در قسمت بانک سلول‌های بنیادی هنوز اول راه هستیم/ وضعیت بانک سلول‌های بنیادی در کشور چگونه است؟

مسئول واحد فراهم آوری سلول‌های بنیادی بیمارستان فارابی، وضعیت ایران از لحاظ بانک سلول‌های نسجی را بسیار پیشرفته عنوان کرد و در عین حال بر لزوم پویایی بیشتر در حوزه بانک‌های سلولی در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا احد خوش‌زبان در خصوص وضعیت بانک‌های سلول‌های نسجی و بنیادی در کشور گفت: ما یکی از پیشرفته‌ترین کشورها از لحاظ بانک‌های نسجی هستیم. ولی در قسمت بانک سلول‌های بنیادی هنوز اول راه قرار داریم.

او با تاکید بر این که حرکت در زمینه بانک سلول‌های بنیادی هنوز پویا نیست و به زمان نیاز دارد، افزود: وزارت بهداشت در حال تدوین برخی دستورالعمل‌ها و استانداردها در این زمینه است و شاید تا دوسال آینده این موضوع کاملا نهادینه شود. برخی کارها به صورت جسته و گریخته انجام شده وچند ابلاغ‌ نیز تیرماه توسط وزارت بهداشت انجام شده است ولی نیاز به اصلاحات دارد. حرکت در این مسیر هنوز پویا نیست و زمان‌بر است.

مسئول فراهم‌آوری سلول‌های بنیادی بیمارستان فارابی، راه‌اندازی بانک‌های بندناف را برای صاحبان آن درآمدزا دانست که در عین حال می‌تواند به عنوان یک منبع تحقیقاتی از آن استفاده کرد.

او ادامه داد: هنوز فعالیت‌های کلینیکال شایعی روی سلول‌هایی که از بند ناف گرفته می‌شود، انجام نشده و در مراحل اولیه قرار دارد.

105105

کد خبر: 601256

وب گردی

وب گردی