نخستین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس افتتاح شد

نخستین نمایشگاه لباس دفاع مقدس با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری و حسین نوش آبادی معاون حقوقی٬مجلس و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وحمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رسما افتتاح شد.

ایسکانیوز :در ابتدای این مراسم دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: اگر بخواهیم بگوییم با این نمایشگاه دین خود را نسبت به شهدا ادا کرده ایم کافی نیست؛ این کار بیان این موضوع است که فعالان عرصه مد و لباس در مقوله پایداری و مقاومت در کنار همه ارزش ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی استوارند.

قبادی با اشاره به اینکه چهره ها و ظواهر را نباید مبنای تصمیم گیری قرار داد افزود: در تصاویر، محصولات و طراحی ها مفهوم متبلور است و لباس هویت و تشخص ماست و باید ارتباط مفهومی مد و لباس را با مفاهیم بلند و ارزشی ادغام کنیم.

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور نیز افزود: بخش کوچکی از ظرفیت طراحی کشور ما در این نمایشگاه به شکلی جدید در قالب هنر ارائه شده است و ما تلاش داریم در سال 95این فعالیت ها را با موضوع های مختلف گره بزنیم و نمایشگاه هایی مانند لباس عاشورایی و لباس مناسبتی انقلاب اسلامی برپا خواهد شد.

سید عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران هم با بیان مطالبی در باره ضرورت زنده نگه داشتن نمادهای دفاع مقدس گفت: پس از گذشت دهها سال از جنگ جهانی دوم هنوز شاهد عروسک های وارداتی هستیم که لباس های نظامی به تن دارند و ما باید بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را از طریق نمادهای مختلف همچون لباس و اسباب بازی به فرزندان مان منتقل کنیم.

در ادامه این مراسم، معاون حقوقی٬مجلس و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برگزاری نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس را حرکتی جدید در حوزه مد و لباس دانست و آن را پیش درآمدی برای جشنواره مد و لباس فجر دانست که از دهم اسفند آغاز به کار می کند.

او افزود: در سیاست های کلی فرهنگی که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کرده اند بر موضوع حفظ و تقویت هویت اسلامی ایرانی تاکید شده است و از پژوهشگران ، صاحبان قلم و شعرا می خواهیم برای ساماندهی مد و لباس کشور ما را یاری کنند تا مد و لباس با فرهنگ اسلامی ایرانی پیوند بیشتری داشته باشد و به دنیا اعلام کنیم فرهنگ غنی ما می تواند برای بسیاری از کشورها و دین های مختلف الگو باشد.
نوش آبادی از مد و لباس به عنوان نماد فرهنگ و پرچم جامعه یاد کرد و گفت: ما لباس را یک نماد ملی می دانیم و هر قدر این نماد اسلامی و ایرانی خود را تقویت کنیم کمک بزرگی به فرهنگ کشورمان کرده ایم و دفاع مقدس نیز یک نماد فرهنگی در کشور ما است و یک آیین و تاریخ ماندگاری برای ایران اسلامی شده است.

نوش آبادی گفت: این نمایشگاه یک حرکت جدید در حوزه مد و لباس است و عده ای از بانوان علاقه مند به حوزه دفاع مقدس این نمایشگاه را برپا کرده اند تا در این حوزه طرح هایی قابل ارائه در قالب مد و لباس را به نمایش بگذارند و از این طریق بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را توسعه دهیم.

او با اشاره به جایگاه مد و لباس تاکید کرد: هر مقدار کارهای پژوهشی در این زمینه انجام شود و با ارائه الگوهای مناسب در راستای فرهنگ اسلامی- ایرانی و هویت ملی و اعتقادی صورت گیرد و مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: این نمایشگاه در راستای معرفی سبک زندگی اسلامی- ایرانی است و مد و لباس باید جایگاه خود را در کشور پیدا کند و حتی بتوانیم الگوهایی را به جهان ارائه دهیم که نماد ملی و فرهنگی، تاریخی و اعتقادی ما باشد.

نوش آبادی افزود: آثار مد و لباس در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و لذا مد و لباس در هر جامعه ای پرچم و نماد فرهنگی آن کشور است و امیدواریم با ساماندهی مد و لباس بتوانیم بهترین لباس هایی را ارائه دهیم که صیانت بخش فرهنگ ایرانی- اسلامی ما باشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیگر سخنران این مراسم بود گفت: طراحان این نمایشگاه نسبت به آنچه که به عنوان هویت و ارزش اهمیت دارد، حساسیت لازم را دارند و این نمایشگاه اولین گام برای معرفت به داشته هاست تا در مراحل بعد بتوانیم این راه را ادامه دهیم و امیدوارم طراحان بتوانند کارهای خوبی را در این زمینه ارائه دهند.

او افزود: این نمایشگاه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت تعدادی از بانوان طراح مد و لباس برگزار می شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره با نگاه حمایتی و شرایطی که برای مناسبت های اجتماعی و فرهنگی این رویدادها را از این طراحان حمایت می کند و همچنین شرایطی را که برای مناسبت های اجتماعی و فرهنگی این رویدادها را پشتیبانی می کند نیز مورد حمایت است.
مرادخانی از فراهنگسرای نیاوران به عنوان مکانی یاد کرد که برای هنرمندان و علاقه مندان شرایطی فراهم می کند تا کسانی که می خواهند در این حوزه کارهای خود را ارائه دهند مورد پشتیبانی قرار گیرند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: از آنجا که مجموعه ساماندهی مد و لباس به عهده این وزارتخانه است، همواره وظیفه خود می دانیم تا از همه فعالان در این زمینه حمایت کنیم و این نمایشگاه نمونه ای از کارهایی است که حمایت می شود.

مرادخانی در این مراسم با تاکید بر اینکه موضوع مد و لباس را از دریچه هنر پیگیری می کند گفت: ما سعی می کنیم الگوهایی پیشنهاد دهیم تا به عنوان یک موضوع نمادین در جامعه مطرح شده و مورد استفاده قرار گیرد.

او لباس را نماد یک تفکر دانست و گفت: از دوران ایران باستان با نوعی از پوشش خاص ارتباط داشته ایم و حجاب به معنای اساسی آن از قبل از ظهور اسلام در ایران وجود داشته است.

مرادخانی، سربندهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس را یک نماد ویژه دانست و گفت: این سربندها یک انفجار جهانی ایجاد کرد، یعنی در دوران دفاع مقدس رزمندگان ما صاحب نمادی قابل عرضه شدند و در هر جای جهان که چنین صحنه هایی به نمایش در می آید یادآور رشادت ها و جانبازی های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای جهانیان است.

مرادخانی اظهار امیدواری کرد تا در جشنواره های مد و لباس شاهد بخش هایی همچون دفاع مقدس باشیم.

در این مراسم علاوه بر پخش فیلمی از خاطرات جانبازان و صحنه هایی از رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس ، حمیدرضا برقعی شاعر و نویسنده کتاب طوفان واژه ها شعری در وصف ایران قرائت کرد و در ادامه به مناسبت ایام فاطمیه شعری را در وصف حضرت زهزا (س) قرائت کرد.
قبل از افتتاح نخستین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس، تعدادی از بانوان طراح مد و لباس به نام های شیما شعبانی فر، روژان هشیار، ساناز مسلمی، مرجان کشاورز و مینا افروزی با حضور معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

نخستین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس تا چهارم اسفند برای بازدید علاقه مندان در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

105105

کد خبر: 601315

وب گردی

وب گردی