همگرا در چهار حوزه شناختی، بایو، اطلاعات و نانو، با همکاری دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه تهران تأسیس شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ، محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اعلام این خبر، هدف اصلی تأسیس این پژوهشکده را که به اختصار NBIK نامیده می‌شود، توسعه فعالیت‌های نوآوری، پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های چهارگانه علوم پیشرو(علوم شناختی، بایوتکنولوژی، علوم اطلاعات و نانوفناوری ) عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران که به لحاظ تنوع و تعدد رشته‌های علمی جزو دانشگاه‌های جامع جهان حساب می‌شوند، اکنون به سمت هدایت و حمایت از پژوهش‌ها و آموزش‌های میان رشته‌ای در حوزه‌های پیشرو علوم می‌روند و در کشور ما نیز،‌ دانشگاه تهران برای اولین بار در کشور، با استفاده از ظرفیت‌های موجود، این هم‌افزایی علمی منسجم را در قالب یک پژوهشکده جامع و همگرا به‌ نام NBIK ایجاد کرده است.

رحیمیان، با اعلام اینکه در دنیا و در عرصه فناوری‌های نوین، دچار یک تغییر نگاه جدی از توسعه «فناوری در خدمت انسان» به سمت خلق فناوری‌های یک‌پارچه شده با کاربر هستیم، گفت: این تغییر نگاه در عرصه دانش جهانی به معنای تحول جدی در ارتباط کاربران با محصولات فناوری‌های نوین و درنظر گرفتن انسان به‌عنوان یک موجود شناختی در مرکز طراحی و و توسعه تمامی فناور‌ها و محصولات است و به زودی این طرز نگاه و این محصولات، چهره دنیا را به شدت تغییر خواهد داد. برای درک این نگاه و عقب نماندن این گستره گروه همگرا در عرصه علم و فناوری جهانی ما نیز ناگزیریم به این عرصه توجه جدی کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه گفت: به نتیجه رساندن این کار بزرگ، یک حرکت فرا رشته‌ای، منسجم اما چندوجهی به سمت توسعه علوم و فناوری‌های همگراست و NBIK هسته اولیه این حرکت مهم در عرصه علمی کشور خواهد بود.

رحیمیان، در پاسخ به این سوال که چرا این چهار حوزه برای تامین NBIK انتخاب شده‌اند، اضافه کرد: در پارادایم نوین علم و فناوری جهانی، توجه به قابلیت‌های شناختی انسانی، محور کار است و فناوری‌ها، متناسب با این قابلیت و در جهت ارتقای آن طراحی و تولید می‌شود. به علاوه زیرساخت دیگر این فناوری‌ها، درک مناسب از بیولوژی انسان و خصوصاً مغز انسان است که با استفاده از دستاوردهای نانو و فناوری اطلاعات توسعه می‌یابد. بنابراین، کلید موفقیت در این عرصه نوین جهانی، آن است که دانش فناوری‌های همگرا (نانو، بایو، اطلاعات و شناختی) به صورت یکپارچه توسعه یابد و این متضمن این است که بتوانیم تفکر پژوهش میان‌رشته‌ای و فرا رشته‌ای را در حوزه آموزش عالی ایجاد کنیم و توسعه دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، هدف از تشکیل پژوهشکده فناوری‌های همگرا را هدایت پژوهش و توسعه فناوری، ایجاد و هم‌افزایی در میان دستاوردهای متخصصان رشته‌های مختلف برای ارتقای جایگاه علمی کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص میان رشته‌ای، ایجاد تحول و تحرک در آموزش و پژوهش میان رشته‌ای در دانشگاه‌ها و اعتلای جایگاه دانشگاه تهران در عرصه جهانی در موضوعات چهارگانه فعالیت پژوهشکده فناوری‌های همگرا نام برد.

ایجاد شبکه‌ای از متخصصان چهار حوزه فوق، شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای انجام پژوهش‌های مشترک، ورود جدی و تعامل با بازارهای بین‌المللی فناوری‌های نوین، ارتباط و همکاری با مؤسسات دانشگاهی برتر دنیا و کمک به تدوین سیاست‌های پیشرو در عرصه فناوری روز دنیا در کشور، اهداف دیگری بودند که دکتر رحیمیان برای فعالیت این پژوهشکده برشمرد.

گفتنی است، اساسنامه این پژوهشکده در تاریخ 9 مهر ماه امسال به امضای معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست دانشگاه تهران رسیده است و طبق این اساسنامه، این پژوهشکده به صورت هیأت امنایی اداره شده و ریاست هیأت امنای آن بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

20103

کد خبر: 601102

وب گردی

وب گردی